معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با بیان اینکه سرطان پس از بیماری های قلبی عروقی، دومین علت مرگ و میر استان فارس محسوب می شود، اضافه کرد: با توجه به وجود ساختار گسترده شبکه های بهداشت و درمان در استان شامل خانه های بهداشت، پایگاه های بهداشتی و مراکز خدمات جامع سلامت و اجرای برنامه های تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان های شایع از عموم مردم دعوت می شود، به مراقب سلامت، بهورز و پزشک خانواده مراجعه کنند تا با معاینه و انجام تست های غربالگری موارد مشکوک و پُرخطر شناسایی شده و برای اقدامات تشخیصی به موقع و مداخلات درمانی مناسب به سطوح تخصصی ارجاع شوند.
کد خبر: ۹۳۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹ 20 January 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مطلب ارسالی چهارشنبه به نقل از عبدالرسول همتی افزود: آمار بیماران سرطان شناسایی شده در طول یکسال در کشور نیز حدود ۱۰۰ هزار نفر است.
همتی با گرامیداشت پویش ملی مبارزه با سرطان (یکم تا هفتم بهمن سال جاری) شایع ترین سرطان‌های آقایان در استان فارس را سرطان های پروستات، پوست، خون، مثانه و معده و در بانوان، سرطان های پستان، تیروئید، پوست، خون و روده بزرگ اعلام کرد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: از مهمترین عوامل خطر ابتلا به سرطان عواملی مانند ژنتیک، شیوه زندگی نامناسب مانند کم تحرکی، مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب و اضافه وزن است.
همتی تغذیه نامناسب مانند مصرف غذاهای سرخ کردنی، فست فود، غذاهای چرب و پُرنمک و دارای مواد نگهدارنده را از عوامل مهم ابتلا به سرطان ها برشمرد و یادآور شد: در سال‌های اخیر، بروز بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان افزایش یافته که مهمترین علت آن، افزایش متوسط عمر افراد و شیوه زندگی نامناسب و مواجهه با عوامل خطر است.
او با بیان اینکه سرطان پس از بیماری های قلبی عروقی، دومین علت مرگ و میر استان فارس محسوب می شود، اضافه کرد: با توجه به وجود ساختار گسترده شبکه های بهداشت و درمان در استان شامل خانه های بهداشت، پایگاه های بهداشتی و مراکز خدمات جامع سلامت و اجرای برنامه های تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان های شایع از عموم مردم دعوت می شود، به مراقب سلامت، بهورز و پزشک خانواده مراجعه کنند تا با معاینه و انجام تست های غربالگری موارد مشکوک و پُرخطر شناسایی شده و برای اقدامات تشخیصی به موقع و مداخلات درمانی مناسب به سطوح تخصصی ارجاع شوند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه در حال حاضر، برنامه های شناسایی زودهنگام سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و سرطان دهانه رحم در حال اجرا است، عنوان کرد: پویش ملی مبارزه با سرطان در هفته نخست بهمن با هدف کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان فرصتی است تا با اجرای برنامه های آموزشی و غربالگری در سطوح بهداشتی بتوانیم گام موثری در راستای کنترل این بیماری برداریم.
همتی بیان داشت: سرطان قابل پیشگیری است؛ اگر شیوه زندگی خود را اصلاح کرده و روش های تشخیص به موقع سرطان های شایع را بشناسیم.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز دراین زمینه اظهار داشت : در ایران سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند که این عدد تا سال ۲۰۳۰ میلادی ( ۱۴۰۹ خورشیدی ) با افزایش دست کم ۸۰ درصدی به بیش از ۱۶۰ هزار نفر در سال خواهد رسید.
فریبا مرادی اظهار داشت: سالانه در استان فارس حدود ۹هزار و ۱۹۳ بیمار مبتلا به سرطان شناسایی و ثبت می شود که چهار هزار و ۷۴۷ نفر از آنها مرد و چهار هزار و ۴۴۶ نفر زن هستند.
به گفته وی، در شبکه های بهداشت و درمان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اقدامات مربوط به برنامه شناسایی و تشخیص زود هنگام سرطان های روده بزرگ، پستان و سرویکس به صورت ادغام یافته در حال اجرا است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار