رئیس دفتر محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: نصب آب شیرین کن روی چاه کشاورزی به دلیل مخاطرات بسیار جدی زیست‌محیطی ممنوع است.
کد خبر: ۹۳۳۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰ 18 January 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: محمدمهدی غیاثی گفت: خشکسالی‌های یک دهه اخیر موجب افت شدید کیفیت و کاهش قابل توجه کمیت آب دشت‌های استان فارس و تمایل برخی کشاورزان به استفاده از دستگاه‌های آب‌شیرین کن شده است.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: پساب حاصل از فعالیت آب شیرین کن‌ها، بر بافت فیزیکی خاک تاثیر گذاشته و آن را از بین می‌برد و موجب آلودگی آب‌های زیرزمینی نیز می‌شود.

غیاثی افزود: هدف از ممنوعیت نصب آب‌شیرین کن روی چاه کشاورزی صیانت از منابع آب و حفظ محیط زیست و ممانعت از اتفاقاتی نظیر اُفت کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی، تخلیه و رهاسازی شورابه‌ها و پساب‌های خروجی آب شیرین‌کن‌ها به محیط‌های پذیرنده مثل آبراهه‌ها، دشت‌ها بوده است.

رئیس دفتر محیط زیست و سلامت جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: تخلیه و رهاسازی شورابه و پساب آب شیرین کن، موجب افزایش شوری خاک و نهایتا ایجاد پدیده فرونشست زمین و فروچاله و مرگ آبخون‌ها می‌شود.

او با اشاره به اینکه نصب آب شیرین کن در صورت دریافت مجوز و استفاده از تکنولوژی‌های نوین مطابق با الزامات زیست محیطی مجاز است، عنوان کرد: با اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی و تصویب در کمیته مدیریت منابع آب و کمیسیون صدور پروانه‌های شرکت‌های آب منطقه‌ای نسبت به صدور پروانه تصمیم گیری می‌شود.

غیاثی گفت: با توجه به ادامه خشکسالی ها، فرسایش خاک و بحران کم آبی، افزایش تولیدات گلخانه‌ای موضوعی اجتناب ناپذیر است، چرا که برای دستیابی به موفقیت بیشتر، راهی جز حرکت به سمت کشاورزی درون زا، تولیدمحور و اشتغال زا وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار