پژمان به کشاورزان خسارت دیده توصیه کرد که در شرایط کنونی علف‌های هرز را پاکسازی نکنند و پس از آن با تغذیه مناسب جهت افزایش مقاومت گیاه به وسیله اسید آمینه و پتاس، باغات خود را تقویت نمایند.
کد خبر: ۹۳۳۳۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲ 19 January 2021

تاباک فارس به نقل از فارس: حسین پژمان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، در داراب اظهار داشت: تیم اعزامی از وزارت جهاد کشاورزی، طی روزهای شنبه و یکشنبه در بخش‌های فورگ و فسارود داراب مستقر شدند و به برآورد خسارات پرداختند.

وی با بیان اینکه باغات این دو منطقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد دچار خسارت شده است، افزود: مقرر شد از ۷۲ تا ۹۶ ساعت آینده، خسارات به شکل دقیق‌تری بررسی و مشخص شود چقدر به درخت و چه میزان به میوه‌ها آسیب رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: وضعیت کشاورزانی که محصولات آنها بیمه است، توسط کارشناسان بررسی و میزان خسارات تعیین می‌شود همچنین کشاورزانی که بیمه نبوده‌اند، وضعیت آنها به وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده که در صورت امکان پرداخت تسهیلات، وام بلاعوض به آنها ارائه شود تا برای نوسازی باغ خود اقدام کنند.

وی با تصریح اینکه مشکل سرمازدگی در شهرستان داراب طی ۶۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، گفت: مرکبات از گونه‌های لیمو، پرتقال، نارنگی و حتی نارنج که گونه مقاوم به سرما است، در این سرمازدگی دچار آسیب جدی شده است.

پژمان تغییرات اقلیمی را عامل آسیب مقطعی به محصولات کشاورزی و باغات برشمرد و راه حل آن را استفاده از سایه‌بان یا سیستم گرمایشی عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی با کاهش و افزایش دما، محصولات باغی تابستان‌ها رو به زوال می‌روند و در زمستان‌ها دچار سرمازدگی می‌شوند بنابراین در این شرایط باید به سمت استفاده از سایه‌بان برویم.

وی اضافه کرد: البته هزینه تامین سایه‌بان بالا است و به ازای وسعت هر یک هکتار زمین، هزینه‌ای معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و نیم برآورد می‌شود.

پژمان به کشاورزان خسارت دیده توصیه کرد که در شرایط کنونی علف‌های هرز را پاکسازی نکنند و پس از آن با تغذیه مناسب جهت افزایش مقاومت گیاه به وسیله اسید آمینه و پتاس، باغات خود را تقویت نمایند.

گفتنی است؛ بازدید تیم مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی با حضور مدیرکل مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، نماینده مردم داراب و زرین دشت، فرماندار ویژه داراب، مدیر باغبانی و مدیر بحران سازمان جهاد کشاورزی فارس و مسئولان محلی در دو بخش فسارود و فورگ انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار