زاهدی در تایید عدم استقبال مردم از این طرح گفت: به دلیل نزدیک شدن به پایان دولت مردم برای ورود به این پروژه احتیاط می‌کنند.
کد خبر: ۹۳۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶ 26 January 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: مسکن‌مهر، پروژه‌ای که با هدف تبدیل رویای خانه‌دار شدن به واقعیت برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه در سال ۱۳۸۶ در دولت نهم کلید خورد و با تاکید بر پایین آوردن تب بازار مسکن در میانه راه به دولت دهم تحویل داده شد و امروز پس از گذشت ۱۳ سال هنوز پرونده‌اش به طور کامل بسته نشده است.

طرحی که به لحاظ ایده طرح بسیار خوبی بود اما در میانه راه به واسطه ضعف در اجرا، متقاضیان را با چالش‌های مختلفی که مهم‌ترینش بدقولی و یا کلاهبرداری برخی تعاونی‌ها بود، رو به رو کرد.

۱۱۲ هزار واحد در این میان سهم استان فارس شد که در سه بخش شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، بالای ۲۵ هزار نفر و صدرا ابلاغ و متولیانش مشخص شدند.

واحدهایی که ابتدا با اخذ تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی شروع به ساخت‌و‌ساز کردند و در نهایت تسهیلاتش به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

طی این سال‌ها استانداران وقت فارس علی‌رغم اعتقاد یا عدم اعتقادشان به ساخت این واحدها وعده‌هایی را برای اتمام این پروژه‌ها دادند اما هنوز هم در برخی شهرستان‌ها واحدهای مسکن مهر با مشکلاتی رو به رو هستند که بعید می‌رسد تا پایان عمر دولت تعیین تکلیف شوند. طرحی که وزیر راه و شهرسازی وقت دولت فعلی آن را مزخرف خواند و اعتقادی به ادامه آن نداشت! در حالی که بسیاری از اقشار کم‌درآمد از طریق همین طرح مسکن مهر خانه‌دار شدند.

در این میان و علی‌رغم عدم اعتقاد دولت به طرح مسکن مهر طی هفت سال از عمر دولت هیچ طرح و برنامه‌ای برای مسکن ارائه نشد و امسال طرح مسکن ملی جوانان در حالی از سوی دولت فعلی مطرح شده است که طرح مسکن‌مهر هنوز به طور کامل به اتمام نرسیده و تعداد اندکی از خانواده‌ها به امید داشتن خانه‌ای امن، در تعاونی‌های مختلف در فارس ثبت‌نام کردند.

از آنجا که در سال جاری قیمت مسکن درگیر تورم بالایی شده است، ساخت یک واحد ۸۰ متری در یک محله پایین شهر در شیراز حداقل ۴۰۰ میلیون تومان پای هر متقاضی آب می‌خورد آن هم در صورتی که در پایان کار به دلیل عدم ثبات در قیمت‌ها بیش از این رقم نشود.

در این راستا مدیرکل راه‌ و شهرسازی فارس از تصویب ساخت ۵۰ هزار واحد در استان و ۲۱ هزار واحد در شهر صدرا خبر داد و گفت: در مرحله اول ۶۴ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۳۵ هزار نفر واجد شرایط نبوده و از مابقی تنها ۱۵ هزار نفر تشکیل پرونده دادند.

جعفر زاهدی ضمن اشاره به اینکه در لارستان نیز آمار جداگانه‌ای وجود دارد ادامه داد: از همان ۱۵ هزار نفر ثبت‌نام کننده هم تا کنون تنها شش هزار نفر واریز وجه داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در همه شهرهای استان ثبت‌نام نداشته‌ایم، گفت: در مجموع، متقاضیان از ۴۵ شهر استان ثبت‌نام کرده اند.

زاهدی افزود: در شهرهای زیر صد هزار نفر همچون اقلید، آباده و نورآباد مشکل زمین وجود ندارد و واگذاری آغاز شده است که مردم به‌صورت گروهی اقدام به ساخت خواهند کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس در ادامه اظهار داشت: در شهر شیراز نیز تا کنون حدود ۷۰۰ واحد با کارگزاری ستاد فرمان امام وارد مرحله عقد قرارداد شده است.

وی جانمایی این واحدها را در میانرود و سهل‌آباد عنوان کرد و گفت: قیمت تمام شده واحدها که دو ساله تحویل خواهند شد به دلیل تغییر قیمت‌ها مشخص نیست اما در مرحله اول باید ۴۰ میلیون تومان پرداخت شود، همچنین صد میلیون تومان تسهیلات برای هر واحد در نظر گرفته شده است.

زاهدی در تایید عدم استقبال مردم از این طرح گفت: به دلیل نزدیک شدن به پایان دولت مردم برای ورود به این پروژه احتیاط می‌کنند.

معاون عمرانی استاندار فارس نیز در این باره  گفت: بر اساس وظایفی که دولت برای استان‌ها مشخص کرده و بر مبنای شرایط و ضوابط تعیین شده برای متقاضیان از جمله عدم استفاده از امتیازات و نداشتن مسکن به‌طور کلی ۷۶ هزار واحد به فارس اختصاص داده شده است.

محمود رضایی کوچی با اشاره به اختصاص صد میلیون تسهیلات بانکی با سود ۱۸ درصد افزود: زمین نیز یا به‌صورت اجاره ده ساله، ۹۹ ساله و صدساله و در برخی نقاط به‌صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد که متقاضیان می‌توانند در قالب تعاونی یا گروهی تحت نظارت راه و شهرسازی نسبت به ساخت و ساز اقدام کنند.

وی درباره ۲۵ هزار واحدی که در شهر صدرا جانمایی شده است اظهار داشت: در محدوده صدرا ۵۰۰ هکتار زمین برای ساخت این واحدها در نظر گرفته شده و در شهر شیراز نیز در چند نقطه مختلف ۵۰۰ هکتار زمین مد نظر است.

رضایی این طرح را مشمول مدت زمان دو سال دانست و گفت: در برخی نقاط همچون صدرا، لارستان، خنج و گراش طرح آغاز شده است و در دیگر نقاط به زودی آغاز می‌شود.

وی مسکن ملی را مناسب اقشار متوسط با اورده مالی حداقل ۴۰۰ میلیون تومان دانست و گفت: به دلیل تورم بالا و عدم ثبات در قیمت مصالح شاهد افزایش قیمت مسکن در سال جاری هستیم اما از انجا که ارزش افزوده واحدهای تحویل شده زیاد است، می‌توان روی ان حساب کرد.

معاون استاندار فارس در پاسخ به عدم استقبال مردم نسبت به این طرح گفت: به دلیل اجرایی شدن این طرح در ماه‌های پایانی دولت و احتمال تغییر طرح در دولت بعد اشتیاق زیادی از سوی مردم دیده نشده است.

آنچه مسلم است اینکه دولت فعلی هشت سال پیش وقتی بر سر کار آمد طرح مسکن مهر را قبول نداشت و تا مدت‌ها آن را راکد گذاشت، قیمت مسکن نیز طی یکی دو سال اخیر با افزایش چشمگیری مواجه شد، اینک نیز در حالی که دولت ماه‌های پایانی خود را سپری می‌کند طرح جدید مسکن ملی را کلید زده که بعید است دولت بعد با آن موافق بوده به نتیجه خاصی برسد.

از طرفی حتی قشر متوسط جامعه نیز توانایی آورده حداقل ۴۰۰ میلیون تومان طی دو سال را با حجم تورمی که شاهدش هستیم نخواهند داشت.

نکته دیگری که در این میان مورد توجه واقع می‌شود جانمایی ساخت مسکن ملی در شهر شیراز است، دو نقطه میانرود و سهل‌اباد از مناطق محروم و حاشیه‌ای به حساب می‌آیند که مشکلات بسیاری دارند و استقبال چندانی برای زندگی در این نقاط از سوی مردم صورت نمی‌گیرد. چنانچه شاهد واریز وجه تنها از سوی شش هزار نفر از ثبت‌نامی‌ها در فارس بوده‌ایم که یکی از مهم‌ترین دلایل آن، نبودن ضمانت اجرای مطمئن از سوی دولت به دلیل نزدیکی انتخابات است.

نکته دیگری که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد خلایی است که در جامعه ایجاد شده است به این معنا که قشر ضعیف جامعه که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند می‌توانند با استفاده از تسهیلات این نهادها خانه‌دار شوند، اما در این میان افرادی هستند که نه تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی بوده و نه درآمدشان به حدی است که بتوانند در طرح‌های این چنینی متقاضی تامین مسکن شوند، قشری که به نظر می‌رسد باید بیش از پیش مورد توجه مجلس و دولت بعدی برای خانه‌دار شدن واقع شوند.

برچسب ها: دولت ، شیراز ، مسکن ملی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار