معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم گفت: متاسفانه این روزها شاهد افزایش موارد ابتلا به سالک در این شهرستان هستیم.
کد خبر: ۹۳۰۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳ 06 January 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: قهرمان بمانا، ضمن بیان اینکه علل زیادی باعث افزایش موارد ابتلا به سالک می‌شود، افزود: با توجه به افزایش بیماری لازم است همه مردم علائم بیماری سالک را به خاطر بسپارند که در صورت مشاهده زخم، برای کاهش عوارض بیماری و کوتاه شدن دوره درمان سریعا مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه سالک از مهمترین بیماری‌های قابل انتقال مشترک انسان و حیوان است، افزود: در این بیماری زخم‌هایی بر روی نقاط مختلف بدن ایجاد می‌شود که نیاز به درمان طولانی مدت دارد.

بمانا گفت: از عوارض سالک، به جا ماندن یک جوشگاه دائمی و فرورفته (اسکار) حتی بعد از بهبودی است.

این مقام مسئول گفت: ناقل بیماری سالک، پشه‌ی خاکی‌ست که بیماری را از طریق گزش و خونخواری منتقل می‌کند.

وی گفت: پشه خاکی معمولا قسمت های فاقد پوشش بدن را می‌گزد بنابراین بیشتر زخم‌ها در نقاطی مانند دستها و صورت و پاها ایجاد می‌شود.

او گفت: بعد از گزش، چند ماه طول می‌کشد تا علائم بیماری به شکل زخم روی بدن بیمار و در محل گزش، ظاهر شود، در نتیجه اگر پشه فردی را در بهار و تابستان گزیده باشد، علائم در پائیز و زمستان مشاهده خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: هرگونه پاپول یا ضایعه پوستی به خصوص در نقاط باز بدن که بیش از ۱۴ روز خوب شدن آن طول کشیده باشد، می‌تواند سالک باشد و فرد باید برای تشخیص دقیق به مراکز درمان سالک مراجعه کند.

بمانا تاکید کرد: مرکز درمان سالک معاونت بهداشتی علوم پزشکی جهرم، اقدامات مربوط به تشخیص و درمان بیماری سالک شامل کرایوتراپی و تزریق موضعی آمپول را به صورت رایگان انجام می‌دهد.

انتهای پیام

برچسب ها: افزایش ، سالک ، جهرم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار