با گذشت چندین ماه از وعده‌های مسئولان در زمینه برطرف کردن کمبود روغن خوراکی همچنان قفسه فروشگاه‌ها از روغن خالی است و مردم شیراز روزانه درحال جستجوی فروشگاه‌ها هستند.
کد خبر: ۹۲۹۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲ 04 January 2021

تابناک فارس به نقل از مهر: چندین ماه است که روغن در بازار کمیاب است، روغن مایع و جامد داخلی به صورت قطره چکانی توزیع می‌شود و روغن‌های خارجی با چند برابر قیمت به فروش می‌رسد.

در این میان گفتگو و مصاحبه با مسئولان مرتبط هم دردی را دوا نمی‌کند و گویی همان وعده‌های روز اول همچنان تکرار می‌شود بی آنکه تغییری در این بازار آشفته پدید بیاید.

مرتضوی یکی از فروشندگان مواد غذایی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: اصلاً روغنی وجود ندارد که ما خریداری و عرضه کنیم و روغن فقط به فروشگاه‌های زنجیره‌ای آن‌هم به صورت اندک و چند روز در هفته داده می‌شود.

مرتضوی افزود: روزانه بسیاری از مردم برای خرید روغن مراجعه می‌کنند و دست ما خالی است، روغن خارجی هم قیمت گرانی دارد و برای همه به صرفه نیست.

محمد معینی کارمند با بیان اینکه بخشی از وقت روزانه‌اش به سرکشی به مغازه‌ها برای خرید روغن اختصاص یافته، گفت: هر روز سری به چندین مغازه جهت خرید روغن می‌زنم که متأسفانه در اکثر موارد یا آن روز روغن توزیع نشده و یا تمام شده است.

 

معینی افزود: در ماه اخیر ناچار شدم جهت مصرف خانگی روغن خارجی به قیمت ۱۵۰ هزار تومان تهیه کنم که واقعاً گران و بالاتر از دخل و خرج ماست.

مریم حکیمی با گلایه از وضعیت کمبود روغن گفت: ما یک خانواده ۴ نفره هستیم برای پخت هر وعده نهار و شام با تمام صرفه‌جویی باز هم یک روغن کوچک مگر چند روز کفاف می‌دهد؟

حکیمی با گلایه از وعده‌های مسئولان گفت: من به عنوان یک بازنشسته مگر چقدر توان دارم که هر روز به دنبال یک روغن که کالای ساده و ضروری زندگی است این فروشگاه به آن فروشگاه بروم یا درآمد ما چقدر است که روغن خارجی تهیه کنیم؟ پس این‌همه وعده برای برطرف کردن مشکلات مردم چه می‌شود؟

۹۰ درصد روغن خام وارداتی است

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه روغن جزو کالاهای اساسی است و بخشی از سبد خانوار است افزود: مسؤولان استانی پیگیری‌های زیادی را در سطح ملی انجام داده‌اند تا توانستند مقداری روغن خام برای کارخانه شیراز تأمین کنند.

وحیدرضا محمودزاده با اشاره به راه اندازی خط تولید روغن خانوار در کارخانه نرگس شیراز افزود: کارخانه روغن شیراز یک کارخانه نیمه فعال بود که تولید این کارخانه بیشتر به بخش صنف و صنعت اختصاص داشت، اما کمبود در بخش روغن خوراکی باعث شد پس از جلسات مستمر در نهایت خط تولید کارخانه نرگس به خط تولید خانوار تبدیل شد.

وی ادامه داد: در مدت اخیر کارخانه شیراز در خط تولید قرار گرفت و غیر از سهمیه‌هایی که از کارخانه‌های استان‌های دیگر وارد استان می‌شود، این کارخانه در شیراز نیز به این چرخه اضافه شده تا کمبودها جبران شود.

 

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به خرید هیجانی روغن توسط مردم افزود: وقتی کالایی در قفسه‌های فروشگاهی دیده نشود این نگرانی برای کمبود در مردم تقویت و باعث خرید بیش از اندازه محصول می‌شود.

محمود زاده افزود: مسئله عرضه و تقاضا باعث ایجاد صف خرید در فروشگاه‌ها شده است که در شرایط کرونا باعث عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده است و نگرانی بیشتری به همراه دارد.

محمودزاده بیان کرد: روغن جزو کالاهایی نبوده که بخواهد در قالب‌های تنظیم بازاری توزیع شود، کارخانه‌ها روغن را در اختیار شرکت پخش قرار می‌دادند و این شرکت‌ها نیز در سامانه جامع تجارت به واحدهای صنفی دارای کد شناسه عرضه می‌کردند و حوزه نظارت سازمان صمت نیز بر روند توزیع نظارت داشت.

توزیع عادلانه روغن نیازمند برنامه ملی است

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در پاسخ به تمهیدات صورت گرفته در مورد توزیع عادلانه روغن در استان افزود: تمامی مبادلات از خرید تا فروش عمده در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود و حوزه نظارت سازمان صمت نیز بر روند توزیع نظارت داشت. اما خرید جزئی از این سامانه خارج است و نمی‌توان به صورت منطقه‌ای آن را اعمال کرد.

محمود زاده با اشاره به ارائه این طرح جهت اجرای کشوری گفت: اگر این طرح سهمیه بندی در کل کشور انجام شود علاوه بر توزیع عادلانه روغن به تمام خانواده‌ها، هر فرد بر اساس کد ملی می‌تواند روغن مورد نیاز خود را تهیه کند همچنین می‌توان از مسیر و تعداد خرید مطلع و به تمام دهک‌ها توجه کرد تا در طول ماه دچار کمبود روغن نشوند.

وی با بیان اینکه روغن خوراکی از محل روغن خام که ۹۰ درصد آن وارداتی است، تأمین می‌شود، گفت: روغن خام پس از وارد شدن توسط کارخانه‌ها به صورت محصول نهایی در اختیار شرکت‌های پخش قرار می‌گیرد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس افزود: وقفه‌ای که در ماه‌های گذشته و در اواخر تابستان به واسطه تحریم در ورود روغن خام به کشور وجود داشت، باعث شد بازار کشور با کمبود مواجه شود.

وی ادامه داد: پس از اینکه مسؤولان ملی ترخیص روغن خام از گمرکات را انجام دادند و آن را در اختیار کارخانه‌ها گذاشتند فرآیند بسته بندی و توزیع در استان‌ها صورت گرفت.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: استان فارس تلاش بسیاری داشته تا علاوه بر تولید استانی از محل کارخانه‌های روغن کشور توسط شرکت‌های پخش و عوامل توزیع، نسبت به تأمین روغن اقدام کند.

محمود زاده با اشاره به اینکه نیاز طبیعی روزانه استان فارس به روغن خوراکی در شرایط عادی حدود ۲۷۰ تن است گفت: میزان توزیع جوابگوی نیاز استان نبود و پیگیری‌های زیادی صورت گرفت تا به عدد ۲۷۰ تن در روز برسیم.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس یادآور شد: در استان فارس روزانه حدود ۲۷۰ تن روغن نیاز داریم اما وقفه‌ای که در توزیع روغن در کشور ایجاد شد مشکلاتی در این حوزه به وجود آورد.

وی ادامه داد: تمام تلاش مسؤولان استان و کشور به این است که حجم زیادی از روغن خام ترخیص و در اختیار کارخانه‌ها قرار گیرد که این اقدام در حال رخ دادن است.

وی خاطر نشان کرد: با تمام تلاش‌ها نیازمند همکاری مردم در این زمینه هستیم تا با توجه به دیگر خانوارها روغن را در حد مصرف تهیه کنند تا به مرور مسئله کمبود روغن در به روال قبلی بازگردد.

وعده‌هایی که تنها تکرار می‌شود

مروری بر گزارش‌ها و خبرهای مربوط به کمبود روغن در رسانه‌ها از آبان امسال تا کنون تنها نشانگر وعده‌های بی سرانجامی است که پایانی ندارد.
پرسش اصلی اینجاست این وعده‌ها بر چه اساسی مطرح و خبری می‌شود و تکرار می‌شود بی آنکه تغییری در این وضعیت که منجر به سردرگمی مردم شده است احساس شود.

.

 

تاریخ مسئول اظهار نظر
آبان ۹۹ رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صمت فارس بازار روغن جامد و خوراکی در هفته جاری متعادل می‌شود
آذر ۹۹ فرماندار شیراز با تلاش‌های انجام شده، طی ۱۰ روز آینده روغن خوراکی مورد نیاز مردم در این شهرستان به بازار تزریق خواهد شد و مردم نگران نباشند
آذر ۹۹ فرماندار شیراز با پیگیری‌های انجام شده سهمیه‌ای برای شهرستان شیراز مشخص شده است و روزانه حدود ۴۰ تن روغن در شیراز توزیع می‌شود
آذر ۹۹ معاون سازمان صمت فارس سهمیه‌های روزانه استان فارس متغیر است و در هفته‌های آینده روند توزیع روغن بهتر خواهد شد

 

نکته اصلی اینجاست که این وعده‌ها زمانی که هیچ دورنمای مشخصی برای آن وجود ندارد بر چه اساسی مطرح می‌شود و مبنای کارشناسی این وعده‌ها کجاست؟

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار