مهم‌ترین دستورکار یکصد و شصت و پنجمین نشست کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز بررسی عملکرد شهرداری و دستگاه‌های ذی‌ربط درباره نحوه اجرای آیین‌نامه سامان‌دهی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های مخابراتی در شهر شیراز بود.
کد خبر: ۹۳۲۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲ 16 January 2021

تابناک فارس به نقل از نسنیم: در گزارش‌های متعددی در تسنیم نارضایتی‌های برخی از مردم شیراز درباره دکل‌های مخابراتی را منعکس کرده و پیگیر ساماندهی دکل‌های مخابراتی از دستگاه‌های ذی‌ربط به ویژه در کمیسیون سلامت شورای شهر شدیم و به خطرات این دکل‌های مخابراتی، فاصله و حریم آنها نسبت به مناطق مسکونی، آموزشی و بهداشتی، تاثیرات منفی تشعشعات و امواج این دکل‌ها بر روی سلامت افراد به ویژه در شیراز که میزبان تعداد زیادی آنتن مخابراتی از سه اپراتور است، اشاره کردیم.

آنتن‌هایی که بسیاری از آنها بدون رعایت ضوابط و استانداردهای لازم نصب شده، این در حالی است که آبان ماه امسالعلی ناصری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به خبرنگاران و مردم نوید ساماندهی این دکل‌های مخابراتی را داد.

سپس طی جلساتی که در استانداری، فرمانداری و سایر نهادهای مرتبط و با حضور مخابرات و اپراتورها گذاشته شد مصوبه ساماندهی و تجمیع دکل‌های مخابراتی در جلسه کمیسیون سلامت به امضای حاضرین جلسه و اپراتورها رسید و در نهایتطرح به فرمانداری ارسال و منجر به صدورمصوبه‌ و دستورالعملی لازم‌الاجرا شد.

در ادامه پیگیر این مسئله شدیم و سوالاتی راجع به این مسئله را از عضو شورای شهر شیراز پرسیدیم و رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا به تسنیم گفت: صحبت‌هایی با مدیر اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس شده و مصوبه را هم جهت اجرا به معاونت خدمات شهری ارسال کردیم تا اگر حتی نیاز به جابه‌جایی دکل‌ها باشد دستورات لازم داده شود.

 

پیگیری‌های تسنیم ادامه یافت و در تماس تکمیلی که با این عضو شورای شهر شیراز و رئیس کمیسیون سلامت این شورا داشتیم، ناصری خاطرنشان کرد: درخواست‌های شهروندان نیز به معاونت خدمات شهری ارجاع داده شدهو قرار است در آینده نزدیک جهت اخذ گزارشی مفصل از اقدامات انجام شده جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و دیگر متولیان امر در شهرداری، مخابرات و اپراتورها برگزار شود و علی ناصری به تسنیم قول داد دکل‌های مخابراتی به زودی تجمیع و سامان‌دهی می‌شوند.

شدت امواج دکل‌های مخابراتی را رصد کنید

مهم‌ترین دستورکار یکصد و شصت و پنجمین نشست کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز بررسی عملکرد شهرداری و دستگاه‌های ذی‌ربط درباره نحوه اجرای آیین‌نامه سامان‌دهی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های مخابراتی در شهر شیراز بود.

علی ناصری درباره اقداماتی که انجام شده، خاطرنشان کرد: جهت حفظ و ارتقای شاخص‌های ایمنی، زیست محیطی و سلامت محور، شهرداری موظف است نسبت به تعیین تکلیف افزایش ارتفاع و تجمیع دکل‌های مخابراتی اقدام کند و مکانی مناسب را نیز جهت خدمات‌دهی بهتر و مطلوب‌تر به شهروندان، به اپراتورهای مخابراتی پیشنهاد بدهد.

ناصری با متذکر شدن آیین نامه مصوب شورا به اعضا گفت: این مصوبه با هدف سامان‌دهی و نظارت مطلوب بر نصب دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی، رعایت اصول ایمنی و سلامت محوری و عدم مزاحمت برای شهروندان ارجمند، مقرراتی را جهت نصب، احداث و تجمیع هر گونه دکل و ایستگاه مخابراتی مطابق با آیین نامه وضع کرد و از آنجا که صدور مجوز نصب آنها با شهرداری است، پس از صدور مجوز، دانشگاه علوم پزشکی و اداره محیط زیست شهرستان شیراز باید نظارت‌های لازم را در این مورد به عمل آورند.

پیگیری‌های کمیسیون سلامت شورای شهر محدود به وضع مصوبه فوق نشد و در ادامه مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس نیز اعلام کرد که سامانه پایش شدت میدان امواج الکترومغناطیسی دکل‌های تلفن همراه، با نصب 18 ایستگاه ثابت در شیراز آغاز به کار کرده و شهروندان می‌توانند میزان امواج راه‌اندازی شده را در این سامانه به آدرس shirazemfs.cra.ir/en/public/iran مشاهده کنند.

به گزارش تسنیم؛ سری به سامانه فوق زدیم، در ورودی این سامانه که کار با آن زیاد دشوار نبود اشاره شده: «مطابق با استاندارد کمیسیون بین‌المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیر یون ساز و همچنین استاندارد ملی ایران به شماره 8567، حدود پرتوگیری امواج الکترومغناطیسی28 ولت بر متر است که در نمودار مربوط به هر ایستگاه به صورت خط چین قرمزمشخص شده است».

در راهنمای استفاده از پنل نیز شدت میزان امواج الکترومغناطیسی دکل‌های شیراز به تفکیک خیابان‌ها و مناطق مختلف آمده و با کمی دقت می‌توان سطح استاندار مصوب برای شدت میدان الکترومغناطیس را بر اساس استاندارد ملی مشاهده کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار