سید کمال علوی :امیدواریم با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مسوولان استانی بتوانیم در سال ۱۴۰۰ شاهد ثبت جهانی دستبافته‌های شهرستان فیروزآباد باشیم و بی شک با تحقق این مهم می‌توان به شکل بسیار حرفه‌ای تر، تخصصی تر و با رویکرد ویژه‌تر به این مهم توجه کرد.
کد خبر: ۹۲۹۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰ 05 January 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا:سید کمال علوی افزود: در حال حاضر برخی از روستاهای ما به طور ویژه به عنوان روستاهای هدف دستبافته‌ها شناخته شده‌اند و تعداد قابل توجهی از جمعیت بانوان در این زمینه فعالیت دارند.
وی ادامه داد: پس از ثبت ملی دستبافته‌های عشایری و روستایی فیروزآباد، هدفگذاری ما این است که این مهم را به ثبت جهانی نیز برسانیم.
فرماندار شهرستان فیروزآباد بیان کرد: به دلیل ارزش دستبافته‌های عشایری و روستایی این شهرستان، ثبت جهانی آنها با توجه به برخورداری از نیروی انسانی کارگری توانمند و نیروی انسانی آموزش دیده و متبحر، دور از دسترس نیست و می‌تواند به معرفی بیشتر این آثار و هنرهای دستی کمک کند.
علوی گفت: با توجه به اینکه پنج اثر ما در محور ساسانی از جمله قلعه دختر، شهر گور، آتشکده و چند نقش برجسته ثبت جهانی شده، به رغم تاثیر کرونا بر کاهش حضور گردشگران، اما همین ثبت جهانی شدن کمک کرد که این آثار هدف گردشگری، گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.
او بیان داشت: با هدف توسعه و تقویت هنر دستبافته‌ها در شهرستان فیروزآباد، موفق شدیم که از طریق مشارکت و امضای تفاهم نامه بین نیروهای توانمند و هنرمند شهرستان با مجموعه فنی و حرفه‌ای، یک سری آموزش‌های مهارتی را برای تعدادی از بانوان به ویژه در مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها فعال کنیم و بی‌شک این ظرفیت وجود دارد که بتوانیم رشته‌های دانشگاهی را نیز در حوزه دست بافته‌ها که میراث ملی ما هست، راه‌اندازی کنیم.
وی اضافه کرد: بسیای از آثار و هنرها علاوه بر ارزش اقتصادی، دارای ارزش فاخر ملی و بازمانده از فرهنگ کهن ما نیز هستند که نباید به دست فراموشی سپرده شوند.
او اظهار داشت: هرچند که ماشین‌های صنعتی به نوعی جای کارهای هنری را گرفته و از جمله شاهدیم که انواع فرش‌های ماشینی در ابعاد و طرح‌های مختلف در جهان تولید می‌شود، اما آنچه برای جامعه بشری مهم است، ارزش‌گذاری بر روی آثار و هنرهای دستی است که نباید بگذاریم در هیاهوی دنیای صنعت فراموش شود.
وی گفت: اتفاق خوبی که در این حوزه شاهد هستیم، تلفیق دستباافته‌هاست و هنرمندان ما آنقدر دارای مهارت و تبحر هستند که با تلفیق دستبافته‌هایی همچون گلیم، جاجیم و گبه آثار بدیعی را خلق می‌کنند.
فرماندار شهرستان فیروزآباد، با اشاره به تاثیر رونق دستبافته‌ها بر اقتصاد خانوارهای روستایی و عشایری بیان کرد: در همین راستا حمایت‌هایی از طریق راه‌اندازی صندوق‌های خُرد زنان شهرستان داشته‌ایم و تسهیلاتی در این حوزه به فعالان پرداخت شده است.
علوی افزود: همچنین در این حوزه تسهیلاتی از سوی صندوق کارآفرینی امید به متقاضیان پرداخت شده که پرداخت این تسهیلات همچنان به قوت خود باقی است.
وی ادامه داد: امیدواریم با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مسوولان استانی بتوانیم در سال ۱۴۰۰ شاهد ثبت جهانی دستبافته‌های شهرستان فیروزآباد باشیم و بی شک با تحقق این مهم می‌توان به شکل بسیار حرفه‌ای تر، تخصصی تر و با رویکرد ویژه‌تر به این مهم توجه کرد.
شهرستان فیروزآباد در فاصله ۹۳ کیلومتری جنوب غرب شیراز واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار