نماینده شیراز گفت: ویژگی‌های بودجه‌ای که به تصویب کمیسیون تلفیق رسیده دارای نقاط قوتی است از جمله اینکه در این بودجه، اتکای به درآمد نفت کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۳۵۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷ 27 January 2021

به گزارش تابناک فارس: ابراهیم عزیزی، چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مورد بودجه سال ۱۴۰۰ کشور بیان داشت: زمانی که این بودجه به کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ارائه شد، ۲ راهکار در مواجه با آن وجود داشت ابتدا اینکه کلیات آن رد و یا لایحه بودجه بررسی و نقاط ضعف آن با اصلاحاتی مصوب شود و مبنای عمل قرار گیرد.

وی اضافه کرد: کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به رای گذاشته شد و پس از چند هفته کار تمام وقت و بررسی در این مورد در نهایت در ۲۱ تبصره به تصویب رسید.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بودجه پیشنهادی دولت، فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت پیش‌بینی شده بود و این در حالی است که اکنون نزدیک به یک میلیون بشکه نفت در روز به فروش می‌رسد. و به همین دلیل، این افزایش منطقی نبود.

عزیزی، همچنین تامین ۲ میلیارد یورو از بودجه سال ۱۴۰۰ از محل صندوق توسعه را نیز موضوعی غیرمنطقی دانست و گفت: فروش روزانه نفت در سال ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق، یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز مصوب شده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه سال ۱۴۰۰ این است که به امور زیربنایی کشور و همچنین به محرومیت زدایی و نقاط محروم توجه بیشتری شده است.

عزیزی بیان کرد: عادلانه کردن یارانه‌ها و افزایش آن در بودجه سال آینده از دیگر مواردی است که مجلس در پی محقق ساختن آن است و همچنین تامین منابع مورد نیاز برای هفت میلیون نفر جامانده از سهام عدالت از دیگر مزیت‌های بودجه سال ۱۴۰۰ است.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: ۲۳ میلیون نفر در کشور که از شرایط مالی مساعدتری برخوردارند به طور تقریبی هر نفر ۱۳۶ هزار تومان یارانه و ۲۰ میلیون نفر دیگر که سایر طبقات جامعه مانند حقوق بگیران را تشکیل می‌دهند، ۹۱ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند.

عزیزی افزود: تمکن مالی ۳۵ میلیون جمعیت کشور از حد متوسط کمتر است که این اقشار زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند و در لایحه بودجه سال آینده ۱۸۳ هزار تومان یارانه برای آنان در نظر گرفته شده است.

او اضافه کرد: این اجازه نیز داده شد که ۲ میلیون نفر که تمکن مالی ندارند در سال آینده، زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار بگیرند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در این کمیسیون برای کمک به تولید، رونق تولید و اقتصاد کشور در سال آینده پیش‌بینی شده است،گفت: همچنین برای صندوق بیمه کشاورزان یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، مسکن محرومان پنج هزار میلیارد تومان، کاهش آسیب‌های اجتماعی سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، حل مشکل دانش‌آموزان و تامین تجهیزات مدارس نیز ۲ هزار میلیارد از محل تبصره ۱۴ قانون بودجه پیش‌بینی شده است.

این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق، در بودجه ۱۴۰۰ هزینه آب، برق و گاز مشترکان براساس الگوی مصرف رایگان خواهد بود و همچنین جرایم بیمه‌ای همه واحدهایی که در ایام کرونا اشتغال خود را حفظ کردند نیز بخشیده می‌شود.

او، افزود: براساس مصوبات کمیسیون تلفیق نیز، سال آینده درآمد ماهیانه کمتر از چهار میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف است و هزینه آب، برق، گاز و فاضلاب مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیز در سال ۱۴۰۰ رایگان در نظر گرفته شده است.

عزیزی اضافه کرد: حقوق کارکنان دولت نیز در سال آینده با ۲۵ درصد افزایش پیش‌بینی شده و اینکه رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ انجام شود و هشت هزار میلیارد تومان برای این موضوع نیز در نظر گرفته شده است.

به گفته این نماینده مجلس، افزایش وام ازدواج به ۱۰۰ میلیون تومان و حذف ضامن برای دریافت وام ازدواج از دیگر مزایای بودجه سال آینده است.

این مقام مسئول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موارد یاد شده که به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رسیده است باید در صحن علنی مجلس نیز بررسی، در مورد آنها رای گیری و با تأیید شورای نگهبان به قانون تبدیل شود.

نماینده شیراز، توجه جدی و تاکید موثر در سه موضوع معیشت، سلامت و امنیت را از اولویت‌های بودجه سال آینده عنوان کرد و گفت: در اولویت قرار گرفتن تحصیل و ازدواج جوانان از ویژگی‌های دیگر بودجه سال آینده است.

عزیزی بیان کرد: تقویت صندوق توسعه ملی، مسکن محرومان، افزایش حقوق سربازان، حمایت جدی از نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی از نقاط روشن بودجه سال آینده به شمار می‌آید.

او، همچنین در مورد پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اظهار داشت: بررسی این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شده است و هر تصمیمی که این نهاد اتخاذ کند مورد قبول همگان و در جهت منافع ملی خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار