شاه امیریان گفت: در دوره قرنطینه، مصرف غذا‌های پرچرب و پرنمک افزایش یافته است و می‌توان با پیروی از الگوی مناسب تغذیه‌ای، تهدید کرونا را به فرصتی برای اصلاح الگوی تغذیه تبدیل کرد.
کد خبر: ۹۳۳۳۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶ 19 January 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:  سعیده شاه‌امیریان کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهید پیرویان کازرون، در وبینار آموزشی «عبور از کرونا با تغذیه مناسب» که از سوی مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد، با بیان اینکه در دوره قرنطینه، مصرف غذا‌های پرچرب و پرنمک افزایش یافته است، اظهار کرد: با پیروی از الگوی مناسب تغذیه‌ای، می‌توان تهدید کرونا را به فرصتی برای اصلاح الگوی تغذیه تبدیل کرد.

او با اشاره به چگونگی تأثیرگذاری کووید ۱۹ بر بدن، تغذیه سالم را فاکتوری مهم برای کنترل بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی در شرایط همه‌گیری کرونا دانست و افزود: سیستم ایمنی بدن، مهم‌ترین عامل و ابزار برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا است، اما مصرف زیاد قند، نمک و چربی سیستم ایمنی بدن را به تدریج ضعیف کرده و احتمال ابتلای فرد به کرونا را افزایش می‌دهد.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهید پیرویان کازرون، با برشمردن گروه‌های نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و لبنیات، گوشت و گروه چربی‌ها، از آن‌ها به عنوان گروه‌های اصلی غذایی یاد کرد و با ارائه توضیح پیرامون چگونگی تأثیرگذاری هر یک از این گروه‌ها بر سیستم ایمنی بدن، راهکار‌های مختلفی را برای استفاده از میزان مناسبی از هرکدام از این گروه‌ها برای ورود به سبد غذایی ارائه کرد.

او بیان کرد: مواد طبیعی در دسترس می‌توانند سیستم ایمنی بدن را به خوبی تقویت کنند و باید هر کدام را به میزان مناسبی استفاده کرد. به عنوان مثال به جای استفاده از مکمل‌های مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی، بهتر است از سبزی‌ها و میوه‌های فصل استفاده شود. مصرف روزانه نمک نیز باید کمتر از ۵ گرم باشد و این مقدار شامل نمکی که به صورت معمول در غذا‌ها وجود دارد، می‌شود.

شاه‌امیریان با اشاره به اینکه در دوران قرنطینه، مصرف غذا‌های چرب و پرنمک افزایش یافته است، در این زمینه هشدار داد و تصریح کرد: دوران قرنطینه، دوره‌ای برای کمک به جلوگیری از شیوع کرونا است، ولی در این دوران برخی افراد با افزایش مصرف مواد غذایی چرب و پرنمک، سیستم ایمنی بدن خود را تضعیف کردند که این مسئله می‌تواند احتمال ابتلای آن‌ها را به کرونا افزایش دهد.

او با ارائه برخی توصیه‌های غذایی همچون لزوم کاهش مصرف چربی‌ها، شیرینی‌ها و چاشنی‌ها، حذف نمک‌دان از سر سفره غذا، کاهش مصرف غذا‌های صنعتی مانند غذا‌های آماده و کنسرو‌ها که نمک زیادی دارند و ارجحیت دادن به نوشیدن آب بر هر نوشیدنی دیگری، رسیدن به بشقاب غذای سالمی که حاوی غلات کامل، سبزیجات، پروتئین‌های سالم، میوه‌ها و آب به میزان کافی باشد را در کنار فعالیت روزانه ورزشی، راهکاری اساسی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به کرونا برشمرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار