یکی دیگر از این معلمان نیز که این بخشنامه را سلیقه‌ای و بدون هماهنگی با دولت و سران قوا می‌داند، گفت: سند مالی بیست سال پیش دفاتر انجمن و ‌مهر و امضای مدیر سند مالی و هر سند دیگری امروز وجود ندارد و برخی مدرسه‌ها هم منحل شده و مدیران بازنشسته یا فوت شده‌اند و اینکه امروز بعد از سال‌ها خدمت ما را کنار بگذارند، پذیرفته نیست.
کد خبر: ۹۲۱۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴ 05 December 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:اشاره این معلمان پیش‌دبستانی به بخشنامه جدید وزارت آموزش و پرورش به شماره ۴۰/ ۱۴۰ است که در تاریخ ۵ آذرماه ۱۳۹۹ با امضای وزیر آموزش و پرورش به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است.

در این بخشنامه تبدیل وضعیت منوط به ارائه سندی مبنی بر دریافت حقوق از سرانه مدارس و مشارکت‌های مردمی (ساز و کار مدیر مدرسه، انجمن اولیا و مربیان، کارفرما، موسس یا شرکت‌های طرف قرارداد با آموزش و پرورش) عنوان شده است.

یکی این معلمان، شنبه ۱۵آذرماه عنوان کرد: بعضی از ما حدود ۱۵سال است که در آموزش و پرورش خدمت می‌کنیم و طبق بخشنامه‌ها و استفساریه‌هایی که در سال‌های گذشته، به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسیده است، وزارت آموزش وپرورش مکلف است که ما، مربیان پیش‌دبستانی را به استخدام در آورد؛ اما به مصوبات مجلس و شورای نگهبان جامه عمل پوشانده نشده است.

سند مالی نداریم

او افزود: آموزش و پرورش استان فارس از معلمان پیش‌دبستانی تعهدی مبنی بر ارائه سند مالی درخواست کرده؛ این در حالی است که پرونده تمام پیش‌دبستانی‌ها توسط کارگروه آموزش وپرورش که حسابدار اداره جزو آن کارگروه است، بازرسی و حراست، گزینش آموزش و پرورش مورد تایید قرار گرفته است.

یکی دیگر از این معلمان که از نگرفتن حقوق و مزایا گلایه‌مند است، ابراز کرد: پس از ۱۵ سال خدمت در آموزش و پرورش طرح استخدامی که تا چند قدمی آن پیش رفته بودیم، مختل شده است.

این معلم معتقد است که عده‌ای قانون را زیر پا گذاشته‌اند و طرحی جدید و عجیب را ارائه کرده‌اند که بر مبنای آن تشکیل پرونده مجدد و داشتن اسناد و ‌سند مالی را که هیچ وقت وجود نداشته طلب می‌کند.

به گفته او قبلا این مشکل توسط دولت حل شده و تصویب شده که سند مالی برداشته شود؛ اما متاسفانه بخشنامه جدید به ادارات شیراز ارسال شده کاملا غیر قانونی و شخصی است.

وی همچنین ابراز کرد که یا باید سند مالی ارائه دهند و یا اخراج و از دوره استخدامی کنار گذاشته می‌شوند.

ما را از خدمت کنار نگذارید

یکی دیگر از این معلمان نیز که این بخشنامه را سلیقه‌ای و بدون هماهنگی با دولت و سران قوا می‌داند، گفت: سند مالی بیست سال پیش دفاتر انجمن و ‌مهر و امضای مدیر سند مالی و هر سند دیگری امروز وجود ندارد و برخی مدرسه‌ها هم منحل شده و مدیران بازنشسته یا فوت شده‌اند و اینکه امروز بعد از سال‌ها خدمت ما را کنار بگذارند، پذیرفته نیست.

رئیس اداره امور اداری و تشکیلات آموزش و پرورش فارس شنبه در گفت‌وگو با ایرنا ابراز داشت: آموزش و پرورش فارس از سال ۱۳۸۴ افرادی را به‌صورت حق‌التدریس به کار گرفته است و براساس آخرین بخشنامه‌ این افراد باید دوره‌ یک‌ساله‌ مهارت را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند تا استخدام شوند.

وحیدرضا نظام‌الملکی افزود: براساس قانون مجلس و آیین‌نامه دولت تنها کسانی واجد شرایط شرکت در دوره مهارت آموزی و استخدام هستند که مدارکشان مطابق با این بخشنامه جدید وزارت آموزش و پرورش به شماره ۴۰/ ۱۴۰ مورخ ۵ آذرماه ۱۳۹۹ باشد.

وی تعداد نیروهای حق‌التدریس استان فارس را ۳هزار و ۹۹۸ نفر برشمرد و گفت: از این تعداد ۱۶۰۰ نفر نیروی پیش‌دبستانی و مابقی حق‌التدریس غیرمستمر، آموزشیاران نهضتی و نیروهای خرید خدمات آموزشی هستند.

نظام‌الملکی عنوان کرد: سه گروه هیچ مشکلی ندارند و براساس امتیاز و شرایط موجود معرفی می‌شوند و یک گروه باید براساس آیین‌نامه دولت و مصوبه مجلس ماده ۱۷ تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس از سازوکار مدیر برای پرداخت حقوق بهره‌مند باشد. برخورداری از سازوکار مدیر به این معناست که یا پرینت بانکی ارائه کنند که مهر مدیر خورده باشد یا صورتجلسه و پرینت بانکی انجمن اولیا و مربیان و تاییدیه آن روی پرونده باشد.

رئیس اداره امور اداری و تشکیلات آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه براساس این بخشنامه افراد واجد شرایط تا ‌آخر آذرماه به تهران معرفی خواهند شد، ادامه داد: با توجه به بخشنامه موجود، برخی از همکاران با این مشکل مواجه‌اند که چون حقوق خود را از حساب مدرسه دریافت نمی‌کردند و به‌صورت دستی به آن‌ها پرداخت می‌شده است، ساز و کار تعریف شده در بخشنامه را در اختیار ندارند.

بخشنامه ملی و با امضای وزیر ابلاغ شده است

وی با اشاره به اینکه بخشنامه یادشده با امضای وزیر آموزش و پرورش و به تمام کشور ابلاغ شده است، ابراز داشت: چنانچه فردی را استخدام کنیم که واجد شرایط نباشد، بعدا دچار مشکل بزرگ‌تری خواهد شد و از همین رو باید قانون را اجرا کنیم.

نظام‌الملکی افزود: سهمیه استان فارس یک هزار و ۳۰۲ نفر تعیین شده است؛ این در حالی است که چنانکه گفته شد حدود ۴هزار نفر نیروی حق‌التدریس داریم؛ بدین‌معنا حتی اگر عده‌ای با مشکل مواجه نبودند نمی‌توانستیم همه متقاضیان را استخدام کنیم و بنا بر دستور دولت این افراد باید تا سال ۱۴۰۰ به مرور جذب شوند، درحالیکه سهمیه اعلام شده به فارس مربوط به سال ۱۳۹۸ است و سهمیه ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ هنوز اعلام نشده است.

این مقام مسوول در اداره کل آموزش و پرورش فارس راهکار عبور از این مشکل را شکیبایی نیروهای حق‌التدریس دانست و گفت: هم‌اکنون طی مکاتباتی که با وزارت آموزش و پرورش صورت داده‌ایم، درخواست افزایش ظرفیت و نیز جذب نیرو براساس بخشنامه پیشین داده شده است.

تغییر در بخشنامه و قانون راهکار عبور از مشکل است

وی با بیان اینکه تنها حدود هزار نفر از معلمان حق‌التدریس فاقد مدارک لازم هستند، عنوان کرد: ممکن است مجلس مجددا به این موضوع رسیدگی کند و قانون الحاقیه‌ای داشته باشد یا آیین نامه با تفسیر جدیدی ارائه شود؛ اما در حال حاضر با توجه به صراحت بخشنامه، درصورت انجام نشدن بندهای آن، نهادهای نظارتی مدعی خواهند شد و هرگونه اقدام خلاف آن، تخلف محسوب می‌شود.

رئیس اداره امور اداری و تشکیلات آموزش و پرورش فارس بیان کرد: به هیچ عنوان بحث بیرون‌کردن این افراد از آموزش و پرورش مطرح نیست، بلکه موضوع فقط تبدیل وضعیت است و این افراد می‌توانند همچنان به‌صورت حق‌التدریس به کار خود ادامه دهند تا شرایط تغییر کند؛ چراکه اداره کل‌آموزش و پرورش فارس پیگیر موضوع است و با مکاتباتی که انجام داده سعی در حل این مشکل دارد؛ بنابراین همکاران از این بابت نگران نباشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار