علی قرقانی در یک نشست با حضور معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و هیات همراه تصریح کرد: به طور خاص محصول‌های انجیر، انگور، بادام، گل محمدی و زعفران که زعفران را نیمه دیم می توانیم حساب کنیم قابلیت توسعه به شکل دیم را دارد به نحوی که هیچ فشاری بر منابع آب زیر زمینی وارد نشود.
کد خبر: ۹۳۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶ 06 January 2021

تابناک فارس به نقل از ایانا: علی قرقانی در یک نشست با حضور معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و هیات همراه تصریح کرد: به طور خاص محصول‌های انجیر، انگور، بادام، گل محمدی و زعفران که زعفران را نیمه دیم می توانیم حساب کنیم قابلیت توسعه به شکل دیم را دارد به نحوی که هیچ فشاری بر منابع آب زیر زمینی وارد نشود.

به گفته وی؛ در این طرح باغ ها از آب باران استفاده می‌کنند و اگر خوب طراحی بشود می تواند سفره های آب زیر زمینی را تقویت کند؛ از آن طرف در تولیدات دیم کود و سم های شیمیایی چندان استفاده نمی‌کنیم که اگر درست مدیریت شود می‌تواند محصول سالم و ارگانیک تولید کند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در بخش باغبانی از سالیان گذشته بر روی تولید همه این محصولات پژوهش های بسیار زیادی انجام شده است پس باید این را هدفمندتر کنیم و یک قطب یا هسته علمی پژوهشی خاص در زمینه محصولات باغی دیم در بخش باغبانی ایجاد شود.

او خواستار حمایت‌های مادی و معنوی دولت و معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از این طرح شد تا منشاء خیر برای استان فارس و کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه جایگاه دانشگاه شیراز، دانشکده کشاورزی و بخش باغبانی آن در عرصه بین الملل و کشور بر هیچ کس پوشیده نیست، افزود: می خواهیم در تصمیم گیری های وزارت جهاد کشاورزی حضور داشته باشیم، اگر کمیته مشورتی وجود دارد یا اگر طرح بزرگی در سطح ملی و در سطح استانی بنا به اجرا است علاقه مندیم مورد مشورت قرار بگیریم و از ما بخواهند تا کمک کنیم. قرقانی در ادامه می گوید: بخش باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در حوزه نیروی انسانی و آزمایشگاه ها از وضعیت خوبی برخوردار است اما درحوزه مزرعه، گلخانه به خصوص گلخانه ‌های مدرن و باغ، آن امکاناتی که از قبل بوده است فرسوده و نیازمند نوسازی است از این رو طرحی تهیه و زمین نیز به آن اختصاص یافته است در صورت اعطای اعتبار برای احداث آن ها این طرح ها اجرایی می‌شود.

به گفته او؛ در صورت ساخت این مجموعه ها دانشگاه و وزارت جهاد کشاورزی متقابلا از منافع آن به جهت پیشبرد اهداف کلان خود بهره برداری های بهینه خواهند کرد.

رئیس بخش باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز با بیان اینکه او و یکی از همکارانش کتابی با عنوان تجربه کشاورزی در کشور نیوزلند تدوین کرده اند، اضافه کرد: این کتاب می تواند الگویی برای برنامه ریزی در استان و کشور باشد از این رو ۳۰۰ نسخه از آن به معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی هدیه می کنیم .

در این نشست علاوه بر محمد مهدی برومندی معاون وزیر در امور باغبانی و حسین پژمان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سید محسن تقوی رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، شکراله حاجی وند رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور، غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر گل و گیاه زینتی، گلخانه و قارچ خوراکی معاونت باغبانی، زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی، مرتضی گل محمدی رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری کشور و شاهین رستم پور مشاور معاون وزیر و مسئول طرح و برنامه معاونت باغبانی و جمعی از اساتید دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز حضور داشتند.

برچسب ها: فارس ، کشت ، کشت دیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار