به گفته متخصصان علم تغذیه، حبوبات گروهی از مواد غذایی شامل انواع لوبیا، عدس، نخود، لپه و ماش است. ترکیبات مغذی موجود در حبوبات شامل فیبر، پروتئین، مواد نشاسته ای، ویتامین های گروه B، آهن، مس، منیزیم، منگنز، روی و فسفر است. میزان چربی موجود در حبوبات بسیار ناچیز بوده و عاری از اسیدهای چرب اشباع و کلسترول است.
کد خبر: ۹۳۱۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴ 10 January 2021

تابناک فارس به نقل از پانا: یک متخصص علوم تغذیه دانشکده علوم غذایی شیراز با اشاره به اینکه حبوبات منبع غنی از پروتئین گیاهی محسوب می شود گفت: اگر حبوبات همراه با غلات کامل مانند نان سبوسدار و برنج قهوه‌ای مصرف شود تأمین کننده تمام اسیدهای آمینه ضروری مانند گوشت است.
زهرا حسن‌زاده ادامه داد: حبوبات منبع خوبی از ترکیبات نشاسته‌ای است و به دلیل اینکه نمایه گلیسمیک پایینی دارد، قند خون را سریع افزایش نمی‌دهد و در کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نقش مؤثری دارد.
او با بیان اینکه فیبر موجود در حبوبات، آنتی اکسیدان‌ها، فیتوکمیکال‌ها و فیتواسترول‌های آن خطر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان‌ها را کاهش می‌دهد، افزود: حبوبات منبع خوبی از آهن است و در پیشگیری از کم‌خونی در بانوان و کودکان نقش دارد.
این متخصص تغذیه اظهار کرد: پروتئین‌های گیاهی از جمله حبوبات منبع ارزان و سالم پروتئین هستند. بنابراین پیشنهاد می‌شود حبوبات به عنوان یک منبع تأمین کننده پروتئین روزانه در کنار منابع حیوانی پروتئین در نظرگرفته شود.
به گفته حسن زاده، حبوبات را می‌توان به تمام وعده‌های غذایی اضافه کرد و توصیه می‌شود حبوبات همراه با ویتامین C مصرف شود که جذب آهن آن افزایش یابد.

او درباره نوع مصرف حبوبات در وعده‌های غذایی گفت: در وعده صبحانه می‌توان خوراک عدسی همراه با نان سبوس‌دار مصرف کرد. افزودن حبوبات به برنج به صورت عدس پلو، لوبیا پلو و ماش پلو نیز موجب تأمین منابع غذایی پروتئین در وعده ناهار می‌شود. انواع حبوبات از جمله لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و لپه را نیز می‌توان به صورت متنوع به خورش‌ها اضافه کرد. در کوکو و کتلت نیز می‌توان از حبوباتی که خیسانده و آسیاب شده استفاده کرد.
او در خصوص نفخ حبوبات بیان کرد: در پوسته حبوبات ترکیبات نفاخی وجود دارد که قابل حل در آب هستند. بنابراین اگر چند ساعت قبل از پخت در آب خیسانده شوند و دو بار آب آن تعویض شود، بخش قابل توجهی از این ترکیبات حذف می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار