مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اعلام کرد: کاوش و بررسی تل قلعه از مهمترین محوطه های باستانی دشت مرودشت استان فارس آغاز شد.
کد خبر: ۹۳۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴ 01 February 2021

تابناک فارس به نقل ازروابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید به نقل از حمید فدایی حاکی است: این محدوده با وسعت حدود ۶ هکتار در پنج کیلومتری شرق شهر باستانی استخر در کنار رودخانه سیوند در حریم درجه ۲ محوطه جهانی تخت جمشید و نقش رستم قرار دارد.

او با اشاره به اهمیت فرآیند مطالعاتی آثار پیرامونی مجموعه جهانی تخت جمشید اظهار کرد: مجموعه تخت جمشید رو به دشتی قرار دارد که به واسطه جاری بودن دو رود پر آب کُر و سیوند در بستر آن، حاصلخیز است و تاریخ و تمدنی چند هزارساله دارد.

وی مهم‌ترین محوطه این دشت را تل باکون، تل موشکی، تل جری در حوزه رودخانه کر و تل قلعه در مجاورت رود سیوند دانست که شواهدی از هزاره پنجم و چهارم قبل از میلاد در آن‌ها یافت شده است.

فدایی افزود: به ویژه محوطه تل قلعه به دلیل برخورداری از توالی دوره های مختلف تاریخی از هزاره پنجم تا دوران اسلامی از محوطه های ارزشمندی است که مطالعه روشمند آن به تنهایی الگوی کاملی از گاه‌نگاری دشت را ارائه خواهد کرد و ضمن ایجاد شناخت درباره دوره های استقراری این محوطه، رابطه لایه های هخامنشی آن را با پارسه تا حدودی مشخص خواهد کرد.

فضل الله حبیبی، سرپرست بررسی روشمند تل قلعه و کارشناس باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز به اهمیت مستندنگاری و شناسایی دوره های تاریخی مختلف این اثر پرداخت و در این باره گفت: اهداف این برنامه پژوهشی، مستندنگاری و شناسایی دقیق ویژگی های فیزیکی و ساختاری محوطه، بازنگری دوره های استقراری محوطه، چگونگی پراکندگی و تراکم مواد فرهنگی دوره های مختلف در سطح محوطه است.

او ادامه داد: تل یا تپه قلعه اولین بار توسط لوئی واندنبرگ بلژیکی طی دهه ۵۰ خورشیدی مورد گمانه زنی باستان شناسی قرار گرفت و طی بررسی های دیگر باستان شناسان، شواهد تاریخی از دوره های مس- سنگی مربوط به هزاره پنجم و چهارم قبل از میلاد، عیلامی، هخامنشی و اسلامی در این محوطه شناسایی شد.

این باستان شناس ادامه داد: در این کار میدانی از داده های سنجش از راه دور یا همان تصاویر ماهواره ای و هوایی، سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، مستندنگاری محوطه، ارزیابی روند شکل گیری و بررسی فرسایش و تخریب ها در محوطه، برای بررسی استفاده خواهد شد.

حبیبی عنوان کرد: با استفاده از دستگاه جی پی اس چند فرکانسه یا سیستم موقعیت‌یاب جهانی، ایجاد شبکه های مربع به‌منظور بررسی سیستماتیک و نمونه برداری یافته ها انجام خواهد گرفت.

محوطه باستانی تل قلعه در سال ۱۳۵۵ به شماره ۱۲۶۴ به ثبت آثار ملی کشور رسیده است. مجوز بررسی روشمند آن با شماره ۹۹۱۰۲۲۷۳ از طرف پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور صادر شده و به مدت ۴۵ روز ادامه خواهد داشت.

مرکز شهرستان مرودشت در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز واقع است.

برچسب ها: تخت جمشید ، مرودشت ، کاوش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار