آخ آخ آقا فروغی. باز کار از مدار شما خارج شد. این بار دست استکبار از آستین ای‌اف‌سی درآمد تا یک ضربه مهلک دیگر بر پیکر نحیف شبکه مظلوم شما وارد شود.
کد خبر: ۹۲۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰ 19 December 2020

کاوه معین‌فر در عصر ایران نوشت؛ شاید هیچ مسابقه‌ای در تاریخ فوتبال جهان وجود نداشته که چه شخصی آن را گزارش کند تا این حد جلب توجه کرده باشد. کنفدراسیون فوتبال آسیا ( AFC ) با انتخاب عادل فردوسی پور بعنوان گزارشگرمسابقه فینال بین پرسپولیس ایران و اولسان هیوندای کره جنوبی و پخش زنده آن از صفحه AFC فارسی در اینستاگرام، این اتفاق را رقم زد. شاید باورش سخت باشد اما این اتفاق هم‌پای خود بازی و قهرمانی پرسپولیس، ذهن و دل طرفداران فوتبال ایران را درگیر کرده است.

در مهر ماه گذشته خبری منتشر شد که عادل فردوسی‌پور قرار است برنامه‌ای به اسم 99 را برای شبکه خانگی تولید کند، ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر صداوسیما) مخالفت کرد و نگذاشت چنین برنامه‌ای شکل بگیرد. در آن زمان دوست و همکار روزنامه نگارم "مصطفی داننده" در نوشتاری یک پیشنهاد مطرح کرد و نوشت: «عادل! اینستاگرام که هست، مجوز هم نمی‌خواهد» ظاهرا تنها کسی که این پیشنهاد را جدی گرفت AFC بود!

زمزمه این اتفاق از ظهر پنج‌شنبه (27 آذر) به گوش رسید و در شب، وقتی اولین مصاحبه و تائید عادل فردوسی‌پور پخش شد این بمب خبری زمین و آسمان تمام رسانه‌ها و فضای مجازی فارسی زبان را پر کرد. فردوسی‌پور در مصاحبه‌ای گفت: «حس خوبیه که می‌تونم گزارش بکنم دلم برای طرفدارهای فوتبال تنگ شده، امیدوارم آن‌ها هم دلشان برای من تنگ شده باشد.»

فردوسی پور


چند حاشیه هم در کنار آن صدای این بمب را چند برابر کرد، علی فروغی (مدیر شبکه 3 که پخش و تولید برنامه 90 را حدود 2 سال قبل متوقف کرده بود) باز در این حاشیه‌ها حضور دارد: گویا علی فروغی و برخی مدیران دیگر صدا و سیما به گمان اینکه باشگاه پرسپولیس نام او را در لیست همراهان خود قرار داده بوده، به این باشگاه معترض شده‌‌اند و باشگاه پرسپولیس برای اثبات این نکته که عادل فردوسی‌ پور در لیست آنها نبوده، این لیست را در اختیار مدیران صدا و سیما گذاشته است. از طرف دیگر برای محمد حسین میثاقی و مهدی هاشمی که می ‌خواستند برای پوشش خبری فینال آسیا به همراه پرسپولیس راهی قطر شوند ویزا صادر نشد.

پخش این خبر و اخبار مرتبط با آن در 24 ساعت گذشته نه تنها از طرف فوتبال دوستان بلکه از طرف بسیاری از جامعه ایران مورد توجه قرار گرفت و هر کسی بنابر سلیقه خود به آن واکنش نشان دادند. برخی نوشتند : «عزت دست خداست آقای فروغی» ، « چه خوب، دلمان برای گزارش‌های عادل تنگ شده» ، «آقای فروغی پیج AFC داره از مدار خارج میشه ...» و ...

محمد جواد حق‌شناس (رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران) در توئیتر نوشت: ‏درست است که پیش‌بینی برنده بازی فینال ‎لیگ قهرمانان آسیا دشوار به نظر می‌رسد، اما بازنده از حالا معلوم است: ‎صداوسیما! رسانه‌ای که نه تنها گل زدن به رقیبان را بلد نیست، که باید مدام به او یادآوری کرد مواظب باشد گل به خودی نزند.

مهراب قاسمخانی (فیلمنامه نویس) یک استوری در اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: «فوتبال را خارج از مدار ببینیم» اشاره به سخنان علی فروغی در توضیح توقف برنامه 90 که حدود 3 هفته قبل گفته بود : «دیگه نمی‌شد این جوری ادامه داد. نه محبوبیت ایشون برای ما پنهان بود، نه تخصص ایشون برای ما پنهان بود. [...] در واقع مهم این بود که کار داشت از مدار خارج می‌شد. بقیه هم داشتند نگاه می‌کردند که اگر کسی به او به خاطر محبوبیت چیزی نمی‌گوید صدا و سیما از هم می‌پاچید [می‌پاشید]. ناگزیر از این تصمیم بودیم. البته مظلوم‌نمایی [می‌کند]. »

کیوان کثیریان فعال رسانه‌ای و منتقد سینما هم در اینستاگرامش نوشت: «آخ آخ آقا فروغی. باز کار از مدار شما خارج شد. این بار دست استکبار از آستین ای‌اف‌سی درآمد تا یک ضربه مهلک دیگر بر پیکر نحیف شبکه مظلوم شما وارد شود. بابا اینها دیگر خیلی نامردند. بر می‌دارند کارمند دون پایه شما را می‌برند برای گزارش بازی فینال باشگاه‌های آسیا، بدون اجازه.»

مهراب

صفحه اینستاگرام AFC فارسی که حدود 260 هزار نفر فالوئر (دنبال کننده) داشت تا لحظه نگارش این مرقومه بیش از 1.4 میلیون (یک میلیون و چهارصدهزار) نفر آن را فالو کرده‌اند یعنی بیش از یک میلیون نفر در 24 ساعت به تعداد دنبال کننده‌های آن اضافه شده است. حتی از صفحه اصلی AFC که 1.1 میلیون فالوئر دارد پیشی گرفت. این اتفاق برای هیچ کنفدراسیون ورزشی در جهان رخ نداده است و باید به عنوان یک رکورد در گینس به اسم خودشان ثبت کنند.

این فرصت شناسی دست اندرکاران AFC قابل تحسین است و در نقطه مقابل نشانگر فرصت سوزی، مخاطب نشناسی و و بی‌توجهی به مخاطب، از طرف مدیران صداوسیما است.

حال می‌توان گفت تلویزیون انحصاری صداوسیما رقیبی جدی پیدا کرده است و حداقل نتیجه‌ای که چنین اتفاقی در پی دارد شکستن این انحصار است.

واقعیت این است که در جهان امروز بسیاری از قراردادها و قوانین گذشته دچار تحولات و تغییرات اساسی شده است و دیگر نمی‌توان به شکل سابق بر محور "مرغ من یک پا دارد" حرکت کرد و اتفاقات همین 2 روز درس عبرتی است برای مدیران صداوسیما و علی فروغی، البته اگر اهل یادگیری و تجدید نطر باشند.

انصافا از تصویرهای قدم زدن عادل فردوسی‌پور در ورزشگاه، نشستن او در جایی که برای ارائه گزارشش تعبیه شده بود یک حس خاصی در چهره و چشمهایش نمایان بود، انگار سالها از ماوای خود دور بوده و حال به جای اصلی خود برگشته است. گزارشگر و برنامه سازى كه پس از انتخاب برنامه اش به عنوان "برترین برنامه تلویزیونی جشنواره جام ‌جم" و همچنين دريافت "تندیس جایزه مردمی بهترین برنامه" از كار بركنار شد! (همین ویدیو در صفحه اینستاگرام بیش از 1.7 میلیون بار دیده شده و بیش از 62 هزار کامنت زیرش نوشته شده است)

چرخ روزگار باز‌یهای غریبی در آستین دارد حال عادل فردوسی‌پورگزارشگر صداوسیما در قطر نیست او بعنوان یک گزارشگر مستقل به این ضیافت قهرمانی آسیا دعوت شده است.

از الان می‌توانم تصور کنم که اگرپرسپولیس بازی را برده و قهرمان آسیا شود، لحظات حساس بازی همراه با گزارش عادل چه قیامتی در شبکه‌های اجتماعی برپا خواهد کرد. ولی فکر می‌کنم اگر پرسپولیس هم نبرد باز همین اتفاق رقم خواهد خورد و بعد از بازی کلی از لحظات حساس گزارش عادل در شبکه‌های اجتماعی بازنشر خواهد شد.

فارغ از برد و باخت پرسپولیس منتظر این بازی هستم تا بعد از حدود 2 سال دوباره صدای عادل را برای گزارش یک بازی فوتبال بشنوم، چه بخواهیم و چه نخواهیم او بخشی از گذشته فوتبالی ماست و هر کدام از ما چند کلمه، چند لحظه، چند بازی یا چند برنامه از او در ذهن و خاطرمان نقش بسته است که عادل آنرا به ما هدیه داده است و هیچگاه پاک نخواهد شد.

به امید قهرمانی پرسپولیس در آسیا با گزارش عادل فردوسی‌پور و صد البته خوب بودن سرعت اینترنت.

فردوسی‌‌پور

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار