دلار در روز پایانی هفته قبل با اخبار رسیده از آمریکا وارد فاز نزولی شد و این هفته نیز با توجه به تضعیف عوامل افزایش قیمت دلار، وضعیت اسکناس آمریکایی متزلزل و کاهشی خواهد بود.
کد خبر: ۹۳۰۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰ 09 January 2021
به گزارش تابناک فارس: قیمت ارزهای مهم و پرتقاضا و خصوصا قیمت دلار طی یک ماه اخیر هیچ گاه به اندازه هفته پیش رو متزلزل و شکننده نبوده است. این هفته آبستن وقایعی است که می تواند قیمت دلار را به شدت زیر و رو کند. عواملی که موجب هراس دلالان شده است را می توان در سه دسته مهم مورد توجه قرار داد.
 
۱. دلار بدون ترامپ محکوم به کاهش است
 
عامل اول مهم که می تواند به کاهش و حتی سقوط سنگین قیمت دلار بینجامد اصرار دموکرات های آمریکا به برکناری ترامپ قبل از فرارسیدن پایان طبیعی دوران ریاست جمهوری او است. این طور که از شواهد و قرائن پیداست دموکرات ها خیال ندارند گریبان ترامپ را به سادگی رها کنند و استیضاح او را در روزهای پایانی ریاست جمهوری وی به شدت پیگیری می کنند.
 
حتی اگر این استیضاح به سرانجام نرسد دردسرهایی که برای ترامپ ایجاد می کند و جو روانی حاصل از اخبار آن رمقی برای تهدیدهای او علیه ایران باقی نخواهد گذاشت. به این ترتیب دلار دیگر پشتوانه مهم خود یعنی تهدیدهای ترامپ را در پشت خود ندارد و محکوم به کاهش قیمت است.
 
۲. قوت گرفتن احتمال تصویب FATF
 
عامل دوم که دلالان ارز از آن به شدت هراس دارند قوت گرفتن احتمال تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. شرایط سیاسی داخلی و خارجی کشور در حال حاضر به سرعت در حال تغییر است به همین دلیل احتمال تصویب FATF نیز هر روز پررنگ تر می شود و تصویب این طرح نیز می تواند به عامل مهمی برای کاهش قیمت ها در بازار ارز تبدیل شود.
 
۳. آزاد شدن منابع ارزی در عراق و کره جنوبی
 
آزاد شدن منابع ارزی در عراق و کره جنوبی یک عامل مهم دیگر نیز به عنوان تهدید قیمت دلار مطرح کرده است. به  عبارتی اگر ایران موفق شود به منابع ارزی قابل توجه خود در عراق یا کره جنوبی دست پیدا کند، سمت عرضه در بازار ارز به صورت شدیدی تقویت می شود و در نتیجه قیمت‌ها در این بازار دچار افت سنگین می شوند.
 
احتمال آزادسازی منابع ایران توسط عراقی ها و کره ای ها با توجه روی کار آمدن قریب الوقوع بایدن بیشتر شده است چرا که این دو کشور نیز به خوبی می دانند بایدن راه و روش دیگری در برابر ایران در پیش خواهد گرفت و آنها هم نباید منافع خود را بیش از این برای تهدیدی که دیگر جدی نیست – تهدید ترامپ – به خطر بیندازند.
برچسب ها: ارز ، دلار ، ترامپ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار