رژیم غذایی و سبک زندگی تاثیر بسزایی در سلامت استخوان‌ها دارد.
کد خبر: ۹۳۳۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷ 18 January 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: امروزه بیماری‌های مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان بسیار رایج است. تنها در آمریکا پیش‌بینی می‌شود یک نفر از هر دو فرد بالای ۵۰ سال یا دچار پوکی استخوان شده و یا در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارد.

خطر ابتلا به پوکی استخوان با افزایش سن بیشتر می‌شود. همچنین از آنجا که این بیماری ارتباط مستقیمی با سبک زندگی و رژیم غذایی دارد، افراد باید نسبت به این موضوع آگاهی لازم را داشته باشند. از مهمترین مواد غذایی نامناسب برای سلامت استخوان‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- غذا‌های شور

به هر میزان که از رژیم غذایی شور تبعیت ‌کنید، بدن کلسیم بیشتری از دست می‌دهد. این موضوع بدان معناست که مصرف نمک سلامت استخوان‌های شما را به مخاطره می‌اندازد. از مهمترین مواد غذایی حاوی نمک می‌توان به نان، پنیر، چیپس و پفک، و فرآورده‌های گوشتی اشاره کرد. توصیه نمی‌شود که مصرف نمک را به صفر برسانید، اما نباید میزان مصرف روزانه سدیم از ۲ گرم فراتر رود.

 

۲- نوشیدنی‌های الکلی

نوشیدنی‌های الکلی مخرب‌ترین عوارض را برای استخوان‌ها دارند. علاوه بر آسیب‌هایی که الکل به بافت استخوان‌ها وارد می‌کند، تحقیقات نشان داده است مصرف این نوشیدنی‌ها در فرآیند جذب کلسیم اختلال ایجاد می‌کند.

۳- خوردن غلات با شیر

گرچه خوردن غلات صبحانه با شیر سالم به نظر می‌رسد، اما تحقیقات نشان داده است این کار باعث کاهش جذب کلسیم موجود در مواد غذایی می‌شود. بهتر است این مواد غذایی را به صورت مجزا و با فاصله زمانی مصرف کنید.

۴- نوشیدنی‌های گازدار و دارای کافئین

زیاده روی در مصرف نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه می‌تواند به بافت استخوان آسیب وارد کند. تحقیقات متعدد حاکی از وجود ترکیبات فسفر و کافئین در نوشابه‌ها است. همچنین سایر نوشیدنی‌های دارای کافئین مانند چای و قهوه برای سلامت استخوان‌ها مفید نیستند. متخصصان تغذیه تاکید دارند علاوه بر خاصیت نامناسب این نوشیدنی ها، بسیاری از مردم آن‌ها را جایگزین شیر می‌کنند و در نتیجه کلسیم کمتری را در رژیم غذایی خود جای می‌دهند.

از دیگر مواردی که برای سلامت استخوان‌ها مضر است می‌توان به استعمال دخانیات، بی تحرکی و ورزش نکردن، مصرف دارو‌هایی مانند کورتون و کاهش وزن ناگهانی اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار