به گفته معاون امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس سالانه حدود 65 هزار تن پنبه مرغوب با تلاش کشاورزان این خطه تولید می‌شود و شهرستان‌های داراب، لارستان، زرین دشت و فسا، استهبان و جهرم مهمترین مرکز کشت پنبه در استان فارس به‌شمار می‌آیند.
کد خبر: ۹۳۴۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰ 24 January 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: استان فارس یکی از قطب‌های ارزشمند زراعت پنبه در کشور است که به لحاظ سطح زیر کشت پس از استان خراسان رضوی رتبه دوم را به خود اختصاص داده، اما به لحاظ عملکردی در رتبه نخست میزان برداشت پنبه در کشور قرار دارد.

به گفته معاون امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس سالانه حدود 65 هزار تن پنبه مرغوب با تلاش کشاورزان این خطه تولید می‌شود و شهرستان‌های داراب، لارستان، زرین دشت و فسا، استهبان و جهرم مهمترین مرکز کشت پنبه در استان فارس به‌شمار می‌آیند.

محمود ظهیری می‌گوید: پارسال 58 هزار تن وش پنبه در استان فارس استحصال شد که امسال این میزان به حدود 70 هزار تن رسید که نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 18 هزار هکتار پنبه در استان فارس کشت می‌شود که میانگین برداشت پنبه در هر هکتار معادل سه هزار تن است در حالی که میانگین برداشت پنبه در سطح کشور در هر هکتار حدود 2 هزار تن است، افزود: هر ساله برداشت این محصول از اواسط مهر ماه آغاز و تا اواخر آذر ماه ادامه دارد.

معاون امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: شهرستان داراب با 5 هزار و 600 هکتار، لار 5300 هکتار، زرین دشت 5 هزار هکتار، فسا 2300 هکتار، استهبان 500 هکتار، جهرم 150 هکتار، سروستان 70 هکتار، گزارش 65 هکتار، خنج 60 هکتار و شیراز 20 هکتار از جمله مناطق پیشرو در کشت این محصول هستند.

ظهیری با بیان اینکه محصول پنبه در استان فارس 5 هزار خانوار بهره‌بردار دارد، گفت: در حال حاضر 45 درصد از مزارع پنبه استان به روش مکانیزه و 10 درصد مزارع این محصول به صورت سنتی نیمه مکانیزه کشت و تنها 5 درصد به روش ماشینی برداشت می‌شود.

معاون امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه هر هکتار پنبه نزدیک به 53 نفر - روز در فصل داشت و برداشت محصول ایجاد اشتغال می‌کند، تصریح کرد: هم‌اکنون پنج کارخانه پنبه پاک‌کنی در این استان در شهرستان‌های داراب، زرین دشت، فسا و لارستان وجود دارد.

پنبه یکی از گیاهان صنعتی مهم دنیا است که در بسیاری از صنایع به خصوص نساجی و روغن خوراکی کاربرد فراوانی دارد و به نوعی گیاه راهبردی محسوب می‌شود؛ و حالا پنبه کاران فارس با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

محسن مصیبی یکی از پنبه‌کاران شهرستان فسا اظهار داشت: برداشت محصول به صورت دستی برای کشاورز سودی ندارد که این خود یکی از علل اصلی افزایش هزینه‌ها و قیمت تمام شده محصول است.

وی قیمت هر کیلو گرم پنبه‌ای که از کشاورزان خریداری می‌کنند را 13 هزار تومان اعلام کرد و افزود: دولت سال‌هاست خودش را کنار کشیده و خرید تضمینی پنبه منتفی شده است و متاسفانه قیمت محصول به اندازه‌ای پائین است که سودی عاید کشاورزان نمی‌شود و پنیه به‌دست دلال و واسطه می‌افتد که به دلیل 30 درصد افت مبلغ هر کیلو 4 هزار تومان کم می‌کنند که جزء ضرر چیزی برای کشاورز ندارد.

مصیبی ادامه داد: کشت پنبه علاوه بر رنج و زحمت، هزینه‌های زیادی هم دارد به طوری که ماه‌ها از مرحله کاشت، داشت و برداشت برای کارهایی، چون شخم زدن، آبیاری، کندن علف‌های هرز، نگهداری و مراقبت، خرید کود شیمیایی و چیدن پنبه‌ها طول می‌کشد و علاوه بر این بر این باید هزینه‌های هنگفتی را نیز صرف کنیم.

این کشاورز فسایی در خصوص نبود ماشین آلات جمع آوری پنبه، تصریح کرد: پنبه‌کاران محصولات خود را به صورت دستی برداشت می‌کنند و امکان خرید کمابین برای کشاورز با دلار آزاد میسر و مقرون به صرفه نیست و متقاضی خرید کمباین وجود ندارد.

وی اظهار کرد: امسال هزینه‌های تمام شده این محصول به علت افزایش 500 درصدی قیمت نهاده‌ها همچون کود فسفات نسبت به سال گذشته بالاتر است و اگر خود شخص مالک نباشد اصلا به صرفه نیست و طی 4 سال اخیر با کاهش شدید عملکرد تولید رو به رو بوده‌ایم.

یکی از مشکلات پیش روی کشاورزان برای کاشت پنبه مکانیزه نبودن کشت است که اگر فرآیند مکانیزه شدن کشت پنبه تکمیل شود قطعا راندمان تولید در کشور از جمله استان فارس بالا می‌رود.

 

برچسب ها: کشت ، پنبه ، فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
آقا محبت کنید گزارشگری برای تهیه گزارش های شامل عدد و شماره و محاسبه بفرستید که در حد جمع و تفریق لااقل از ریاضیات سر در بیاورد. چون میانگین عملکرد پنبه کشور در هر هکتار 2 هزار کیلوگرم است نه دو هزار تن یا در استان فارس سه هزار کیلوگرم است نه سه هزار تن. سپاسگزارم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار