شهر شیراز علاوه بر جاذبه های گردشگری زیبا و مردم خونگرمی که دارد، به دلیل تنوع غذایی زیاد و غذاهای خوش رنگ و لعاب، مسافران زیادی را به خود جذب می کند.
کد خبر: ۹۲۹۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵ 04 January 2021

تابناک فارس به نقل از نمناک: از شهرهای تاریخی و مهم کشورمان که دارای فرهنگ و تمدن دیرینه ای است می توان شیراز را نام برد که در ادبیات و تاریخ زبانزد می باشد. علاوه بر تاریخ و ادبیات و فرهنگ و هنر درخشان و با شکوه می توان به غذاهای سنتی آن نیز اشاره کرد که ریشه در گذشته دارد. تنوع غذایی در شیراز به حدی زیاد است که حتما قبل از سفر به شیراز با آنها آشنا شوید تا هنگام سفر بتوانید غذای مورد علاقه ی خود را میل کنید.

شیراز همچون سایر استانهای کشورمان دارای تنوعی از غذاهای خوشمزه و محلی و سنتی است ولی دارای یک وجه تمایز با غذاهای دیگر استانهایمان دارد و آن اینست که غذاهای شیراز از رنگ و لعاب ویژه ای برخوردارند و طعم شیرین آنها در همه جا شهرت دارد. در این سری از معرفی غذاهای سنتی در آشپزخانه، قصد داریم شما کاربران خوش ذوق را با دسرها، غذاها و البته آش های سنتی و محلی شیراز آشنا کنیم.

 

انواع دسر، آش و غذاهای سنتی شیراز استان فارس


سالاد شیرازی
سالاد کلم شیرازی بسیار معروف است و از رنده کردن کلم قمری به همراه فلفل سیاه، نعنای خشک ،کمی آبلیمو و بعضی وقتا کمی ماست درست می شود. کلم قمری بدون کلسترول است و فاقد چربی است.

مصرف صد گرم کلم قمری روزانه ٢٠ درصد از نیاز به پتاسیم را بر طرف می کند و منبع بسیار غنی از فیبر می باشد و همچنین دارای ویتامین C بسیاری است که در هنگام سرماخوردگی می توانید از آن استفاده کرده و زود بهبود یابید. کلم قمری در کشور آلمان بسیار معروف و پرطرفدار است و با نام Kohlrabi شناخته می شود.

البته نا گفته نماند که سالاد شیرازی به یک روش دیگر نیز درست می شود که در بین مردم ایران رایج است و با استفاده از گوجه فرنگی، پیاز، خیار، نمک، نعنا و فلفل درست می شود.

طرز تهیه سالاد شیرازی - بلاگ آفکادو

حلوای شیرازی
حلوای شیرازی یکی دیگر از دسرهای معروف و پرطرفدار ایرانی می باشد که اصالت آن به شیراز بر می گردد. این حلوا طعم بسیار لذیذ و فوق العاده ای دارد و موادی که در تهیه آن به کار می رود عبارت است از:آرد برنج، آب، گلاب، زعفران، خلال پسته، خلال بادام، روغن و شکر. از این دسر خوشمزه در ماه رمضان در وعده افطار نیز میل می شود.

2 طرز تهیه حلوا کاسه اصیل و مجلسی شیرازی ؛ فوت و فن‌های طلایی تهیه حلوا |  مجله کوروش

کلوچه مسقطی و چوی
این کلوچه را می توان جزو خوشمزه ترین خوراکیهای شیراز به شمار برد. البته این شیرینی را نوعی حلوای مخصوص می دانند. با کیفیت ترین نوع این شیرینی بسیار لطیف و تر است و زعفران و هل و گلاب زیادی نیز دارد. در نوع مرغوب آن پودر پسته ی بیشتری می ریزند و گاهی در آن برگ گل نرگس یا گل سرخ نیز بکارمی برند.

مسقطی یک شیرینی بی نهایت لذیذ است اما مسقطی های شیراز با آنچه که شما تصور می کنید متفاوت است. مرغوبترین مسقطی شیراز مسقطی لار است در شیراز نرمی مسقطی را با سفتی کلوچه ترکیب می کنند. مسقطی های لارستان بی همتاست، حتی در بندر مسقط در عمان هم مسقطی بدون زعفران و گلاب ایرانی معنا ندارد.

معرفی 11 مورد از جذاب ترین سوغات شیراز - هومسا

حلوای خارک
در قسمتهای جنوبی شیراز حلوایی درست می کنند که از مخلوط خارک و آرد و رطب و زعفران و گلاب درست می شود. که به رنگ نارنجی است مواقعی هم به حلوا دارچین یا هل هم می زنند از این حلوا می توان به عنوان یک میان وعده ی خوشمزه یا دسر هم استفاده کرد.

البته در ماه مبارک رمضان بسیار طبخ می شود و طرفداران بیشماری هم دارد این حلوای خوشمزه به علت داشتن خرما بسیار مفید است و شیرینی آن هم از شیرینی خرماست و گاهی به آن بادام نیز می افزایند.

حلوا خارک شیراز | سیری در ایران

فالوده شیرازی
فالوده یا پالوده شیرازی، از آن دسته از خوراکی هایی است که می توان در همه نقاط ایران مشاهده کرد و در فصل تابستان هم از محبوبیت بیشتری برخوردار است اما فالوده شیراز یک چیز دیگر است. تنها با خوردن یکبار از آن در شیراز شیفته فالوده ی شیراز خـواهید شد.

فالوده از رشته های نازک نشاسته ای درست می شود که با یخ زیاد و شکر به عمل می آید و با تـوجه به ذائقه ی هر شخصی می توان از آبلیمو، گلاب یا عرقیجات دیگر استفاده کرد. پشت ارگ کریم خان بهترین و خوشمزه ترین و ارزانترین فالوده ها را دارد. در سفر به شیراز به این محل حتما سری بزنید تا از خوردن فالوده های شیرازی لذت ببرید.

اما و اگرهای جشن فالوده در شیراز | خبرگزاری فارس

یوخه
احتمالا کاک برای شما آشنا باشد بله همان کاک معروف کرمانشاه. یوخه نیز همان مواد را دارد و اغلب هم به شکل کاک بریده می شود اکثر مردم کاک و یوخه را مانند هم می دانند اما در واقع در پخت این دو شیرینی خوشمزه تفاوتهایی نیز وجود دارد.

در قدیم زنان کدبانو برای پخت یوخه از زعفران فراوان استفاده می کنند و برای تزیین یوخه پودر پسته ی بیشتری روی آن می ریختند ولی امروزه برای تزیین از پودر قند استفاده می کنند.

خرید و قیمت یوخه سنتی اصل شیراز جعبه 700 گرمی از غرفه سوغات سرای آریا شیراز  | باسلام

شیرینی هلالی فسا
تنوع شیرینی در شیراز بسیار زیاد است در شهر فسا شیرینی خوشمزه ای به نام نان فسا تهیه می شود که بسیار دلچسب و خواستنی است که در پخت آن زنجبیل استفاده می شود در نوع سنتی که پخت می شود از گندم استفاده می کنند که خاصیت آن را چند برابر میکند.

شیرینی فسایی (کماچ) | سرآشپز پاپیون

آش انار
از دیگر غذاهای بسیار لذیذ که در شیراز طبخ می گردد آش انار است که شیرازی ها در طبخ آن واقعا ماهر و استادند. در تهیه ی آش انار از کوفته ریزه ، گلپر، چغندر، لپه و سبزی استفاده می شود و چون در پخت این آش از انار و دانه ها یا رب انار استفاده می کنند به این نام معروف است. ایرانی ها اکثرا از مزه ی ترش این آش لذت می برند و در فصل لیمو هم با این دستور پخت آش لیمو می پزند.

طرز تهیه آش انار خوشمزه و سنتی به روش شمالی بدون گوشت

آش سبزی
از غذاهای محلی و سنتی شیراز می توان به آش سبزی اشاره کرد که به دلیل مزه ی خوشمزه و دلچسب طرفداران زیادی دارد. البته شیرازی ها این آش را در وعده ی صبحانه سرو می کنند و در تعطیلات همیشه در سفره های شیرازی ها نقش ثابتی دارد.

این آش به علت طعم فوق العاده و خوشمزه در بین گردشگران نیز طرفدار دارد و برای خرید آن ممکن است حتی یک صف طولانی نیز تشکیل شود. اگرچه آش سبزی در همه جای ایران طبخ می شود ولی آش سبزی شیراز یک چیز دیگر است.

برای پخت این آش از عدس، برنج، نخود، گوشت، دارچین، لوبیا سفید، تره، ترخون، و شوید استفاده می کنند. اگر به شیراز سفر کردید حتما خوردن این آش را امتحان کنید چرا که با یک بار امتحان مشتری دایمی این آش دلپذیر خواهید شد.

طرز تهیه و ترکیب سبزی بهترین آش سبزی شیرازی و آبادانی با گوشت و بدون گوشت |  مجله کوروش

آش دوغ شیرازی
از آش های محبوبی که شیرازی ها بسیار به آن علاقه دارند آش دوغ شیرازی می باشد. به علت وجود دوغ در این آش رنگ آن روشن است و تزیینی که با پیاز داغ روی آن انجام می دهند به خاطر همین رنگ روشنش بسیار جذاب می شود. در تهیه این آش از موادی همچون لپه، برنج، دوغ، شوید و … استفاده می شود. جالب است بدانید داخل این آش، گوشت هم به کار میبرند.

آش دوغ شیرازی” را با این روش ساده تهیه کنید

قنبر پلو
قنبر پلو از جمله غذاهای شیرازی می باشد که جزو سنتی های شیراز به شمار می رود، این غذا در اکثر مجالس و میهمانی های شیرازی ها طبخ می شود و مواد تشکیل دهنده آن عبارتند از:گوشت چرخ کرده، مغزگردو، انار یا رب انار، برنج، آرد نخودچی، کشمش، پیاز و ادویه.

جالب است بدانید که می توانید خرما یا شیره انگور را جایگزین کشمش بکنید. این غذا طعم بسیار خوشمزه ای دارد و خوردن آن همراه با سالاد شیرازی یک حس بسیار تکرار نشدنی به شما خواهد داد.

میخوای دستور پخت قنبر پلو شیرازی مجلسی یاد بگیری | 09185200566

شیرازی پلو
چنانچه یکی از بستگان شما ساکن شیراز باشد و شما در تعطیلات به خانه آنها بروید مطمئن باشید که یکی از وعده های غذایی شما شیرازی پلو خواهد بود. خستگی سفر با خوردن این غذای خوش رنگ و لعاب از تن شما خارج می شود.

در واقع از اصیل ترین غذاهای محلی شیراز به شمار می رود که با یک بار خوردن به خاطر طعم فوق العاده و بی نظیرش حسی تکرار نشدنی در شما ایجاد می کند. در تهیه این غذای خوشمزه از موادی همچون مرغ، برنج، بادمجان، زعفران دم کرده، زرشک و نمک به کار برده می شود.

غذاهای محلی شیرازی-90چارتر

خوراک بابونه
غذای بسیار خوشمزه و لذیذ محلی دیگری که متعلق به خطه استان فارس است خوراک بابونه می باشد.این خوراک خوشمزه با روغن حیوانی درست می شود و از مواد تشکیل دهنده دیگر آن می توان به تخم مرغ، پیاز، بابونه شیرازی یا بابونه سبز محلی و ادویه اشاره کرد.

خوراک بابونه | طرز تهیه “خوراک بابونه”

آلبالو پلو
از ساده ترین غذاهای محلی شیراز که البته پای ثابت سفره های مجلسی مردم آن می باشد آلبالو پلو نام دارد، این غذا با ترکیبی از غلات، گوشت و میوه به دست می آید و طعم ملس آن زبانزد عام و خاص است. گردشگران نیز این غذا را به خوبی می شناسند و هر بار با سفر به شیراز آن را در برنامه غذایی خود می گنجانند.

آلبالو پلو با گوشت خوشمزه - طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی | ایران کوک

لوبیا پلو
عطر و طعم فوق العاده لوبیا پلو شیرازی آن را از سایر لوبیا پلو ها جدا کرده است و هرچند در شهرهای مختلف ایران پخته می شود اما لوبیا پلوی شیراز با تمام آنها فرق دارد و تفاوت اصلی آن به کار بردن لوبیای چشم بلبلی به جای لوبیا سبز می باشد. از مواد دیگری که در پخت این غذا به کار می رود می توان به برنج، شوید، زعفران، دارچین، نمک و فلفل شاره کرد.

طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی و خوشمزه با گوشت چرخ کرده - کتاب کاله

رب پلو
از لذیزترین و در عین حال ساده ترین غذا های محلی شیراز که طرفداران بسیار زیادی به خود اختصاص داده است می توان به رب پلو اشاره کرد. این غذای خوشمزه در اکثر مواقع پای ثابت سفره های مردم خونگرم و مهمان نواز شیرازی می باشد، به خاطر استفاده گردو و رب انار داخل این غذا ارزش غذایی آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و با وجود این که بسیار ساده به نظر می رسد اما بیشتر مواد مورد نیاز و ویتامینهای بدن را تامین می کند. این غذا همراه با سبزی خوردن یا سالاد شیرازی میل می شود.

رب پلوی شیرازی | سیری در ایران

ته چین شیرازی
ترکیبی از مرغ و بادمجان طعم فوق العاده ای به ته چین شیرازی که یکی از غذاهای سنتی و محلی این شهر است داده است. مطمئن باشید که پس از خوردن این غذا نه تنها پشیمان نخواهید شد بلکه از این پس آن در برنامه غذایی بعدی خود قرار می دهید. در تهیه این غذا به غیر از مرغ و بادمجان از موادی همچون زرده تخم مرغ، ماست، کره، زرشک، برنج، شکر و … به کار برده می شود.

ترفند‌هایی برای تهیه یک ته چین خوشمزه

کوفته سبزی
کوفته سبزی نیز از دیگر غذاهای سنتی شیراز می باشد که از ترکیب موادی همچون پیاز، گوشت چرخ کرده، نخود و سبزی درست می شود. طعم و مزه خاص این غذا باعث شده که گردشگران خوردن آن را با نان داغ و سبزیجات معطر در برنامه غذایی خود قرار دهند و برای یک بار هم که شده لذت آن را بچشند. ناگفته نماند که کوفته سبزی نسبت به سایر کوفته ها اندازه بزرگتری دارد.

چگونه کوفته سبزی شیرازی را درست کنیم؟

آب پیازک یا اشکنه شیرازی
اشکنه از آن دسته غذا هایی میباشد که در سراسر ایران با شیوه های متنوع پخته می شود که در شیراز هم با یک دستور پخت منحصر به فردی تهیه می شود. به خاطر همین نام اشکنه شیرازی پ به خود گرفته است.

هنوز هم که هنوز است ساکنان قدیمی این شهر از این غذا درست کرده و طرفدار پروپاقرص آن هستند. در تهیه این غذا از موادی همچون پیاز، تخم مرغ، شنبلیله، نعنا خشک، نمک و زردچوبه به کار برده می شود.

دستور پخت اشکنه رب انار | سرآشپز پاپیون

کلم پلو
یکی از غذاهای معروف شیرازی که همه با این غذا آشنا هستند و در همه جا هم پخته می شود کلم پلو است که با موادی مانند کلم قمری، گوشت چرخ کرده، آرد نخود چی، سبزی (تره، ترخون، ریحان و شوید ) پخته می شود. کلم پلو یک غذای بسیار مقوی و مفید است و در کنار ماست و سبزی خوردن بسیار خوشمزه می گردد.

کلم پلو شیرازی | سرآشپز پاپیون

کوفته هلوی شیرازی
غذایی که به جز شیراز در شهر دیگری نمی توانید آن را پیدا کنید کوفته هلوی شیرازی می باشد که به خاطر طعم متفاوتش توانسته طرفداران بی شماری را به خود اختصاص دهد. تا جایی که بسیاری از گردشگران را مجذوب آن شده اند.

کوفته هلوی شیرازی به شکل توپ های کوچک در آورده می شود و داخل روغن سرخ کرده و نوش جان می کنند. جالب است بدانید با وجود این که نام این غذا کوفته هلو می باشد اما داخل آن از هلو استفاده نشده است. از مواد اصلی این غذا می توان به گوشت چرخ کرده، هویج یا نرگسی، نخودچی و تخم مرغ اشاره کرد.

کوفته هلو سنتی مخصوص رمضان|خبر فوری

پلو اسفندی
از غذاهای مقوی که اکثراً در شهرستان آباده پخته می شود پلو اسفندی است که در میان شیرازیها نیز طرفدار دارد. اغلب در اوایل اسفند هر سال پخته می شود و موادی که برای پخت آن بکار می رود عبارتند از:نخود، لوبیا، میخک پودر شده ماش، ادویه ی پلویی، پیاز، گوشت گوسفند، برنج، گندم، کره، نمک، جو، گندم و روغن حیوانی.

طرز تهیه “پلو اسفندی” |      <div class=

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار
پرطرفدارترین عناوین