کرمانشاه با اینکه یکی از قطب‌های تولید گوشت در کشور محسوب می‌شود و به طور طبیعی باید قیمتش ارزانتر از دیگر استان‌ها باشد اما این موضوع برعکس شده است و دلیلش را باید در چرخه معیوب توزیع گوشت از دامدار تا قصابی جستجو کرد.
کد خبر: ۹۳۵۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴ 28 January 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، در استان کرمانشاه سالیانه ۴۰ هزار تن گوشت قرمز و ۷۵ هزار تن گوشت سفید تولید می شود که از این تولیدات سالیانه ۱۰ هزار تن گوشت قرمز و ۱۲ هزار تن گوشت سفید (مرغ) مازاد برمصرف به سایر استان ها ارسال می شود.

اما چه عواملی باعث شده تا قیمت گوشت قرمز در استان کرمانشاه گرانتر از بقیه نقاط کشور باشد؟

این استان ۲ کشتارگاه بزرگ بیستون و ماهیدشت را دارد و با اینکه مسیری که گوشت از دام زنده تا کشتارگاه و قصابی طی می کند به دلیل ذبح بهداشتی و نیز نظارت دامپزشکی مطمئن ترین مسیر برای در دسترس قرار دادن گوشت سالم است اما این کار هزینه هایی را نیز به قیمت تمام شده گوشت اضافه می کند.

خصوصا اینکه فقط موضوع هزینه های کشتارگاه و قصابی ها مطرح نباشد و این وسط پای دلال ها نیز به این چرخه باز شده باشد.

موضوعی که نوربخش حاتمی رییس سازمان جهاد کشاورزی نیز آن را تایید می کند و عمده دلیل افزایش بی رویه قیمت گوشت را مربوط به بعد از کشتارگاه و از طرف واسطه ها می داند و می گوید: وجود این واسطه ها باعث شده شاهد حباب قیمت ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی باشیم.

به گفته او، با اینکه زحمات اصلی بر دوش دامدار است اما دامدار کمترین سود را می برد و بیشترین سود به جیب واسطه ها و دلال ها می رسد.

نکته دیگری که حاتمی به آن اشاره کرد در خصوص تفاوت قیمت گوشت گاو پیر، ماده گاو و گوساله جوان در میدان دام بود که از ۲۰ تا ۴۵ هزار تومان متغییر است اما در عمل قصابی ها همه این گوشت ها را با حداکثر قیمت می فروشند.

طبق فرمولی که او ارایه داد اگر بهترین گوشت گوساله زنده را حداکثر ۴۵ هزار تومان فرض کنیم باید در نهایت بعد از کشتار به قیمت ۹۰ هزار تومان در قصابی ها عرضه شود و حتی اگر برخی هزینه های جنبی هم به آن اضافه شود این قیمت باید ۱۰۰ یا ۱۰۵ هزار تومان باشد اما در عمل این گونه نیست.

انحصار کشتارگاه ها دیگر موضوعی بود که رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه به آن اشاره کرد و گفت: ما در استان هم اکنون ۲ کشتارگاه اصلی بیستون و زاگرس را داریم اما انحصارگرایی افرادی خاص باعث شده تا کشتارگاه بیستون به عنوان یکی از سه کشتارگاه صنعتی برتر کشور تقریبا تعطیل شود و دیگر کشتارگاه با ظرفیت و استاندارد کمتر فعال تر باشد.

حاتمی با اشاره به کشتار روزانه حداکثر تا ۵۰۰ راس گوسفند و ۲۰۰ راس گوساله در استان بر خارج کردن انحصار از کشتارگاه و رقابتی کردن فضای کاری آنها تاکید کرد.

فعالیت قصابان به صورت حق العملی و اعتباری دیگر موضوعی بود که این مسوول جهاد کشاورزی استان به آن اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از قصابان ما به صورت حق العملی و اعتباری برای افراد خاص فعالیت می کنند.

به گفته حاتمی، برخی از قصابان ما سرمایه کافی خرید گوشت به صورت مستقیم را ندارند برای همین واسطه و دلال هایی هستند که گوشت را می خرند و سودش را بعد از فروش با قصاب حساب می کنند، یعنی علاوه بر سود قصاب سود این افراد هم در قیمت تمام شده گوشت لحاظ می شود.

منافع عده ای اجازه نمی دهد قیمت ها کاهش یابد!

هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز با تایید وجود فاصله نامعقول قیمت دام زنده و گوشت قصابی ها از مدیران صنفی گلایه مند بود که این فاصله را کم نمی کنند.

او همچنین مدیریت کشتارگاه های بیستون و ماهیدشت را ضعیف دانست و گفت: با وجود تجهیزات مدرن نمی توانند کشتارگاه دار خوبی باشند چرا که باید بتوانند هفته ای هزار و ۷۰۰ رأس دام از بازار بخرند و فرآوری و بسته بندی کنند و به دست قصاب برسانند و قصاب ها را به خوبی مدیریت کنند.

وی متوسط قیمت گوشت در کرمانشاه را حداقل کیلویی پنج هزار تومان گرانتر از کشوری دانست و افزود: متاسفانه منافع عده ای اجازه نمی دهد قیمت ها کاهش یابد.

حاتمی مسوولان و کشتارگاه ها را از عوامل اصلی چرخه معیوب و نامناسب توزیع گوشت برشمرد و گفت: به این لیست باید قصاب ها، دامپزشکی، سازمان صمت، فرمانداری ها و فرهنگ مصرف مردم نیز اضافه شود، ضمن اینکه دادستانی نیز می تواند به موضوع ورود داشته باشد.

قصاب ها برای حاشیه سود بیشتر هزینه تراشی می کنند!

اما سیاوش میری مدیر کشتارگاه بیستون در خصوص چرایی گرانی گوشت به ایرنا گفت:‌ حاشیه سود قصاب ها باید هشت درصد باشد اما در عمل می بینیم این گونه نیست و با هزینه تراشی عمدی می خواهند دستشان در افزایش سود باز باشد.

او با اشاره به فاصله معنی دار قیمت کشتار غیرمجاز با گوشت قصابی ها گفت: مگر قصاب چه بلایی سر گوشت می آورد که قیمت هایش اینقدر بالاست؟

میری ادعا کرد که از کشتارگاه تا قصابی بدون هزینه گوشت تحویل می شود و در نتیجه حتی اگر قصاب سود ۲۰ هزار تومانی بر روی هر کیلو گوشت ببرد نباید قیمت ها اینگونه باشد که می بینیم حتی تا کیلویی ۱۴۰ هزار تومان هم می رسد.

به گفته وی، اگر گوساله زنده کیلویی ۴۰ هزار تومان قیمت داشته باشد زمانی که به کشتارگاه می رود به صورت پاک شده قیمتش ۲ برابر می شود و دیگر هیچ هزینه ای برای قصاب ندارد.

آنچنان که مدیر کشتارگاه بیستون بیان داشت: با اینکه گوشت تولیدی مازاد مصرف استان کرمانشاه به تهران می رود، با این حال می بینیم قیمت گوشت در اینجا گرانتر از تهران است ضمن اینکه گوشت تولیدی استان در تهران دوباره بسته بندی می شود و از فروشگاه های بزرگ زنجیره ای کرمانشاه سر در می آورد.

مردم کرمانشاه گوشت مرغوب که گرانتر است می خورند!

اما حسن آمویی رییس اتحادیه قصابان کرمانشاه در خصوص دلایل گرانی گوشت به ایرنا گفت: صادرات بی رویه، همچنین قاچاق دام و نیز واسطه بازی و دلال بازی در میدان دام از جمله دلایل گرانی گوشت هستند و متاسفانه باید گفت که هیچگونه نظارتی بر میدان دام ما وجود ندارد.

وی در عین حال ادعا کرد که دام به خصوص دام سنگین به اندازه نیاز در استان تامین نمی شود.

آنچنان که آمویی گفت: بخشی از نیاز دام سنگین قصابی ها از سایر استان ها تامین می شود و اگر ۰فقط یک هفته از سایر استان ها دام سنگین به استان نیاید قیمت گوشت از این هم بالاتر می رود چرا که استان کرمانشاه دامداری های بزرگ صنعتی ندارد.

او فعالیت دلال ها در تامین دام سنگین از سایر استان ها را نیز یکی دیگر از دلایل گرانی گوشت در کرمانشاه برشمرد.

وی با اشاره به فعالیت ۲۱۰ قصابی جواز دار شهر کرمانشاه حاشیه سود آنها را ۱۰ درصد عنوان کرد و گفت:‌ بسیاری از قصابان ما مستاجر هستند و سایر هزینه هایی مانند پول برق و مالیات و هزینه های ذبح را هم اگر اضافه کنیم می بینیم هزینه های قصاب زیاد است.

اما در عین حال آمویی، لزوم افزایش بازرسی ها را تایید کرد و گفت: در نهایت این نهادهای نظارتی هستند که باید مشخص کنند باید قصاب دام را فلان مبلغ بخرد و به فلان مبلغ بفروشد اما از طرفی باید حق داد که با ۱۴ نفر بازرس در سازمان بازرسی اصناف نظارت بر ۶ هزار صنف کار دشواری است.

وی نرخ گوشت بدون استخوان گوساله را ۱۲۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: گوشت گوساله با ۲۵۰ گرم استخوان کیلویی ۹۷ هزار تومان است، ضمن اینکه گوشت گوسفندی نیز کیلویی ۱۲۰ هزار تومان به فروش می رسد.

رییس اتحادیه قصابان کرمانشاه در عین حال نرخ گوشت های سفارشی (بدون چربی) را بیشتر از این قیمت ها دانست ولی به مبلغ آن اشاره ای نکرد.

آمویی گفت: طبیعی است وقتی مشتری گوشت سفارشی بدون چربی بخواهد این قیمت ها نیز بیشتر می شود.

به باور وی، مردم کرمانشاه به خوردن گوشت مرغوب بدون چربی عادت دارند، او این موضوع را باعث گرانتر بودن گوشت در استان به نسبت استان هایی دانست که مردمانش گوشت را با همان لایه چربی مصرف می کنند.

اما در کنار قیمت بالای گوشت این روزها شاهد گسترش کشتارهای غیرمجاز دام نیز هستیم.

شاید یکی از دلایل افزایش کشتارهای غیرمجاز دام گرانی گوشت باشد اما این موضوع یک روی دیگر هم دارد، آن هم فرهنگ مردم در استفاده از گوشت تازه آویزان است و این موضوع را باید در نوشتار دیگر به آن پرداخت.

در مجموع باید گفت متاسفانه ضعف نهادهای نظارتی، مدیریتی و صنفی و هماهنگ نبودن این نهادها با یکدیگر باعث کارکرد نامناسب چرخه توزیع گوشت از دامدار تا قصابی ها و جولان دلال ها و نیز رواج کشتار غیرمجاز دام شده است و در نهایت هم مردم از قضیه ضرر می کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار