چندی است که با نایاب شدن داروهای خارجی و تاکید بر استفاده از داروهای ساخت داخل و مشابه ایرانی، بسیاری از بیماران را در قطب پزشکی شیراز میان مراکز توزیع دارو و فروشگاه‌های زیر زمینی سرگردان کرده است.
کد خبر: ۹۳۳۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱ 20 January 2021

تابناک فارس به نقل از مهر: چندی است که با نایاب شدن داروهای خارجی و تاکید بر استفاده از داروهای ساخت داخل و مشابه ایرانی، بسیاری از بیماران را در قطب پزشکی شیراز میان مراکز توزیع دارو و فروشگاه‌های زیر زمینی سرگردان کرده است.

کافی است به یکی از مراکز توزیع داروهای نایاب و خاص که همان داروخانه هلال احمر است مراجعه کنید تا با وجود توصیه به عدم تجمع، جمعیتی را ببینید که برای دریافت شماری محدود داروی اساسی ساعت‌ها در این داروخانه به دنبال دارو هستند.

از سویی بازار داروهای زیرزمینی در این میان فضای مجازی و غیرمجازی را پر کرده است و بسیاری را ناچار به تهیه از سوداگران دارو کرده است.

تلاطم بازار دارو در حالی است که اصرار بر عدم ترخیص داروی خارجی بیماران خاص به بهانه نبود ارز این بیماران را ناچار به استفاده از داروهای مشابه داخلی کرده است که اغلب هم شمار عوارض آن بیش از خواص دارویی است.

یکی از بیمارانی که برای تهیه دارو به داروخانه هلال احمر در شیراز مراجعه کرده است به خبرنگار مهر می‌گوید: برای تهیه داروی قلبی ناچارم ساعت‌ها در نوبت قرار بگیرم و در نهایت موفق شوم محدودی داروی پلاویکس دریافت کنم در حالی که نیازم بیش از آنچه است که در این مرکز توزیع می‌شود.

آقای بنان پور اضافه می‌کند: شاید باورش سخت باشد که بر اساس دانش پزشکی به تمامی افراد بالای ۴۰ سال توصیه می‌شود برای پیشگیری از سکته روزانه داروی آسپیرین مصرفت کنند در حالی که این برای بیماران قلبی دارویی حیاتی است، اما همین دارو که بسیار هم دارای سابقه طولانی در دنیاست نمونه داخلی کم اثری دارد و یک بسته خارجی آن به بهای ۴۵۰ هزار تومان قابل تهیه است.

 

خیابان نوردی برای کشف دارو

بیم و امیدها برای تهیه دارو در شیراز به نمونه‌ای که این فرد بیمار عنوان می‌کند محدود نمی‌شود و یک پدر شهید هم می‌گوید: برای تهیه دارو تنها امیدم به داروخانه هلال احمر است که هربار باید با بیم اینکه شاید امروز داروی مورد نیازم را نتوانم تهیه کنم پای به خیابان زند می‌گذارم و امید دارم نومید نشوم.

او که ۲ فرزند خود را در دوران دفاع مقدس تقدیم کشور و نظام کرده است ادامه می‌دهد: بارها شده که فاصله بین میدان نمازی تا میدان امام حسین (ع) را پیموده‌ام تا شاید در یکی از داروخانه‌ها بتوانم داروی «کن کور» را بیابم.

این درحالیست که یک بانوی دیگر هم درباره تهیه داروی والدینش به خبرنگار مهر می‌گوید: بارها شده که برای تهیه دارو مانند این آقا ساعت‌ها در داروخانه‌های خیابان زند در به در دنبال دارو گشته‌ام تا بتوانم یک خشاب «کن کور ۱۰» تهیه کنم.

خانم جان پرور ادامه می‌دهد: دارو هم مانند مواد غذایی دچار نوسان شدید قیمت است و در این میان سوداگران دارو هم از فضای به وجود آمده نهایت بهره برداری را می‌کنند و مردم را سرکیسه کرده‌اند.

 

بلاتکلیفی داروی آهن زدا در گمرک

این در حالیست که بیماران تالاسمی از نبود داروی آهن زدای «جید نیو» رنج می‌برند و یک بیمار تالاسمی که پیگیر مشکلات بیماران تالاسمی استان فارس است به خبرنگار مهر می‌گوید: مدتی است که وعده می‌دهند داروی Jade new وارد کشور شده است و در گمرک به سر می‌برد اما هنوز ارز مورد نیاز آن تأمین نشده است.

او عنوان می‌کند: بیماران تالاسمی که اغلب با مشکل افزایش آهن در بدن روبه رو هستند و نیاز به دفع دائمی آن به وسیله داروی آهن زدا دارند در گذشته با استفاده از داروی تزریقی «دسفرال» که ساعت‌ها با پمپ به بدنشان وارد می‌شد به مداوا می‌پرداختند، خوشبختانه با پیشرفت دانش پزشکی این امکان را یافتند که داروی آهن زدای خوراکی مصرف کنند اما مدتی است به بهانه تحریم‌ها و تولید مشابه داخلی داروی یاد شده توزیع نمی‌شود.

مهرداد ادامه می‌دهد: نمونه داخلی که توسط یکی از شرکت‌های معتبر ایرانی ساخته شده دارای عوارض بسیاری است به گونه‌ای که حتی شمار این «ساید افکت ها» در بروشور دارو که همراه آن است ۱۵ مورد اعلام شده و این برای یک بیمار خاص افزودن مشکلاتی به دیگر مشکلات آنان است.

وی می‌گوید: از واکنش‌های پوستی تا افزایش گلبول سفید در واکنش‌های این داروی داخلی دیده می‌شود.

در پی دارو از فارس تا کرانه‌های خلیج فارس

یکی از کاربران فضای مجازی در همسایگی استان فارس می‌گوید: مادرم به دلیل بیماری قلبی برای تهیه آسپیرین با مشکل روبه رو است.

این شهروند کرمانی می‌افزاید: یک قرص دیگر هم مصرف می‌کند که از این آسپیرین مهمتر است و مربوط به حافظه است.

این بانوی کارآفرین، عنوان می‌کند: قبلاً این دارو به بهای ۵۰ هزار تومان تهیه می‌کردیم اما اکنون به هیچ عنوان یافت نمی‌شود و با هزار دنگ و فنگ اگر پیدا شود به ۳ برابر قیمت است.

با این حال بازار داروی وارداتی در بازارهای ساحلی و کرانه‌های خلیج فارس به ویژه بنادر جنوبی ایران داغ است و قاچاق دارو از کشورهای حوزه خلیج فارس به این بنادر انجام شدنی است.

 بیم‌ها و امیدها برای بیماران در قطب پزشکی کشور روز به روز در حال افزایش است و داستان مشکلات دارویی محدود به بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیابتی، ام اس، قلبی، پروانه‌ای، کلیوی و… نمی‌شود و هنوز هستند بسیاری از بیماران دچار دیابت که در تهیه انسولین با مشکل روبه رو هستند و با وجود آرامش نسبی که در توزیع قطره چکانی انسولین به بازار این مشکل برای کوتاه زمانی رفع شده است اما همچنان به عنوان آتش زیر خاکستر است و ممکن است دوباره این کمبود خود را نمایان سازد.

و از طرفی سخنان مسئولین علوم پزشکی شیراز نیز طی چند ماه اخیر «کمبود ارز برای تهیه دارو و اینکه در تدارک هستیم تا به طور مستقیم قرارداد تهیه دارو را ببندیم» برای همگان تکراری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار