عضو شورای عالی آب استان اصفهان:
عضوشورای عالی آب استان اصفهان گفت: سال‌های گذشته مدیریت بهره‌برداری از رودخانه زاینده‌رود علمی و قانونی نبوده و میزان برداشت از این رودخانه عملی خلاف قانون بوده است.
کد خبر: ۹۳۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹ 14 January 2021

فتح الله معین با بیان اینکه در سال جاری بارندگی در فصل پاییز به اندازه نرمال بوده است، اظهار داشت: این در حالی است که در دی ماه بارندگی نداشتیم و امیدواریم در ادامه فصل زمستان و بهار سال آینده وضعیت بهتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی میزان ذخیره آب در استان اصفهان به نحوی است که حتی باید در زمینه تأمین آب آشامیدنی نیز صرفه جویی کنیم، ادامه داد: چنانچه شرایط بارندگی‌ها به همین میزان باشد با مشکلات جدی روبه‌رو خواهیم شد و امیداریم در ۶ ماه آینده شاهد بهبود وضعیت بارش‌ها باشیم.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر تنها ۱۴ درصد از ظرفیت سد زاینده رود آب دارد، اضافه کرد: باید به صورت جدی در همه مصارف در امسال و سال آینده صرفه‌جویی کامل داشته باشیم.

وی افزود: اگر بارندگی کافی نداشته باشیم امکان تأمین آب برای کشت بهاره کشاورزان را نیز نخواهیم داشت.

معین با بیان اینکه در صنایع استان اصفهان استفاده از آب تازه کم شده است، ادامه داد: این صنایع استفاده از آب‌های خاکستری را در دستور کار قرار داده‌اند اما هنوز از آب زاینده رود نیز استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه ساخت ویلاها در اراضی کشاورزی حوضه آبریز زاینده رود نیز مغایر با قانون انجام شده است، تصریح کرد: اگر برای این ویلاها نیز آبی مازاد بر آب کشاورزی داده شود، معضل جدیدی برای حوضه آبریز زاینده رود ایجاد خواهد کرد.

عضو شورای عالی آب استان اصفهان در خصوص اظهار نظر برخی از مسئولان در زمینه لزوم ساماندهی آب‌های موجود در استان اصفهان و تخصیص اعتبار انتقال آب از خلیج فارس به این پروژه ابراز داشت: باید توجه داشت که در استان اصفهان با مشکل بازندگی رو به رو هستیم، در برخی از سال‌ها بیشتر از ۸۰ میلیمتر در شهر اصفهان بارندگی نداریم که این آب نیز باید برای تأمین سفره‌های آب زیرزمینی استفاده شود و نمی‌توان این آب‌ها را در محل دیگری هزینه کرد چرا که خسارات بیشتری را خواهد داشت.

وی اضافه کرد: میزان آب ناشی از بارندگی در استان اصفهان در برابر هزینه‌های استحصال آن بسیار ناچیز است.

معین با بیان اینکه آب‌های موجود در غرب اصفهان در قالب چشمه لنگان و رودخانه پلاسجان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اضافه کرد: این‌ها کم کم جمع آوری و وارد سد زاینده رود می‌شود.

وی ادامه داد: در زمینه استحصال آب‌ها در سمیرم نیز باید توجه داشت که این آب‌ها در حوزه استان اصفهان نیست و نیازمند تونل و تأسیسات است که باید برای آن مطالعات انجام و اعتبار در نظر گرفته شود.

عضو شورای عالی آب استان اصفهان در ادامه در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های انتقال آب به استان اصفهان نیز ابراز داشت: در زمینه تونل سوم کوهرنگ باید توجه داشت که به دلیل فصل سرما این پروژه به کندی پیش می‌رود و مشکل جدی در زمینه تأمین اعتبار نداریم.

وی ادامه داد: برای اجرای پروژه انتقال آب بهشت آباد نیز باید توجه داشت که این پروژه در انتظار دریافت مطالعات زیست محیطی است و اعتبار در نظر گرفته برای این پروژه نیز حتی به اندازه نگهداری از آن نیست.

معین در خصوص آخرین وضعیت پروژه سامانه دوم آبرسانی اصفهان نیز ابراز داشت: در این زمینه با توجه به بازدیدی که داشتیم مقرر شد همه دستگاه‌ها برای این پروژه اعتباری را در نظر بگیرند که شهرداری اصفهان در این زمینه هزینه‌ای را در قالب تصویب عوارض مصرف آب شرب کمک کرده و دیگر دستگاه‌ها نیز مبالغی را در این زمینه پرداخت کرده‌اند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بارگذاری‌ها در حوضه آبریز زاینده رود سال‌هاست که بیلان آبی زاینده رود را منفی کرده و وضعیت آب را برای حق آبه داران با مشکل مواجه کرده است، اضافه کرد: این بارگذاری‌ها ظلم آشکار به مردم این منطقه است.

عضو شورای عالی آب استان اصفهان با تاکید بر اینکه طی سال‌های گذشته مدیریت بهره برداری از رودخانه زاینده رود یک مدیریت علمی و قانونی نبوده است، تصریح کرد: این میزان برداشت از زاینده رود عملی خلاف قانون بوده که به حق آبه مردم اصفهان تجاوز کرده و ضروری است که وزارت نیرو، تشکیلات دولتی و دستگاه قضائی به صورت قاطعانه برای حل این مشکل همراهی بیشتری داشته باشند.

وی در خصوص این بارگذاری‌ها تصریح کرد: بارگذاری‌های جدید محور بن - بروجن، زمزمه افزایش برداشت آب برای استان یزد، آبرسانی به برخی از شهرها مانند کاشان که ما به ازای آب تأمین نشده و مواردی که در استان چهارمحال و بختیاری گزارش شده است از جمله این اقدامات اعلام می‌شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار