برای اولین بار در کشور موفق شده است با خرما به تولید الکل اتیلیک یا طبی با خلوص 96 درصد دست یابد و معتقد است این تولیدات جدید و درآمدزا در مناطق جنوبی استان فارس می‌تواند ایجاد اشتغال و ارز آوری بالایی برای استان داشته باشد
کد خبر: ۹۲۴۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷ 15 December 2020

تابناک فارس به نقل از خبرگزاری علم و فناوری: یک پژوهشگر و محقق لامردی، برای اولین بار در کشور موفق شده است با خرما به تولید الکل اتیلیک یا طبی با خلوص 96 درصد دست یابد و معتقد است این تولیدات جدید و درآمدزا در مناطق جنوبی استان فارس می‌تواند ایجاد اشتغال و ارز آوری بالایی برای استان داشته باشد.

 

الکل طبی تولید شده از خرما می تواند کارایی بسیاری در امورات بهداشتی، بیمارستانی، صنایع شیمیایی و ... داشته باشد که از این لحاظ کالای استراتژیک و مورد نیاز بصورت دائمی است و بدلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، الکل اتیلیک بسیار اهمیت پیدا کرده، فلذا می توان با اجرای این طرح به بومی سازی الکل طبی و جلوگیری از واردات این محصول کمک کرد.

 

 

سعید دلاوری  اظهار داشت: طرح تقطیر الکل اتیلیک از خرما بدلیل وفور ماده اولیه در این منطقه، توانایی پیشرفت بسزایی دارد و می تواند زمینه تولید کالاهای جانبی و شغل های مختلفی را همچون وسایل بیمارستانی (پنبه های الکلی، پدهای ضدعفونی کننده، مایع شستشو و ....)، نقش حلال ها در موارد آرایشی و مواد شیمیایی مورد نیاز شرکت ها و کارگاه های صنعتی، ماده مهم در تولید مایع ضدعفونی کننده معابر شهری در ایام شیوع کرونا، تولید کود گیاهی از پسماند و اضافات خرمای تقطیر شده فراهم سازد.

 

این پژوهشگر درباره فعالیت خود اظهار داشت: استفاده از خرما بجای نیشکر و چغندرقند و همچنین در دسترس بودن خرما در حجم زیاد در شهرستان لامرد و قیمت ناچیز آن در بهای تمام شده محصول تأثیر بسزایی دارد و بر مزایای تولید آن می افراید.

 

دلاوری با بیان فرآیند تولید ساده و آسان این محصول تصریح کرد: الکل اتیلیک ضمن حساس بودن، دارای فرآیند تولیدی ساده است که نیازمند دستگاه و قطعات خاص نیست بلکه کسب اطلاعات موردنیاز از طریق تحقیق میدانی و حضور فیزیکی در چند کارگاه تولیدی الکل و همچنین با انجام آزمایشات و تولید نمونه اولیه بدست می‌آید.

 

سعید دلاوری افزود: استفاده از نیروی انسانی محصل در رشته شیمی به امکان پذیری طرح افزوده است.

 

دلاوری با اشاره به اینکه نياز به حمايت براي احداث کارگاه مناسب در بخش چاهورز شهرستان لامرد فارس می باشد، افزود: این کار بدليل روند اداري و اخذ مجوزها زمان برشده و تسهيلات باشرايط آسان و بهره كم نیاز داریم تا بتوانیم این کار را رونق داده و باعث اشتغال‌زايي در مناطق جنوبي و ارز آوری و رونق صادرات در استان باشیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار