پژوهشگر اندیشکده "چتم هاوس" به "سی ان بی سی" می‌گوید: "وضعیت برای بایدن و دولت ایران بغرنج است. ایران نگران آن است که بازگشت به میز مذاکره بیش از اندازه زود باشد در حالی که بایدن از منظری متفاوت به موضوع نگاه می‌کند و راه دشواری در پیش دارد؛ اینکه چگونه هم مشوق برای مذاکره به ایران ارائه کند و هم تاکتیک‌های کافی برای اعمال فشار را حفظ نماید. با توقیف نفتکش کره جنوبی، ایران قصد دارد به جامعه بین المللی و به طور خاص با دولت بایدن نشان دهد که تنها اهرم دیپلماتیک در دست ندارد و می‌تواند از اهرم‌های فشار دیگری نیز استفاده کند".
کد خبر: ۹۳۲۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰ 16 January 2021
به گزارش تابناک فارس: "سی ان بی سی" آمریکا در گزارشی با اشاره به توقیف نفتکش کره جنوبی در تنگه هرمز در اولین هفته سال ۲۰۲۱ میلادی توسط ایران و همزمانی این موضوع با اعلام غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط تهران اشاره می‌کند که این موارد نشان‌دهنده آن است که ایران چالشی جدی برای دولت بایدن خواهد بود.
 
سی ان بی سی در این‌باره می‌نویسد: "غنی‌سازی ۲۰ درصدی به دلیل قانون از تصویب گذرانده شده در مجلس با اکثریت نمایندگان محافظه‌کار در ایران است که دولت روحانی را ملزم به اجرای آن می‌سازد. این اقدام چالشی برای دولت بایدن خواهد بود.
 
"آن هارینگتون" استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه ولز به "سی ان بی سی" می‌گوید: "ایران می‌خواهد اهرم‌هایش را در برابر دولت بایدن به حداکثر میزان ممکن افزایش دهد با این امید که امریکا را متقاعد به بازگشت به برجام سازد و نه به تلاش برای مذاکره مجدد. واقعیت آن است که مجلس ایران موافق گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چندین جبهه است و این موضوعی نگران‌کننده است و باعث افرایش سطح تنش خواهد شد و نتایج خطرناکی را به دنبال خواهد داشت. البته ظریف وزیر خارجه ایران گفته که اقدامات آن کشور قابل بازگشت هستند بدان معنا که اگر اروپا و امریکا به تعهدات خود طبق برجام بازگردند ایران نیز رفتار مشابهی خواهد داشت".
 
"سی ان بی سی" در ادامه می‌نویسد: "البته همه چیز بستگی به این دارد که چه نوع رئیس‌جمهوری در انتخابات ماه ژوئن ایران به قدرت رسد. بایدن درباره بازگشت امریکا به برجام ابراز تمایل کرده، اما از نظر ایران این بازگشت ساده‌ای نخواهد بود چرا که تهران خواستار پرداخت غرامت و جبران مالی ناشی از تحریم‌های امریکا و ضربه آن به اقتصاد ایران است".
 
برچسب ها: ایران ، امریکا ، روحانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار