هرموند آراتونیان عنوان کرد: برای جشن‌های میلاد مسیح (ع) و سال نو میلادی نیز مراسمی جمعی برگزار نمی‌کنیم و دیدار سالانه با ارمنیان دیگر نقاط کشور و نیز خلیفه‌گری که سالانه برگزار می‌شد نیز صورت نخواهد گرفت.
کد خبر: ۹۲۶۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷ 22 December 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:همه‌ساله دی‌ماه زمان برگزاری جشن‌های ارامنه در شیراز است. جامعه‌ کوچکی که هم‌اکنون ۲۴ نفره‌اند؛ اما کلیساهایشان زینت‌بخش فضای مسالمت‌آمیز و صلح بین ادیانی است که از دیرباز در این شهر و در یک کوچه و خیابان می‌زیسته‌اند.

رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز با بیان اینکه تمام مراسم مذهبی ارمنیان شیراز و نیز اجتماعات متوقف شده است، گفت: از آنجا که تمام مراسم در فضای بسته کلیسا و با حضور تعدادی برگزار می‌شود، مراسم مذهبی فعلا به دستور خلیفه‌گری متوقف شده است.

هرموند آراتونیان عنوان کرد: برای جشن‌های میلاد مسیح (ع) و سال نو میلادی نیز مراسمی جمعی برگزار نمی‌کنیم و دیدار سالانه با ارمنیان دیگر نقاط کشور و نیز خلیفه‌گری که سالانه برگزار می‌شد نیز صورت نخواهد گرفت.

او با اشاره به اینکه کرونا جان یک تن از اعضای خانواده ارمنیان شیراز را گرفته است، گفت: متاسفانه از یک خانه سه نفره که به این ویروس دچار شدند، مادر خانواده که سن و سالی هم نداشت، دار فانی را وداع کرد و با توجه به وضعیت کنونی و پیرو تبعیت از ستاد کرونای استان فارس در حال حاضر تمام مراسم سنتی خود را حتی در موضوعاتی همچون خاکسپاری عزیزان فعلا متوقف کرده‌ایم.

آراتونیان بیان کرد: دستور خلیفه‌گری در حال حاضر تبعیت از تصمیمات ستاد کرونا و وزارت بهداشت است و تنها مراسمی را برگزار می‌کنیم که از نظر تامین و حفظ سلامت اعضای جامعه ارمنی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

او با اشاره به اینکه عید پاک در فروردین ماه از دیگر اعیاد بزرگ مسیحی است، گفت: امیدواریم تا آن روز بتوانیم هم نوروز را جشن بگیریم و هم عید پاک را و این بیماری از کشور رخت بسته باشند.

در حال حاضر هیچ یک از شهرستان‌های فارس در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا نیست، ۲۹ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۷ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

معاون استاندار فارس پیش از این عنوان کرده بود که گرچه شاهد روند نزولی، مطلوب و مناسب کاهش مبتلایان به کرونا در استان فارس هستیم، نظارت‌ها در بخش دولتی و غیردولتی شدیدتر و جدی‌تر می شود و با موارد نقض پروتکل‌های بهداشتی به‌شدت برخورد خواهد شد.

عبدالرضا قاسم‌پور با بیان اینکه آیین‌ها، آداب و رسوم جمعی مردم، مراسم‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی از جمله نماز جمعه همچنان تعطیل است، گفت: نباید از ویروس کرونا غافل شویم و اگر مردم همکاری نکنند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یابد، مجبور می‌شویم محدودیت‌ها را باز گردانیم؛ از همین رو تداوم همکاری‌ها و همراهی‌ها را به‌ویژه در مراسم مختلف انتظار داریم.

جشن‌های میلاد حضرت عیسی (ع) و سال نو میلادی از ۲۵ دسامبر یا چهارم دی آغاز می شود و تا هفتم ‌ژانویه ۱۷ دی ماه ادامه دارد؛ البته امسال، روز کریسمس و سالروز میلاد مسیح (ع)، پنجم دی خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار