بعید نیست در صورت نهایی شدن و اجرای این مصوبه هم رهاوردی جز ممانعت بسیاری از خانواده‌ها از فرستادن فرزندان دلبندشان به مدرسه در پی داشته باشد، به ویژه زمانی که می‌دانیم نسخه جهش یافته‌ای از ویروس در جهان در حال شیوع است که در بسیاری از کشورهای همسایه ایران هم شایع شده و هر آن ممکن است شاهد شیوع آن در کشورمان باشیم.
کد خبر: ۹۳۲۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ 16 January 2021

به گزارش تابناک قم، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان که پیشتر برای نشان دادن مضرات ساده انگاری در مبارزه با کرونا از ورزش‌های فوتبال و کشتی مثال می‌زد، این بار وضعیت را مشابه جنگ احد در صدر اسلام توصیف کرد.

چهار پنج روز پس از ابلاغ مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، مبنی بر بازگشایی محدود در مدارس سراسر کشور، سعید نمکی از مخالفت جدی اش با این مصوبه پرده برداشت؛ مخالفتی که می‌تواند منجر به شکل گیری موجی از مخالفت با این تصمیم شود و مصوبه یاد شده را به شدت تحت الشعاع قرار داده و چه بسا غیرقابل اجرا نماید.

آن گونه که سخنگوی ستاد ملی کرونا خبر داده، بر اساس مصوبه جلسه روز شنبه این ستاد و بر اساس قرار گرفتن اغلب شهرستان‌های کشورمان در وضعیت زرد و آبی کرونایی، قرار است دستورالعمل‌هایی تصویب شود تا بازگشایی مدارسی که کمتر از ۵۰ دانش آموز دارند و در مناطق آبی قرار دارند در دستور کار قرار گیرد و باقی مدارس با رعایت ملزوماتی از جمله حضور محدود دانش آموزان فعالیت خود را حضوری از سر بگیرند.

در بخش دیگری از این مصوبه، به ضرورت بازگشایی مدارس در پایه‌های اول و دوم ابتدایی در مناطق زرد و آبی تاکید شده و افزون بر آن، گفته شده که کادر اداری و اجرایی مدارس جز در مناطق قرمز، از ابتدای بهمن ماه در مدارس حضور خواهند یافت تا ارتباط میان دانش آموزان و والدینشان با مدارس تا حد ممکن دایر شود. سلسله تصمیماتی که قرار است دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های مرتبط با آن تدوین و برای تصویب به ستاد ارائه شود.

بر اساس این برنامه ریزی، یکی از دستور کار‌های نشست آتی ستاد ملی مقابله با کرونا، بررسی این دستورالعمل‌های مراقبتی در مدارس خواهد بود تا به این وسیله مقدمات بازگشایی مدارس فراهم آید. مقدمه چینی برای یکی از مهم‌ترین بازگشایی‌هایی کرونایی در کشورمان که وزیر بهداشت با سخنان امروزش بزرگترین آسیب را به آن وارد آورده و چه بسا موجبات فروپاشی اش را فراهم کرده است!

این اتفاقی است که ظاهرا وزیر بهداشت برای آن هدف گذاری کرده است؛ این را می‌شود از تغییر جالب توجه در سخنان نمکی دریافت که هر بار می‌خواست بر پرهیز از ساده انگاری و عادی فرض کردن شرایط کرونایی تاکید کند، از فوتبال و کشتی مثال می‌زد و گل خوردن در دقیقه نود یا ضربه فنی شدن در اثر یک غفلت را شاهد می‌آورد تا درباره ساده انگاری هشدار دهد.

اما این بار به سراغ مثالی بسیار مهم و کلیدی در صدر اسلام رفته است: «عمده‌ترین دلیل شکست مسلمانان در جنگ احد، مغرور شدن به پیروزی بود تا جایی که پیامبر اسلام را تا حمراءالاسد تعقیب کردند و آنجا دوباره لشکر آرایی جدیدی شد. عین آن اتفاق در شرایط کنونی که این دستاورد بزرگ ملی را دوباره کسب کرده ایم می‌تواند برای ما نیز رخ دهد. هرگونه عادی پنداری و سهل انگاری به دلیل فروکش کردن بیماری، موجب بازگشت رفتار‌های اجتماعی نادرست و شیوع مجدد بیماری خواهد شد؛ بنابراین، بیداری و وسواس مستمر در رعایت شیوه نامه‌ها توسط مردم و مسئولین، ضروری است.»

و این شاه بیت سخنان امروز وزیر بهداشت در مخالفت با مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا بود که قرار است به زودی تکمیل شود و از ابتدای بهمن ماه به اجرا درآید، اما برخی مسائل برای وحشت کردن بعضی خانواده‌ها از آن کم بود که حالا ابراز نگرانی شدید وزیر از آثار منفی بازگشایی مدارس و مقایسه آن با نبرد تاریخی احد که به شکست مسلمانان گره خورد، مزید بر علت شده است.

وضعیتی که بعید نیست در صورت نهایی شدن و اجرای این مصوبه هم رهاوردی جز ممانعت بسیاری از خانواده‌ها از فرستادن فرزندان دلبندشان به مدرسه در پی داشته باشد، به ویژه زمانی که می‌دانیم نسخه جهش یافته‌ای از ویروس در جهان در حال شیوع است که در بسیاری از کشورهای همسایه ایران هم شایع شده و هر آن ممکن است شاهد شیوع آن در کشورمان باشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار