یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها تاکید کرد: متاسفانه تا به امروز شاهد بودیم در خیلی از مسائل که با تعارض منافع روبه رو شدیم، به جای اینکه منافع کلی و کلان در نظر گرفته شود افراد و اشخاص در حوزه سیاست به دنبال منافع حزبی و باندی و جناحی خود بودند که این امر وضعیت را پیچیده کرده است.
کد خبر: ۹۲۶۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱ 23 December 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:جلال رشیدی کوچی با اشاره به ضرورت پرداختن به موضوع تعارض منافع در حوزه های مختلف، بیان کرد: تعریف عامیانه تعارض منافع آن است که ما خیلی وقت ها در یک شرایطی قرار می گیریم که چندین راه توامان با هم روبه رو ما قرار می گیرد و ما یکی از آن را انتخاب می کنیم که می تواند برای ما ضرر داشته باشد یا منفعت بیشتری به دنبال داشته باشد. لزوما نیز با منفعت همراه نخواهد بود.

وی در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال در زمان دانش آموزی اکثر دانش آموزان بین دو امر منفی قرار می گیرند و آن این است که آیا در یک آزمون تقلب کنیم و اگر تقلب نکنیم امکان مردود شدن ما وجود دارد. اگر تقلب کنیم کار خلافی است؛ اگر تقلب نکنیم مردود می شویم. این خود نوعی تعارض منافع است و علت ایجاد آن این است که ریل گذاری اصلی به درستی صورت نگرفته است.

نماینده مردم مرودشت در مجلس تصریح کرد: در عرصه سیاست نیز ما با این مسئله روبه رو هستیم. مثلا زمانی می دانیم یک مسئله کاملا درست است و باید از حرف حق دفاع کنیم اما دفاع از حرف حق علیه جریان یا حزبی می شود که ما از طریق آن به قدرت دست یافته ایم. اینجا تعارض منافع ایجاد می شود که بین حق و حفظ منافع حزبی کدوم را در نظر بگیرم.

وی در ادامه تاکید کرد: یا در حوزه اقتصادی نیز این تعارض منافع وجود دارد. مثلا یک پالایشگاهی قرار است در حوزه انتخابیه بنده ساخته شود. من به عنوان نماینده شهر می دانم که این پالایشگاه اگر در این مکان ساخته شود به بودجه کل کشور و بیت المال آسیب می زند چون مزیت های لازم برای ایجاد یک پالایشگاه پرسود را در منطقه نداریم. اما این پالایشگاه می تواند در یک شهر دیگری تاسیس شود که تامین مواد اولیه در آن راحت تر باشد و سوددهی آن نیز بیشتر باشد، اما من پافشاری می کنم این در شهر من ساخته شود چراکه می خواهم به مردم بگویم این کار را من کرده ام.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: من احساس می کنم وقتی در این موقعیت قرار می گیریم و با تعارض منافع مواجه می شویم باید نگاه ملی داشته و مبتنی بر شفافیت و حقانیت حرکت کنیم تا بتوانیم تصمیمات منصفانه ای بگیریم. اگر ما در مواقع رویارویی با تعارض منافع نگاه عادلانه ای داشته باشیم می توانیم خیلی از مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: متاسفانه تا به امروز شاهد بودیم در خیلی از مسائل که با تعارض منافع روبه رو شدیم، به جای اینکه منافع کلی و کلان در نظر گرفته شود افراد و اشخاص در حوزه سیاست به دنبال منافع حزبی و باندی و جناحی خود بودند که این امر وضعیت را پیچیده کرده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار