داشتن پوستی شاداب و زیبا، یکی از دغدغه‌های اکثر خانم‌ها می‌باشد. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و جالب است بدانید با تغییر در رژیم غذایی، می‌توانید به‌راحتی پوستی بسیار عالی داشته باشید. امروز در این مطلب، بهترین مواد خوراکی برای پوست را به شما معرفی خواهیم کرد.
کد خبر: ۹۳۰۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸ 06 January 2021
تابناک فارس به نقل از برترین ها:داشتن پوستی شاداب و زیبا، یکی از دغدغه‌های اکثر خانم‌ها می‌باشد. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و جالب است بدانید با تغییر در رژیم غذایی، می‌توانید به‌راحتی پوستی بسیار عالی داشته باشید. تغذیه سالم عامل جوان کننده پوست و طول عمر و سلامتی می باشد. پس اگر علاقه دارید زیاد عمر کنید و چهره ای جذاب و پوست ی زیبا داشته باشید رژیم غذایی مناسبی را انتخاب کنید.

بیشتر محصولات سلامتی قابلیت مقابله با استرس، آسیب های پوستی و...رادارند هر بخشی از بدن نیازمند مراقبت خاص خودش است همانطور که سلامت قلب و کلیه اهمیت دارد پوست هم به عنوان بزرگترین عضو بدن نیازمند توجه ویژه است. ورزش، خواب کافی،تغذیه ی سالم جز مواردی هستند که علاوه برتناسب اندام، تنظیم فشار خون، دفع سموم و کاهش بیماری باعث داشتن پوستی شاداب می شود. امروز در این مطلب، بهترین مواد خوراکی برای پوست را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

۱. برگ‌های سبز تیره سبزیجات

کلروفیل و ویتامین ث موجود در گیاهان به افزایش کلاژن کمک می‌کند علاوه بر این‌ها کلروفیل فعالیت آنتی اکسیدانی قوی برای مبارزه با را رادیکال‌های آزاد و آسیب یو وی که منجر به پیری زود رس می‌شوند می‌کنند.

۲. روغن زیتون

حدود ۷۵% چربی موجود در روغن زیتون، چربی تک غیر اشباع است که ممکن است در جوانسازی نقش‌داشته باشد. آنتی‌اکسیدان پلی‌فنول موجود در روغن زیتون، می‌تواند آسیب رادیکال‌های آزاد را مهارکند.

۳. میوه و سبزیجات قرمز

لیکوپن موجود در این میوه و سبزیجات تولید کلاژن را بالا می‌برد بنابراین باید سعی کنید در رژیم تان فلفل قرمز، سیب زمینی، هویج، گوجه پخته شده بگنجانید.

۴. شکلات تلخ

این درمان خوشمزه، سرشار از فلاونول‌های کاکائو، ترکیبات گیاهی با خواص آنتی‌اکسیدانی است که به آبرسانی پوست کمک‌کرده و گردش خون را افزایش‌می‌دهد.

 

۵. جو دوسر

جو دوسر کامل انتخاب خوبی برای صبحانه است. جو دوسر در داشتن پوستی سالم به شما کمک می‌کند.

۶. نخود

حبوبات، به‌ویژه نخود، شاخص گلیسمی پایینی دارند، زیرا سرشار از پروتئین و فیبر هستند. پروتئین و فیبر، دو ماده‌ای هستند که گوارش را کندکرده و قند خون را پایین‌می‌آورند.

۷. چای سبز

به گفته محققان، دمنوش کاتچین مانند EGCG (آنتی‌اکسیدان)، گردش خون و اکسیژن به پوست را افزایش‌می‌دهد که مواد مغذی مهم را برای رنگ پوست سالم تامین‌می‌کند.

۸. تخم کدو

تخم کدو منبع روی است و به عنوان آنتی بیوتیک برای تشکیل کلاژن عمل می‌کند هم چنین روی فرایند التیام را بالا می‌برد و غشای سلول را سالم نگه می‌دارد روی در اسفناج، لوبیا قرمز، گردو، بادام یافت می‌شود.

۹. گردو

گردو، تنها نوع مغزهاست که مقدار قابل توجهی اسید‌های چرب امگا۶ که به‌ویژه برای گیاهخوارانی که ماهی نمی‌خورند مهم است، دارد. گردو، سرشار از امگا۳ به‌نام اسید آلفالینولیک است. به گفته دکتر درایر، کمبود این چربی می‌تواند منجر به اگزما شود که با پوست خشک و پوسته‌پوسته در ارتباط است.

 

۱۰. تخم مرغ

تخم مرغ یکی دیگر از منابع طبیعی کلاژن است. پوست تخم مرغ و زرده آن حاوی کلاژن هستند. علاوه بر این، تخم مرغ نیز دارای مقدار بالایی از گوگرد است که برای تولید کلاژن لازم است گوگرد به حذف سموم از بدن کمک می‌کند.

۱۱. رزماری

گیاهان، مقادیر بالایی آنتی‌اکسیدان محافظت از پوست دارند که رادیکال‌های آزاد نور خورشید را قبل از آسیب‌زدن به پوست، خردمی‌کنند.

۱۲. هویج

نه تنها برای درمان آکنه، بلکه برای سنتز کلاژن به دلیل محتوای بالای ویتامین آ خوب هستند. در حقیقت، هویج کمک می‌کند تا کشش پوست افزایش یابد، کلاژن را احیا میکند و جریان خون به پوست را افزایش می‌دهد. مصرف هویج تولید چربی را کاهش می‌دهد.

۱۳. لیمو و پرتقال

ویتامین ث موجود در پرتقال، لیمو به افزایش تولید کلاژن کمک می‌کند. دیگر میوه‌های غنی ویتامین ث پرتقال، توت فرنگی، آناناس، و عنبه هندی هستند. ویتامین ث آفتاب سوختگی پوست را به طور طبیعی کاهش می‌دهد.

۱۴. شیر بادام

شیربادام، لبنیات نیست. به گفته دکتر وو، تحقیقات نشان‌می‌دهد لبنیات، به‌شدت التهابی است و به این معناست که آکنه، چین‌وچروک و دانه‌های پوستی را تشدیدمی‌کند. هنگامی که قهوه می‌نوشید یا یک کاسه غلات می‌خورید، از شیر غیرلبنی مانند شیربادام غیرشیرین استفاده‌کنید.

 

۱۵. سیر

زمانی که به دنبال منابع طبیعی کلاژن هستید، نباید از سیر صرف نظر کنید. در حقیقت سیر غنی از اسید لیپوئیک، گوگرد و تائورین است و می‌تواند به بازسازی کلاژن که طی سال‌ها از دست رفته است، کمک کند. می‌توانید سیر را در بسیاری از غذا‌ها داشته باشید.

۱۶. ماهی سالمون

ماهی حاوی پرولین و گلیسین است اگر نیاز به کلاژن ندارید باز هم ماهی بخورید، چون امگا ۳ به کاهش التهاب وخواب کمک می‌کند و منبع ویتامین د است.

۱۷. آب

بله، آب، پوست شما را هیدراته نگه‌می‌دارد و هیدراته بودن، پوست را پرتر و منعطف‌تر می‌کند. اما دلیل دیگری برای ترجیح‌دادن آب به دیگر نوشیدنی‌ها نیز وجوددارد: قند کم‌تری مصرف‌خواهیدکرد. قند موجود در آبمیوه‌ها، آب‌های گازدار و نوشیدنی‌های ورزشی، می‌تواند به پروتئین‌های کلاژن بچسبد و ترکیباتی که باعث چروک و افتادگی پوست می‌شوند را تولیدکند.

۱۸. دانه چیا

چیا یک منبع عالی از امگا ۳ است که می‌تواند با دادن رطوبت به پوست به حفظ سلامت سلول‌های پوست کمک کند

۱۹. لوبیا

لوبیا حاوی اسید است که به عنوان ماده ضد پیری شناخته شده این اسید می‌تواند آب را نگه دارد و چین و چروک را کم‌تر کند. علاوه بر این، اسید می‌تواند رطوبت پوست را افزایش دهد در نتیجه پوست را صاف و مرطوب نگه می‌دارد، کشش پوست، رشد سلول‌های پوست، سنتز کلاژن را افزایش داده و مفاصل سالم را حمایت می‌کند.

 

۲۰. فلفل دلمه زرد

مطالعه‌ای در مجله بریتانیایی تغذیه، نشان‌داد افرادی که سبزیجات سبز و زرد بیشتری خوردند (بیشتر از ۲۵۰ گرم، یک فلفل بزرگ حدودا ۱۹۰ گرم است) در مقایسه با افرادی که کم‌ترین حد را خوردند (۶۹ گرم در روز) چین‌وچروک کمتری، خصوصا در ناحیه گوشه چشم داشتند. به گفته دکتر وو، این ممکن است به‌خاطر آنتی‌اکسیدان‌هایی باشد که با رادیکال‌های آزاد عامل پیری مبارزه‌می‌کنند.

۲۱. آلو

یکی از علل اصلی سالخوردگی پوست، رادیکال‌های آزاد است که بافت‌های پوست را تجزیه می‌کند این آنتی اکسیدان‌ها به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. آلو حاوی مقدار بالای آنتی اکسیدان‌ها هستند؛ بنابراین روزانه ۵ تا ۶ آلو بخورید. در واقع، آلو به عنوان یکی از بهترین منابع کلاژن شناخته می‌شود.

۲۲. قهوه

با استناد به مقاله چاپ‌شده در مجله اروپایی پیشگیری از سرطان در سال ۲۰۰۷، ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوما، درزنانی که قهوه می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که قهوه نمی‌نوشند، ۱۱ درصد کمتر بود.

۲۳. چای سفید

براساس تحقیقات، چای سفید به حفاظت از پروتئین‌های پوست، به خصوص کلاژن کمک می‌کند. هم چنین از فعالیت آنزیم‌هایی که باعث تجزیه کلاژن و ایجاد و چین و چروک می‌شود جلوگیری می‌کند.

۲۴. کیوی

این میوه کوچک، سرشار از ویتامین C است. حدود ۱۲۰ درصد نیاز روزانه در یک کیوی متوسط وجوددارد. ویتامین C، ساخت کلاژن که پوست را سفت‌کرده و چروک‌ها را کاهش‌می‌دهد، را تحریک‌می‌کند.

 

۲۵. کدو حلوایی

کدو حلوایی پخته، یکی از منابع عالی بتاکاروتن است. بدن، بتاکاروتن را به ویتامین A (نصف فنجان کدو حلوایی پخته، حدود ۴۰۰ درصد ارزش روزانه ویتامین A را داراست) تبدیل‌می‌کندکه برای رشد سلول‌های پوست ضروری است. به گفته دکتر درایر، این، پوست را صاف، نرم و بدون چروک می‌کند.

۲۶. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان، با داشتن ۳۷ درصد نیاز روزانه ویتامین E در هر ۳۲ گرم، به رفع جوش‌های پوست کمک‌می‌کند.

۲۷. ژلاتین

اگر به دنبال منابع طبیعی کلاژن هستید، بهتر از ژلاتین پیدا نخواهید کرد. در واقع، ژلاتین نوعی از کلاژن است که با جوشاندن بافت‌های ارتباطی حیوانات ایجاد می‌شود. سپس کلاژن آزاد و خشک می‌شود. علاوه بر این هضم و جذب ژلاتین آسان است. هنگام خرید ژلاتین باید به کیفیت توجه کنید. ژلاتین گیاهی بخورید.

۲۸. عسل

یکی دیگر از منابع کلاژن است. عسل وقتی به طور روزانه استفاده شود خواص درمانی دارد و به فرآیند بازسازی سلول پوست و همچنین تشکیل پروتئین کلاژن سالم کمک می‌کند.

 

۲۹. توت‌ها

توت فرنگی، قره قاط، تمشک، پر از آنتی اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند به جلوگیری از فروپاشی کلاژن کمک کنند. علاوه بر محافظت پوست از علائم سالخوردگی، جلوگیری می‌کند.

۳۰. بذر کتان

بذر کتان منبع اسید‌های چرب امگا ۳ و فیبر هستند. از آنجا که سلول‌های پوست توسط یک لایه چربی پوشانده می‌شوند، لایه چربی قوی‌تر می‌شود و به کاهش خطوط و چروک کمک می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار