معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای فارس گفت: با کاهش آب‌های استان فارس و میزان مصرفی که در استان شاهد آن هستیم عمر آب‌های زیرزمینی استان تنها ٧ سال خواهد بود و اگر اقدامات مناسبی از طریق بهره برداران برای حفظ منابع آبی استان صورت نگیرد شاهد هستیم که طی سالیان پیش رو دیگر آبی برای استان باقی نخواهد ماند.
کد خبر: ۹۳۲۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹ 14 January 2021

تابناک فارس به نقل از مهر: کرامت الله کریمی وزیری صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: میزان آبی که در سفره‌های زیر زمینی استان فارس وجود دارد بالغ بر ۴ میلیارد و ۶٠٠ میلیون متر مکعب است این در حالی است که سالانه در سدهای استان فارس شاهد کسری بیش از ۶٠٠ میلیون مترمکعب آب هستیم.

وی اضافه کرد: با کاهش آب‌های استان فارس و میزان مصرفی که در استان شاهد آن هستیم عمر آب‌های زیرزمینی استان تنها ٧ سال خواهد بود و اگر اقدامات مناسبی از طریق بهره برداران برای حفظ منابع آبی استان صورت نگیرد شاهد هستیم که طی سالیان پیش رو دیگر آبی برای استان باقی نخواهد ماند.

کریمی افزود: روان آب‌های سطحی استان نیز بالغ بر ۴ میلیون و ۴٠٠ هزار متر مکعب است که این میزان نیز توسط آب منطقه‌ای استان فارس دارای برنامه ریزی بوده و عملیات اجرایی برای حفظ این آب‌ها نیز انجام گرفته است.

وی در ادامه یادآور شد: شاهد افزایش برداشت آب‌های زیرزمینی در سطح استان هستیم این درحالیست که ١١ هزار چاه آب سطح استان فارس پر شده و امکان استفاده از این منابع آبی وجود ندارد با این حال میزان آب مصرف شده در سطح استان به قدری افزایش یافته که صرفه جویی در مصرف آب در سطح استان فارس نزدیک به صفر درصد است.

کریمی در خصوص سهم بخش‌های مختلف استان فارس از منابع آبی استان نیز تاکید کرد: پس از پایش های صورت گرفته در سطح استان فارس مشخص شد که ۸۷ درصد از آب‌های زیرزمینی استان در بخش کشاورزی، ۱۰ درصد در بخش بهداشت و شرب، دو درصد در بخش صنعت و خدمات و یک درصد در حوزه فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد لازم به یادآوری است که ۶۳ درصد از آب‌های سطحی در بخش کشاورزی ۱۳ درصد در مصارف شرب و بهداشتی، ۱۰ درصد در بخش صنعت و ۴ درصد در حوزه محیط زیست مصرف می‌شود.

او همچنین تصریح کرد: با توجه به میزان فعالیت بخش کشاورزی در اقتصاد اشتغال استان فارس بیش از ۷۶ هزار پروانه بهره برداری منابع آب در سطح استان فارس صادر شده بود که طی سالیان اخیر ۲۳ هزار پرونده اصلاح و غالباً از درجه اعتبار ساقط شده‌اند

برچسب ها: خشکسالی ، مصرف آب ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار