پویش ملی تغذیه، امسال از پانزدهم تا سی ام دی، با شعار «تغذیه سالم برای پیشگیری از کرونا» در سراسر کشور برگزار می شود. در استان فارس نیز همزمان با این پویش ملی، برنامه های ویژه ای در راستای تحقق این شعار و ارتقای سامت غذایی خانواده ها آغاز شده است.
کد خبر: ۹۲۹۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵ 04 January 2021

تابناک فارس به نقل از بهداشت نیوز: در این مطلب آموزشی همگام با پویش ملی تغذیه، به موضوع کاهش مصرف قند در کودکان و نوجوانان پرداخته می شود.

کاهش مصرف قند در کودکان و نوجوانان

امروزه مشکل اضافه وزن و چاقی محدود به بزرگسالان نبوده و این مشکل روندی صعودی و رو به رشد در کودکان نیز یافته است. به طوری که چاقی کودکان در قرن حاضر به یکی از چالش های جهانی تبدیل شده است. اگر روند کنونی اضافه وزن و چاقی در کودکان بدون هیچ گونه افزایشی پیش رود، در کمتر از ۱۰ سال آینده بیش از ۷۰ میلیون کودک در سطح جهان دارای اضافه وزن یا چاقی خواهند بود. از آنجا که سنین رشد و کودکی در بستر سازی سلامتی و بیماری فرد دارای اهمیت ویژه ای است، کنترل چاقی و اضافه وزن در این سنین از اهمیتی دو چندان برخوردار بوده و می بایست مورد توجه والدین و مسوولان قرار گیرد. توصیه های زیر برای کاهش این معضل سلامتی پیشنهاد می شود:

۱. محدود کردن غذاهای دارای شکر افزودنی

غذاها و نوشیدنی هایی که دارای شکر افزودنی هستند را در برنامه غذایی فرزندان خود محدود کنیم. اگر والدین این مواد غذایی را خریداری نکنند، فرزندان نیز به آنها دسترسی نخواهند داشت. لازم است به یاد داشته باشیم تنقلات و نوشابه ها، کالری بسیار زیاد اما مواد مغذی کمی دارند، به اغلب نوشیدنی های گازدار مانند کولا، نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا، آبمیوه ها، کیک، بیسکوییت، بستنی، آبنبات و سایر دسر ها قند زیادی افزوده می شود.

۲. وعده های کوچک مصرف کنیم

نیازی نیست به طور کامل شیرینی و دسرها را حذف کنیم. به فرزندان خود نشان دهیم که با مقدار کمی تنقلات هم می شود میل به شیرینی را برطرف کرد. همچنین بهتر است از ظرف های کوچک برای این نوع غذاها استفاده کنیم.

۳. آگاهانه از نوشیدنی ها استفاده کنیم

به طور کلی نوشابه ها و آبمیوه های تجاری حاوی مقادیر بسیار زیادی قند بوده و کالری بالایی دارند. وقتی فرزندتان تشنه است آب، آبمیوه طبیعی و تازه و یا شیر ساده در اختیار او قرار دهیم. شیرهای طعم دار، شیر کاکائو و شیر شکلات حاوی مقادیر زیادی قند هستند.

۴. در زمان خرید مواد غذایی بیشتر دقت کنیم

از ابتدا در زمان خریداری مواد غذایی به برچسب غذایی محصول دقت کنید تا مواد غذایی سالم و با ارزش غذایی کافی انتخاب کنیم.

۵. از شیرینی به عنوان جایزه استفاده نکنیم

با پیشنهاد دادن خوراکی به عنوان جایزه و پاداش برای رفتار بهتر، آنها گمان می کنند بعضی خوراکی ها از سایر غذاها بهترند. به کودکان خود با جملات پرمهر و در آغوش گرفتن پاداش دهیم یا به آنها چیزی به جز خوراکی بدهیم. مانند برچسب های متنوعی که به آنها حس خاص بودن می دهد.

۶. از میوه ها به عنوان دسر روزانه استفاده کنیم

برای بچه ها سالاد میوه درست کنیم. همچنین می توان آبمیوه طبیعی یا میوه های خشک شده را جایگزین دسرهای تجاری با کالری بالا کرد.

۷. غذای سالم را تزئین کنیم

مواد غذایی شیرینی که برای بچه ها تولید می شوند اغلب به اشکال جذاب و سرگرم کننده ای ارائه می شوند. ما می توانیم برای فرزند خود از مواد مغذی و سالم، میان وعده هایی زیبا درست کنیم که هم سرگرم کننده به نظر بیاید و هم خلاقیت فرزند ما را شکوفا کند.

۸. فرزندان خود را تشویق کنیم میان وعده های جدید تهیه کنند

از فرزندان خود بخواهیم میان وعده خود را با مخلوط کردن غلات خشک مانند گندم برشته یا برنجک، میوه های خشک، مغزها و دانه های بی نمک درست کنند. تمام مواد را آماده کنیم و به فرزند خود اجازه دهیم انتخاب کند برای درست کردن میان وعده جدید خود چه چیزهایی می خواهد.

۹. در مورد قند و کالری مواد غذایی با فرزندمان صحبت کنیم

به فرزندان خود نشان دهیم چگونه می توانند از مقدار قند موجود در محصولات غذایی مختلف آگاه شوند. آنها را به رقابت واداریم تا بین محصولاتی که خودشان دوست دارند مقدار قند را مقایسه کرده و هر کدام را که قند کمتری دارد انتخاب کنند.

۱۰. از تنقلات به صورت روزانه استفاده نکنیم

تنقلات اگر گه گاه مصرف شوند خوب است، ولی نباید آنها را به صورت روزانه استفاده کرد. لازم است خوردن تنقلات شیرین و شور را محدود کنیم.

۱۱. میان وعده را جایگزین غذای اصلی نکنیم

به خاطر داشته باشیم که بیسکوییت، کیک، کلوچه و چیپس نمی توانند جایگزین وعده های اصلی غذایی شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار