سرپرست اداره غله و بازرگانی استان فارس بازار شکر را در فارس متعادل خواند و گفت: مشکلی در زمینه تامین و توزیع شکر خانوار وجود ندارد.
کد خبر: ۹۲۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱ 02 January 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: در چند ماه اخیر کمبود، گرانی و آشفتگی در تامین کالای اساسی مثل روغن، گوشت مرغ و تخم‌مرغ به وضوح قابل لمس بود به طوری که هنوز بازار روغن در استان فارس به تعادل نرسیده است و مردم همچنان با قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها از روغن خوراکی روبه‌رو هستند.

انگشت اتهام همه مسئولان برای ایجاد این کمبودها و گرانی‌ها در بازار به سمت عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه تولید بوده است. کارنامه واردات کالاهای اساسی در 9 ماهه سال 99 نشان‌ می‌دهد که حجم واردات کلیه اقلام اساسی به جز ذرت در سال 99 کاهش یافته، همچنین میزان تامین ارز برای کالاهای اساسی با کاهش 41 درصدی در 9 ماهه سال 99 روبه‌رو بوده است.

کارشناسان تصدی‌گری دولت، سیاست‌های تنظیم بازار، موانع در برابر تخصیص به موقع ارز، نبود شفافیت درباره میزان ذخایر استراتژیک، موانع در مقابل نقل و انتقالات ارزی، تورم و افت تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات نقدینگی برای تولید را از چالش‌های موجود در تامین کالاهای اساسی برای سال 1400 می‌دانند.

یکی از کالاهای اساسی شکر است که به گفته عبدالله‌رزاق‌منش، رئیس اتحادیه صنف عمده‌فروشان مواد غذایی و بهداشتی شیراز در یک ماه اخیر نابسامانی در توزیع شکر رخ داده و اگر فکری برای آن نشود به سمت کمبود شدید در بازار خواهد رفت.

وی معتقد است که پس از یک دوره آرامش سه ماهه با اتمام چغندر داخلی، شروع فصل مصرف از دی‌ماه و شروع فعالیت بخش صنعت، چنانچه سریعا برای تامین شکر خام و توزیع آن اقدامی نشود بحران بعدی بازار، شکر و به دنبال آن گرانی شدید قند خواهد بود.

منصور جباری، سرپرست اداره غله و بازرگانی استان فارس بازار شکر را در فارس متعادل خوانده و می‌گوید: مشکلی در زمینه تامین و توزیع شکر خانوار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تامین سهمیه صنوف و صنایع با سازمان صنعت، معدن و تجارت است، می افزاید: واحدهای صنفی و صنایع برای دریافت حواله شکر و معرفی به کارخانجات شکر یا انجمن صنفی کارخانجات شکر باید به سازمان صنعت و معدن مراجعه کنند.

جباری با بیان اینکه برای تامین شکر مصرف خانوار به تعاونی‌ها و فروشگاه‌های سطح استان شرکت تحویل داده می‌شود و زنبوردارها نیز برای دریافت شکر سهمیه دارند، می‌گوید: هر کیلو شکر مصرف خانوار به قیمت 6 هزار و 600 تومان به فروش می‌رسد.

برچسب ها: شکر ، کمبود شکر ، بازار شکر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار