تجلیل از بانوی هنرمند رشته کاربافی میبد و آموزش حدود هزار مددجو کمیته امداد امام خمینی( ره) ابرکوه با نیازهای روز بازارکار و افزایش ۲۰ درصد برداشت گیاهان دارویی در بافق از جمله خبرهای ۲۴ ساعت گذشته استان یزد است.
کد خبر: ۹۳۲۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸ 16 January 2021

 

اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی یزد اعلام کرد: با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی از فاطمه شریف زاده یکی از هنرمندان شهرستان میبد در آیین تجلیل از سایر بانوان کارآفرین برتر کشور که در تهران برگزار شد، تجلیل به عمل آمد.

در گزارش جمعه شب تارنمای اداره کل میراث فرهنگی یزد، محمدرضا دهقان مهرجردی معاون صنایع دستی این اداره کل افزود: این بانوی هنرمند با تلاش خود هنر رو به فراموشی «کار بافی» را احیا کرد.

وی ادامه داد: این کارآفرین به آموزش این هنر سنتی می پردازد و هم اکنون ۶۵۰ نفر از افراد آموزش دیده در کارگاه‌ها و یا به صورت مشاغل خانگی در این شهرستان مشغول کار هستند.

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی یزد تصریح کرد: دستباف کاربافی با بیش از ۲ هزار تنوع رنگ در نوع خود کم‌نظیر است و کاربری‌آن تا چند سال قبل کیسه حنا، پلاس و باند بود و در حال حاضر برای مصارف مدرن‌تر از جمله شال، سفره، چادرشب، روتختی، بقچه، دستمال آشپزخانه و حتی پارچه‌های لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این بانوی میبدی مرداد ماه ۱۳۹۸ به ایرنا گفته بود: به دلیل اشتغال خانواده همسرش به صنعت سفال در ۱۹ سال قبل به فراگیری این هنر در کارگاه سفالگری پدر شوهرش آقای عباس قنبر پرداخت و تمام فوت و فن این هنر را فرا گرفت .

وی به دلیل واقع بودن محل کارگاه و فروشگاه سفال در محلی نامناسب و دور از بازار سفال میبد، برای فروش محصولات به شرکت در نمایشگاه‌ها روی آورد و به مرور در کاروانسرای شاه عباسی میبد غرفه‌ای دایر کرد.

به گفته وی در آن زمان دغدغه گردشگران برای حمل محصولات سفال به همراه خود به عنوان سوغات، شکستن کالای خریداری بود و با توجه به این موضوع و با مرور خاطره های مادرش در ارتباط با مشغول بودن او به هنر کاربافی در سال‌های گذشته به فکر احیای این هنر افتاد.

وی با تغییر کاربری، دستگاهی ابتدایی از کاربافی که وسایل کار با آن نیز « هلمین، جیکوک، شنجیره، پوشال، توغروک، برگیر» و از این قبیل بود با استفاده از ۲ تیر ، تخته و چوب در منزل برپا کرد و احیای این هنر را شروع و با ادامه آن همراه با تولید و آموزش به بانوان رونق بخشید.

میبد مهد صنایع دستی زیلو ، سفال و کاربافی است و مرکز این شهرستان ۱۰۶ هزار نفری در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

ابرکوه

همچنین رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) ابرکوه با تاکید براینکه ایجاد اشتغال و تامین مسکن ۲ اولویت مهم کاری این نهاد است ، گفت: حدود هزار مددجو و متقاضی کار از هفت سال گذشته تاکنون آموزش های مرتبط با اشتغال و فنی وحرفه ای را در این شهرستان فرا گرفته اند.

کاظم چاکرالحسینی جمعه شب در گفت و گو با ایرنا ، افزود: این نهاد در فرایند اشتغال مددجویان با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای ، متناسب با نیاز بازار کار به آنها، آموزش های مهارتی ارایه می دهد.

وی اظهارکرد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون زمینه اشتغال ۹۳ نفر از مددجویان با دریافت تسهیلات در حوزه های کشاورزی ، دامداری ، صنایع دستی و خدماتی فراهم شده است .

پرداخت ۴۱ میلیارد ریال وام قرض الحسنه به مددجویان

رییس کمیته امداد ابرکوه خاطر نشان کرد: این تعداد اشتغال با پرداخت ۴۱ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ، به متقاضیان پرداخت شد و با پرداخت تسهیلات از منابع داخلی کمیته امداد و بانک‌های عامل به مجریان طرح های یادشده زمینه اشتغال ۱۱۰ مددجو فراهم شد.

این مسوول اظهار کرد: ۸۰ نفر از مددجویان برای سرمایه گذاری در طرح‌های خوداشتغالی در انتظار دریافت ۳۶ میلیارد ریال وام از بانک‌های عامل هستند و در اجرای این طرح ها به همکاری ویژه بانک‌های عامل نیاز هست و با پرداخت این مبلغ زمینه اشتغال ۱۲۵ نفر فراهم می شود .

به گفته وی پرداخت تسهیلات به هر فرد جویای کار تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال است که از سوی انک‌های عامل پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال و توانمندسازی افراد زیرپوشش از دیگر اولویت های این نهاد است ، خاطرنشان کرد: خیران ، نیکوکاران و صاحبان صنایع برای ایجاد اشتغال با این نهاد همکاری بیشتری در مورد اشتغال مددجویان داشته باشند.

رییس کمیته امداد ابرکوه گفت: این نهاد از سال ۱۳۹۲ تاکنون در راستای توانمندسازی افراد تحت پوشش و جویای کار با استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه از منابع داخلی و بانک های عامل زمینه اشتغال هزار و ۳۰۰ نفر از مددجویان شهرستان را فراهم کرده است.

چاکرالحسینی ، افزود: در این مدت با پرداخت وام قرض الحسنه به متقاضیان کار ۶۵۸ طرح اجرا و در فاصله زمانی ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷، ۶۵ میلیارد ریال تسهیلات به آنها پرداخت شده است.

هزار و ۴۰۰ خانواده مددجو و نیازمند شامل ۲ هزار و ۱۹۲ نفر از خدمات حمایتی کمیته امداد شهرستان ابرکوه بهره‌مند هستند.

بافق

مسوول ترویج و تولیدات مدیریت جهاد کشاورزی بافق با بیان اینکه در سال ۹۹ ، ۹۶۰ کیلوگرم گیاهان دارویی خشک در دهستان کوشک از ۲ هکتار زمین با همکاری ۳۵ بهره برداری برداشت شد ، گفت: این میزان تولید در مقایسه با سال قبل ۲۰ درصد افزایش دارد.

علی فلاح روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، علت افزایش تولید را توسعه سطح زیرکشت، وجین علف‌های هرز ، سم پاشی، کوددهی و آبیاری به موقع و نیز گیاهان برداشت شده را سیاه دانه، گل زوفا، مریم گلی ، گل‌گاوزبان، مرزنجوش و بالنگو ذکر کرد.

مسوول ترویج و تولیدات جهاد کشاورزی بافق بر لزوم کشت گیاهان کم آبخواه تاکید کرد و یادآور شد : گیاهان دارویی از جمله محصولات کم آبخواه هستند که امروز با توجه به شرایط کشور،جایگاه خود را در بازار به دست می آورد و برای فروش آن مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دهستان کوشک برای دومین سال متوالی به عنوان نمونه( پایلوت ) کاشت گیاهان دارویی انتخاب شده است ،افزود: سطح زیرکشت این گیاهان در سال آینده تا سه هکتار افزایش می یابد.

فلاح با اشاره به اینکه اغلب محصولات تولیدی در بازارهای داخلی و حتی نمایشگاه‌های بین المللی پسا کرونا عرضه می‌شود خاطرنشان کرد: فعال بودن صندوق خُرد زنان روستایی در دهستان کوشک زمینه کشت گیاهان دارویی را در منطقه فراهم کرده است و در آینده با فرآوری محصول ارزش افزوده نصیب کشاورزان این حوزه می‌شود.

به گفته وی گیاهان دارویی، ا زجمله گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آن‌ها حاوی ماده موثره و دارای خواص تاثیرگذار بر موجودات زنده است که کاشت، داشت و برداشت آن به منظور استفاده از ماده موثره آن‌ها انجام می‌گیرد.
مسوول ترویج و تولیدات جهاد کشاورزی بافق هدف از این اقدام را اشتغال زایی در مناطق محروم و ارتقای سطح معیشتی مردم بیان کرد و افزود: کاهش تخریب منابع طبیعی و گونه‌های در حال انقراض و درآمدزایی مناسب با اقلیم هر منطقه از دیگر اهداف به شمار می آید.

در شهرستان بافق هفت صندوق خرد بانوان روستایی فعال است و وسعت زمین‌های زیرکشت محصولات زراعی و باغی آن ، ۶ هزار و ۲۹۰ هکتار است که با بهره برداری از ۱۱۷ حلقه چاه عمیق، نیمه عمیق و ۱۲۰ رشته قنات، آبیاری می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار