مدیرکل آموزش و پرورش فارس توضیح داد: براساس آمارهای حاصل از اجرای طرح "کوچ" در فارس، ۱۷.۵ درصد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن بوده و ۸.۶ درصد چاق هستند و از طرفی ۴.۰۵ درصد لاغر و ۲.۲ درصد مواجه به کمبود وزن بوده‌اند.
کد خبر: ۹۳۵۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶ 26 January 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: فرهاد اسماعیلی سه‌شنبه هفتم بهمن در جلسه شورای آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه در قالب طرح "کوچ" تاکنون وضعیت قد و وزن ۷۸۵ هزار دانش‌آموز یعنی حدود ۹۰ درصد جمعیت دانش‌آموزی فارس اندازه گیری شده است، خاطرنشان کرد که برابر آمارها، دانش‌آموزان دختر از تناسب قد و وزنی بهتری نسبت به پسران برخوردار هستند.

اسماعیلی افزود: طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان یا طرح "کوچ"، از نظر دستگاه‌های مختلف طرحی بسیار مهم ارزیابی شده است، یکی از تاثیرات این طرح را شناسایی دانش‌آموزان مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر و تسهیل روند کنترل و مهار این بیماری در جمعیت دانش‌آموزی دانست.

او گفت: خوشبختانه معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در راستای ارتقاء سطح سلامت دانش آموزان و با بهره مندی از ظرفیت معلمان تربیت بدنی و مراقبین سلامت، برنامه هایی مفرح و شاد پیشگیرانه‌ای از قبیل المپیاد ورزشی درون مدرسه ای، مدرسه پویا، ورزش صبحگاهی، آموزش تغذیه سالم و طرح مکمل یاری با قرص آهن و ویتامین دی را اجرا کرده و زمینه ساز توسعه سلامت جسمانی جمعیت هدف شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس توضیح داد: براساس آمارهای حاصل از اجرای طرح "کوچ" در فارس، ۱۷.۵ درصد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن بوده و ۸.۶ درصد چاق هستند و از طرفی ۴.۰۵ درصد لاغر و ۲.۲ درصد مواجه به کمبود وزن بوده‌اند.

اسماعیلی با بیان اینکه براساس این آمارها وضعیت دانش‌آموزان فارس در مقایسه با میانگین کشوری، بهتر است، گفت: ترویج سبک زندگی فعال و سالم و ترغیب دانش آموزان برای داشتن وزن متناسب، ارتقا سطح آگاهی و دانش ذینفعان به ویژه مدیران، معلمان، دانش آموزان و والدین و مشارکت آنان در پیشگیری از اضافه وزن و چاقی دانش آموزان و افزایش حمایت ملی، حاکمیتی و مشارکت در اجرای طرح از اهداف کیفی طرح کوچ است.

وی گفت: افزایش آگاهی ۵۰ درصد والدین در مورد سبک زندگی سالم و فعال و افزایش آگاهی ۱۰۰ درصد دانش آموزان در مورد سبک زندگی سالم و تغییر الگوی تغذیه دانش آموزان به میزان ۱۵ درصد، افرایش دانش آموزانی که ۳۰ دقیقه در روز ورزش می‌کنند به میزان ۵ درصد و کاهش دانش آموزان دارای اضافه وزن به میزان ۳ درصد در سال تحصیلی آتی از اهداف کمی اجرای این طرح در مدارس تعیین شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول و دوم گروه هدف این طرح هستند، گفت: براساس جمع بندی پایانی در زمینه مقایسه شاخص توده بدنی به تفکیک شهرستان ها، در شهرستان‌های کمتر توسعه یافته با بیشترین موارد دانش‌آموز خیلی لاغر و لاغر، و کمترین موارد دانش‌آموز چاق مواجه هستیم. اما در شهرستان‌های توسعه یافته‌تر و دارای تراکم جمعیتی بالا، بیشترین تعداد دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاق و کمترین میزان دانش آموزان خیلی لاغر و لاغر، دیده شده است.

وی توضیح داد: رواج زندگی ماشینی، آپارتمان نشینی، یکجا نشینی، کمبود فعالیت بدنی، شیوع ویروس کرونا در شهرستان های برخوردار و رعایت نکردن اصول تغذیه ای مناسب در ایجاد اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان تأثیرگذار است؛ البته با گردآوری گزارش آماری به تفکیک شهرستان‌ها و مناطق و مدارس برنامه های ویژه‌ای برای کنترل وزن دانش‌آموزان اجرا خواهد شد.

اسماعیلی همچنین یادآور شد: در جلسه گذشته شورای آموزش و پرورش فارس مصوبه‌ای در خصوص همکاری دستگاه‌های اجرایی استان برای شناسایی و جذب افراد بازمانده از تحصیل که بیشترین آنها در دوره ابتدایی است، داشتیم که محل اعتبار این طرح هنوز مشخص نشده و لازم است رئیس سازمان برنامه و بودجه فارس محل بودجه این طرح را مشخص کند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس اضافه کرد: خوشبختانه ۲ مصوبه برای احداث اردوگاه داشتیم که مکاتبات لازم برای اجرای این پروژه‌ها در ناحیه ۲ شیراز و شهرستان سرچهان، انجام شده و به زودی اقدامات اجرایی برای ساخت این اردوگاه‌ها آغاز می‌شود.

 

چاقی دانش‌آموزان پدیده‌ای جامعه محور است

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس نیز در این جلسه گفت: شورای آموزش و پرورش استان ها به بررسی نیازها و برنامه ریزی برای پیشبرد اهداف آموزشی و تعلیم وتربیت آینده سازان می پردازد.

کیوان نیازی با بیان اینکه شورای آموزش و پرورش بستری مهم است که از آن در مسیر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت و کمک به دانش آموزان بهره برد، افزود: در این راستا تشکیل گروهی برای کارشناسی و رصد مصوبات شورای آموزش و پرورش بسیار مهم است تا حتما مصوبات پی گیری و نظارت شود.

نیازی با تاکید به لزوم استفاده همه ادارات از دولت الکترونیک و پرهیز از کاغذ بازی، گفت: باید کاغذ از چرخه ادارات خارج و همه ادارت به دولت الکترونیک بپیونند این امر منجر به کاهش هزینه ها، هدر رفت زمان،کندی در روند امور و در نهایت کاهش بهره وری اداری و تسهیل در پاسخ گویی به مراجعین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد دانش آموزان دچار معضل چاقی هستند، گفت: در واقع چاقی دانش آموزان پدیده‌ای جامعه محور است که همه اقشار جامعه به نوعی با آن درگیر هستند و طی گزارش سیستمی آموزش و پرورش ما داده هایی را در این زمینه دریافت کرده ایم.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس افزود: در زمینه معظل چاقی در جامعه تفاهم نامه ای بین بهزیستی، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، وزارت بهداشت، شهرداری، صدا و سیما، ورزش و جوانان و کمیته امداد بسته شده که مسئولیت آن به عهده علوم پزشکی است.

نیازی با تاکید بر لزوم هم افزایی در رفع معظل چاقی جامعه گفت: از آنجا که ۱۸ تا ۲۰ درصد افراد جامعه دانش آموز هستند لذا در واقع مسئولیت یک پنجم جامعه در این زمینه به آموزش و پرورش داده شده است که باید همه دست به دست هم دهیم تا این مشکل هر چه زودتر از جامعه رخت بربندد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار