کد خبر: ۹۳۰۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳ 08 January 2021
شایع ترین علامت زخم معده سوزش و درد معده است. اسید معده باعث بدتر شدن درد می شود. این درد اغلب با خوردن برخی غذا هایی که باعث کاهش اسید معده می شوند یا با مصرف داروی کاهنده اسید تسکین می یابد، اما ممکن است دوباره برگردد. درد زخم معده ممکن است بین وعده های غذایی و هنگام شب بیشتر باشد.
از دیگر علائم زخم معده می توان به احساس سیری یا نفخ، عدم تحمل غذا های چرب ، سوزش سردل و حالت تهوع اشاره کرد.
بسیاری از افراد مبتلا به زخم معده علائمی ندارند. به ندرت پیش می آید که زخم معده با علائم یا نشانه های شدیدی از قبیل استفراغ یا خون بالا آوردن که ممکن است قرمز یا سیاه به نظر برسد، خون تیره در مدفوع، یا مدفوع بسیار سیاه، مشکل تنفس، احساس ضعف، حالت تهوع یا استفراغ، کاهش وزن بدون دلیل و تغییر اشتها همراه باشد.
درمان قطعی میکروب معده
چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟
در صورت داشتن علائم زخم معده که در بالا قید شد، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر دارو های ضد اسید و مسدود کننده اسید بدون نسخه درد را تسکین می دهد، اما درد دوباره برمی گردد، باید به پزشک مراجعه کنید.
هنگامی که اسید موجود در دستگاه گوارش پوشش داخلی معده یا روده کوچک را از بین می برد، زخم معده ایجاد می شود. این اسید می تواند یک زخم باز دردناک ایجاد کند که ممکن است خونریزی کند.
دستگاه گوارش شما با یک لایه مخاطی پوشانده شده است که به طور معمول از آن در برابر اسید محافظت می کند اما اگر مقدار اسید افزایش یابد یا میزان مخاط کاهش یابد، می توانید دچار زخم معده شوید.
علل شایع بروز زخم معده
هلیکوباکتری
هلیکوباکتر پیلوری معمولاً در لایه مخاطی که بافت های معده و روده کوچک را پوشانده و از آن ها محافظت می کند، زندگی می کند. این باکتری اغلب مشکلی ایجاد نمی کند اما می تواند باعث ایجاد التهاب در لایه داخلی معده و ایجاد زخم شود.
مشخص نیست که عفونت هلیکوباکتر پیلوری چطور گسترش می یابد. ممکن است از طریق تماس نزدیک مانند بوسیدن از فردی به فرد دیگر منتقل شود. همچنین ممکن است افراد از طریق غذا و آب آن را دریافت کنند.
استفاده منظم از برخی مسکن ها
مصرف آسپرین و همچنین دارو های مسکن بدون نسخه و دارو های تجویزی که ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) نامیده می شوند می توانند مخاط معده و روده کوچک را تحریک یا ملتهب کنند. این دارو ها شامل ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم، کتوپروفن و برخی دیگر می شوند.
مصرف برخی دارو های دیگر مانند استروئیدها، دارو های ضد انعقاد خون، آسپرین دوز پایین و برخی دیگر می تواند احتمال ایجاد زخم را تا حد زیادی افزایش دهند.
عواملی که خطر زخم معده را افزایش می دهند
- استعمال سیگار می تواند خطر ابتلا به زخم معده را در افرادی که به هلیکوباکتر پیلوری آلوده اند افزایش دهد.
- الکل می تواند مخاط معده را تحریک کرده و فرسایش دهد و میزان تولید اسید معده را بالا ببرد.
- استرس درمان نشده
- غذا های پرادویه
فراموش نکنید که این موارد به تنهایی، باعث ایجاد زخم معده نمی شوند اما می توانند باعث بدتر شدن زخم ها و دشوار شدن روند بهبودی شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار