نماینده داراب گفت: علی رغم تأکید هوشمندانه و مشفقانه مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه کشور و لزوم کاهش وابستگی دولت به درآمد حاصل از فروش نفت، همچنان شاهد تداوم وابستگی به این موضوع می باشیم به گونه ای که در لایحه بودجه وابستگی به نفت رقم بالایی را به خود اختصاص داده است و در صورت عدم تحقق منابع حاصل از فروش نفت، کسری بودجه حتمی و باید از منابع پیش بینی شده نیز چشم پوشی و شاهد افزایش فشار بر معیشت مردم باشیم.
کد خبر: ۹۲۷۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ 28 December 2020
به گزارش تابناک فارس: محمدجواد عسکری با اشاره به نقش و جایگاه بودجه در انتظام‌بخشی به فرایندهای توسعه کشور گفت: بودجه سند مالیه حکمرانی یک کشور است و هر چه این سند با موازین علمی و قانونی و الزام های موقعیتی کشور انطباق بیشتری داشته باشد، امکان تحقق آن بیشتر و فرجام آن نیکو خواهد بود؛ طبیعی است اگر عنایت و اهتمامی برای به سامان کردن بودجه وجود نداشته باشد، عوارض مزمن و متعددی دامنگیر اقتصاد کشور خواهد شد.
 
وی افزود: همواره کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی و ضرورت اصلاح ساختار بودجه‌ریزی کشور مطرح گردیده است ولی متاسفانه دولت عنایتی به این موضوع حساس و حیاتی نشان نداده و پس از خروج یک جانبه آمریکا از معاهده برجام و بدعهدی طرف های اروپایی انتظار میرفت که شاهد اقدامات دولت برای جلوگیری از مشکلات مترتب بر این امر باشیم که متاسفانه تحقق نیافت حتی پس از تذکرات مقام معظم رهبری نیز این امر اصلاح نشد.
 
نایب رییس کمسیون کشاورزی مجلس، برخورد اصولی مجلس با لایحه بودجه دولت را اقدامی ضروری و در راستای به رسمیت شناختن جایگاه راهبردی مجلس شورای اسلامی ارزیابی کرد و گفت: پس از بیانات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۷، انتظار می رفت که دولت آیین کاری برای اصلاح ساختار بودجه و کاهش کسری بودجه تهیه و ارائه نماید ولی هیچ یک از لوایح بودجه سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ مطابق با برنامه اصلاح ساختار بودجه و کاهش کسری بودجه تنظیم نگردید و متاسفانه این روند به سنت جاری درلایحه بودجه ۱۴۰۰ تبدیل شده است.
 
وی ادامه داد: به عبارت دیگر از ساز و کارهای انعطاف‎پذیرتر و واقعی مبتنی بر شرایط پیش روی استفاده نکرده است و بیشترین برنامه را بر روی منابع بخشی تنظیم کرده است که هم اکنون دارای مشکلات جدی است در حالی که آلترناتیوهای دیگری برای برون رفت از این کسری ها با نگاهی به واقعیت های اقتصاد ایران و هوشمندسازی مدیریتی وجود دارد.
 
نماینده مردم داراب و زرین دشت کسری بودجه قطعی، عدم تحقق کامل منابع ناشی از فروش نفت، کاهش کارایی واحدهای مالیاتی، افزایش فشارهای ناشی از جنگ اقتصادی دشمنان علیه ملت ایران و ... را از پیامدهای قطعی تصویب لایحه دولت در مجلس ارزیابی کرد و افزود: طبیعی است که قاطبه نمایندگان مردم نسبت به لایحه دولت موضع داشته و تامین نظر نمایندگان مردم که مبتنی برخیر و صلاح کشوراست، لازم و غیر قابل تردید است.
 
 
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح موانع موجود بر سر راه تحقق برنامه های مالیاتی گفت: عدم تناسب برنامه مالیاتی با دهک های درآمدی و مهم‎تر از آن فرار مالیاتی مهم‎ترین مانع در این زمینه به شمار می رود، علاوه بر آن دولت تلاش نداشته است درآمدهای زایای مبتنی بر برنامه‎ریزی بلندمدت را در دستور کار قرار دهد.
 
به گفته عسکری، خسارت‎های ناشی از کسری بودجه بر تمام بخش‎های اقتصادی به ویژه سرمایه‎گذاری در بخش کشاورزی تأثیر مستقیم خواهد داشت و اجاره تحرک و پویایی لازم برای حرکت در مسیر تأمین امنیت غذایی پایدار را نخواهد داد و بیش از گذشته بخش کشاورزی را در دام و چرخه فقر قرار خواهد داد.
 
وی خاطرنشان کرد: نگاه بلندمدت بر اقتصاد کشور و توجه به مدیریت هوشمند در کلیه بخش ها، اولویت بندی در استفاده از منابع برای جبران کسری‎ها و استفاده از مدیریت جهادی خلاقانه و نیز بهره‎گیری از ظرفیت های کارشناسی اقتصادی موجود در کشور می تواند به ارائه پیشنهادات با حداقل خسارت بر بدنه جامعه برای برون رفت از این کسری‎های تکراری منجر شود و به تدریج اقتصاد را در مسیر درست هدایت نماید. 
برچسب ها: بودجه ، رهبر ، دولت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار