زمستان زمانی از سال است که باید مهارت های پخت و پز خود را تقویت کنید. از این گذشته ، چیزی دلپذیرتر از نشستن روی صندلی با یک پتوی نرم و یک سینی براونی داغ که تازه از فر در آمده، وجود ندارد. یا یک لیوان شکلات داغ که جلوی آتش جرعه جرعه آن را می نوشید و گرمای آن آهسته، کل بدن شما را در برمیگرد، بسیار لذت بخش است. در سراسر دنیا در فصل زمستان دسرهای گرم و خوشمزه ی زیادی وجود دارد که امتحان کردن آنها خالی از لطف نیست و در واقع یک جهان کامل از دسرهای دلچسب منتظرن تا شما آنها را کشف کنید. اگر واقعاً می خواهید لذت فصل سرد زمستان و بارش برف  را به بالاترین سطح برسانید ، ما شما را با برخی از محبوب‌ترین دسرهای گرم زمستانی در سراسر جهان آشنا خواهیم کرد که مطابق ذائقه ایرانیان نیز هست و شما می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی در روزهای سرد در خانه درست کنید و با مزه کردن آن‌ ها، طعم سفر به کشورهای مختلف دنیا را بچشید.
کد خبر: ۹۳۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 19 January 2021

۱-پودینگ تافی با سس کاستارد ( Sticky Toffee Pudding with Custard)

در انگلستان ، یک پودینگ معروف وجود دارد که از نوعی کیک اسفنجی  خرد شده در سسی از کاستارد داغ و غلیظ است.

بافت سس کاستارد انگلیسی کم و بیش شبیه همان خامه قنادی است. تفاوت عمده در تهیه کاستارد با خامه این است که در کاستارد کمی نشاسته وجود دارد.

پودینگ تافی از شیره ی خرمای پوره شده ساخته می شود.

برای اینکار لازم است که خرما را پوره کرده و جوشانده تا نرم شود. سپس می توان آنها را در یک غذاساز یا مخلوط کن می ریزیم.

قبل از افزودن به مخلوط کن یا غذاساز ، حتماً بگذارید خرما کمی خنک شود.

هنگام پخت ، کل کیک در سس تافی و کاستارد غوطه ور می شود تا گرم کننده نهایی زمستان باشد.

پودینگ تافی پوشیده شده از سس کارامل و کاستارد داغ با طعم بی نظیر خود احتمالاً در صدر لیست دسرهای زمستانی قرار می گیرد.

دسر انگلستانی

 

۲-چیز کیک (Eggnog)

کیک پنیر Eggnog غلیظ ، خامه ای و پر از تخم مرغ است!  دستور تهیه چیزکیک Eggnog آسان بوده و برای تعطیلات گزینه ی مناسب است. یک چیز کیک خوشمزه برای لذت بردن از فصل زمستان که همراه یک  نوشیدنی گرم بسیار می چسبد‌. در دستور تهیه چیز کیک Eggnog  یک فنجان تخم مرغ، مقداری شکر قهوه ای و جوز هندی استفاده می شود. طعم و مزه این چیز کیک شگفت انگیز است و قطعا شما آن را دوست خواهید داشت.

چیزکیک

 

۳- اولیبوله (Oliebollen)

دسر اولیبوله که ریشه ای هلندی دارد یک دسر گرم شبیه به دونات است که در روغن سرخ می شود. این دسر از توپ‌های خمیری سرخ شده و آغشته به پودر قند تشکیل می‌شود. برخی از این دونات‌ ها با سس کاستارد، نوتلا یا میوه پر می‌شوند. این دسرهای گرم و شیرین در فصل زمستان در سراسر کشور هلند به فروش می‌ رسند و طرفداران زیادی دارند. مشهورترین مکان برای خرید اولیبوله ، دکه‌ های غذای خیابانی زمستانی با نام اولیبوله کرامن هستند که در سراسر کشور به‌صورت موقت برپا می‌ شوند. دسر اولیبوله آن‌قدر لذیذ و گرم است که قطعا میل به شیرینی را در شما برطرف خواهد کرد. این دسر زمستانی هلندی، ارتباط ویژه‌ ای با جشن سال نو دارد؛ اما در هر زمانی که فرصت پیدا کردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که این دسر را امتحان کنید.

اولیبوله (Oliebollen)

 

۴- اسنک چوروس و شکلات داغ ( Churros With Chocolate Sause )

چورو یا چوروس یک شیرینی اسپانیایی است که به بامیه اسپانیایی هم معروف است. شیرینی که از خمیر شیرین و پف کرده سرخ شده درست می‌ شود. جالب است بدانید که چوروس در کشورهای مختلف از جمله مکزیک از محبوبیت بالایی برخوردار است.

یکی از ترکیب های بی نظیر زمستانی  ترکیب چورو خیس شده در شکلات داغ است که یک دسر کلاسیک در کشورهای اروپایی به شمار می‌ آید. تعداد زیادی فروشگاه مخصوص فروش چورو در شهر مکزیکوسیتی وجود دارند که در تمام روزهای سال، بدون توجه به آب و هوا، تعداد بیشماری از چوروهای داغ و شکلات داغ را برای مشتریان سرو می‌کنند. این شیرینی خوشمزه به شکل های و طعم های مختلفی درست می شود. چورو را معمولا در شکر و دارچین می غلتانند و با سس شکلات سرو می کنند. در برخی از معمول ترین روش ها، شکلات پس از پخت یا در مرحله میانی، به درون چورو تزریق می شود.

Churros With Chocolate Sause

 

۵-سامبی پودینگ برنج و نارگیل (Sombi)

دسر Sombi یک پودینگ برنج نارگیلی سنگالی با دستور پخت بسیار آسان است که هم می توان آن را بصورت سرد به عنوان یک دسر تابستانی خنک و یا بصورت داغ و تازه پخته شده برای فصل های سرد سال استفاده کرد.

مواد اصلی تشکیل‌دهنده این دسر خوشمزه، برنج، شکر و خامه یا شیر نارگیل هستند. برای تهیه این دسر، مواد لازم را روی حرارت متوسط رو به ملایم گاز می‌پزند و آن را پس از نرم شدن برنج، سرو می‌کنند.

سامبی در بعضی از مناطق کشور سنگال گاهی با برنج قرمز محلی درست می‌شود و این نسخه از این دسر را معمولا برای عروسی‌ ها سرو می‌ کنند. این دسر شیرین که بافت آن بیشتر به یک حلیم خامه‌ ای شباهت دارد تا یک پودینگ، به‌عنوان صبحانه یا عصرانه در سنگال خورده می‌شود ، اما شما می‌ توانید هر زمان که به یک دسر گرم و شیرین نیاز داشتید که خوشمزه هم باشد، سامبی را در خانه درست کنید و از این دسر آفریقایی نهایت لذت را ببرید.

پودینگ برنج نارگیلی سنگالی  

۶-سیب کریسپی (Apple Crisp)

ترکیب سیب و دارچین همیشه یک ترکیب ایده آل و خوشمزه است . همه ما تجربه خوردن یک پای سیب را داشتیم که خیلی هم خوردنش به ما چسبیده است اما بعضی اوقات وقت ندارید یک پای کامل درست کنید.

پیشنهاد ما درست کردن دسر کریسپی سیب یا سیب ترد است که تمام آن طعم های جالب پاییزی را که دوست داریم در یک دسر آسان و گرم ترکیب می کند.

برای اینکار  سیب ها را خرد کرده و با مقداری شکر ، دارچین و آبلیمو مخلوط کنید. سیب های خرد شده را در تابه ریخته و سریعا با کره ، آرد ، جو دوسر و شکر قهوه ای مخلوط کنید تا مواد به خورد هم روند.

می توانید جو دوسر را کنار بگذارید ، اما  بافتی را که به سیب ها اضافه می کنند که دوست داشتنی است.

سیب کریسپی

 

۷-شیرینی باکای (Buckeye)

باکای یکی دیگر از شیرینی های مناسب زمستان است که با خمیر پفکی بادام زمینی درست می‌ شود و معمولا در نهایت آن را در شکلات غوطه ور می کنند. نام این شیرینی به‌دلیل شباهت زیاد به میوه درخت باکای در ایالت اوهایو نام‌ گذاری شده است. باکای، یک شیرینی مشهور و بسیار محبوب در ایالت اوهایو و ایالت‌های اطراف آن است. مردمان این منطقه این شیرینی را معمولا در خانه درست می‌کنند، اما شما می‌ توانید آن را در تمام قنادی‌ های شهر نیز پیدا کنید. براونی های باکای به دلیل کره بادام زمینی و شکلات سفت شده روی آن، با براونی های طبیعی متفاوت است. می توان آنها را با چندین میوه بهتر کرد، اما براونی کره بادام زمینی که با شکلات پوشانده شده کلاسیک محسوب می شود

شیرینی یا دسر باکای اولین بار توسط سر آشپزهای خانگی ابداع شد. مواد تشکیل دهنده ی این شیرینی خوشمزه شامل کره ، کره بادام زمینی، پودر قند و چیپس‌ های شکلاتی است. برای تهیه باکای ، در ابتدا کره و کره بادام زمینی با هم مخلوط می‌ شوند و پودر قند به‌ تدریج به این ترکیب اضافه می‌ شود. سپس این مایه را به‌ شکل توپ‌ های کوچک درمی‌ آورند و در شکلات ذوب شده می‌ غلتانند.

 

۸-کرم بروله (Crème brûlée)

کرم بروله یکی از معروف ترین دسرهای فرانسوی و مناسب زمستان است که رد پایش را در نقاط مختلف دنیا می توان پیدا کرد. این دسر خوشمزه ترکیبی از خامه غلیظ ، وانیل و کاسترد است که با رویه ای کاراملی و قهوه ای رنگ تکمیل می شود. کرم بروله را اکثرا در ظرف های کوچک سرامیکی درست و سرو می کنند. گاهی اوقات نیز برای تزئین از میوه های تازه مانند توت فرنگی یا بلوبری استفاده می کنند.

قطعا اگر می خواهید تازه با دسرهای فرانسوی آشنا شوید، کرم بروله گزینه مناسبی برای شماست؛ چرا که هم طرز تهیه ساده ای دارد و هم در کشوری غیر از فرانسه می توانید طعم آن را بچشید.

 

۹-دسر موس شکلاتی (Chocolate Mousse)

موس یکی از  دسرهای معروف است که احتمالا با آن آشنایی داشته باشید. این دسر خوش طعم و سبک برای زمستان نیز بسیار مناسب است. موس ممکن است ترکیبی از سفیده تخم مرغ زده شده  یا خامه فرم گرفته و یا حتی ترکیبی از هر دوی آن ها باشد که با مواد مختلف طعم دار می شود. اگر برای طعم موس از کاکائو و شکلات استفاده شود ، در نتیجه موس شکلاتی خواهید داشت. همچنین در تهیه موس ها و یا تزئین آن، استفاده از طعم دهنده هایی مانند کارامل، قهوه، پوره میوه و یا وانیل و نعنا نیز رایج است.

 

۱۰-سوفله (Soufflé)

سوفله نوعی دسر کیکی است که ماده اصلی برای پخت آن تخم مرغ است. تاریخچه سوفله به اوایل قرن هجدهم در فرانسه بر می گردد. طرز تهیه سوفله شباهتی زیادی به موس دارد اما برخلاف موس، ترکیبی از بافت و طعم های متفاوت است و تهیه آن به مراتب دشوارتر ارزیابی می شود.  سوفله ترکیب زرده و سفیده تخم مرغ است که با مواد دیگری مانند کاسترد، سس خامه، سس بشامل و یا پوره، طعم دار می شود. اگر به‌دنبال یک دسر گرم زمستانی مجلسی هستید، می توانید سوفله را با  سس خامه انگلیسی (Creme Anglaise Sauce) سرو کنید. این سس مخصوص، یک سس کاستاری شیرین و خامه‌ ای است که در واقع یک بستنی وانیلی گرم است. ترکیب سس خامه انگلیسی با سوفله فرانسوی ، یک دسر بی‌ نظیر خلق می‌ کند.

سوفله فرانسوی

 

۱۱-هوتوک (Hotteok)

یک دسر کلاسیک منتسب به کره جنوبی که بیشتر در فصل های سرد سال آن را تهیه میکنند هوتوک است. هوتوک معمولا در غرفه‌ های خیابانی کره جنوبی به فروش می‌ رسد. این دسر از خمیر شیرینی شبیه به مایه پنکیک درست می‌ شود و داخل آن را با عسل، دارچین و انواع مغز آجیل پر می‌ کنند. هوتوک چیزی شبیه ملوچه است که با بافت خارجی ترد و برشته و مغزی نرم و خوش طعم ، یک دسر واقعا لذیذ است که حتما باید در زمستان آن را امتحان کنید.

تاریخ نگران عقیده دارند که هوتوک توسط مهاجران چینی به کره وارد شده است. چینی هایی که در اواخر دهه ۱۸۰۰ تا اوایل دهه ۱۹۲۰ به شهر اینچئون مهاجرت کردند. آن‌ها یک دسر با خمیر پنکیک درست کردند که در کشور چین بسیار مشهور بود اما برای مواد داخل آن، به‌جای مواد غیر شیرین، از مواد شیرین استفاده کردند تا نسخه کره‌ای این دسر بدین سبب ساخته شود.

 

۱۲-کادایف (Kadaif)

همانطور که می دانید کادایف ، یکی از شیک‌ ترین و پرطرفدار ترین دسرهای ترکیه‌ ای است که با توجه به نزدیک بودن سلیقه غذایی ایرانی‌ ها به ترک‌ ها، در ایران هم طرفدارای زیادی پیدا کرده است. مخصوصا اگر با گرم‌ نوش شیر زعفران سرو شود طعمی فراموش نشدنی را در روزهای سرد زمستان در خاطر شما حک خواهد کرد.

 

۱۳-تارت سیب و دارچین (Apple Pie)

تارت ها یکی از دسرهای محبوب و معروف در همه جای دنیا و از بین انواع مختلف آن تارت سیب و دارچین معروف ترین و در عین حال از لذیذترین‌ آنهاست. ترکیب سیب و دارچین طعم فوق‌العاده ای به این تارت می‌دهد. تارت سیب و دارچین به عنوان یه شیرینی خانگی و سالم ، در فصل سرما و کنار یک فنجان چای برای عصرانه بسیار مناسب است و به ویژه برای مهمانی ها و دورهمی ها انتخابی عالی است.

Apple Pie

 

۱۴-گلابی کاراملی (Caramel Pear)

گلابی کاراملی آخرین  دسر زمستانی است که در این مقاله به معرفی آن می پردازیم.  برای درست کردن دسر گلابی کاراملی ابتدا باید گلابی را نصف کنید و هسته‌ های آن را در بیاورید ، سپس آنها را در سینی چرب‌ شده فر بچینید. در یک قابلمه کوچک آب و عسل را مخلوط کنید و برای سه دقیقه بجوشانید، سپس آن را روی گلابی‌ها بریزید. در مرحله بعد روی آنها دارچین، پودر میخک، پودر هل و شکر بپاشید و اجازه دهید در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد برای ۴۵ تا ۵۵ دقیقه بپزند. گلابی‌ های کاراملی داغ را همراه خامه یا بستنی سرو کنید.

برچسب ها: دسر ، دسرگرم ، زمستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار