تالاب‌های فارس چشم انتظار دلسوزی و حمایت مردم و مسئولان هستند.
کد خبر: ۹۳۷۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸ 02 February 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: یکی از محور‌های مهم حوزه تالاب، موضوع پایش تالاب‌ها است تالاب‌ها از جنبه‌های کمی و کیفی، نوسانات تراز آب، نوسانات سطح آب و وضعیت کیفیت آب دارای پارامتر‌های بسیار زیادی در این حوزه هستند که مستلزم ارایه مدل پایش است.
تالاب‌ها عوامل کلیدی در پدیده‌هایی مثل گرد و غبار، سیل، گرمایش کره زمین، گسترش آفات، بیماری‌ها و مسائل بهداشتی انسان هستند که به نظر از جایگاه بسیار مهمی برای حیات بشر برخوردارند.
مشکل گرمایش کره زمین، مشکل شماره یک محیط زیست کشور و هم تراز با مشکل میکروپلاستیک‌ها است. بیش از ۲۰ درصد گرمایش کره زمین در اثر خشک شدن تالاب‌ها به وقوع می‌پیوندد و ۳۰ درصد کربن کره زمین نیز در تالاب‌ها است که دانشگاه شیراز در حال بررسی موضوع است.
از دیگر عوامل بحران زا در حوزه تالاب می‌توان به آفت‌ها و بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان که از طریق پرندگان مهاجر گسترش می یابد اشاره کرد.
به گفته باقر زاده مدیرکل حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور، سرعت تخریب و آلودگی از سرعت حفاظت ما جلو زده است و در سیاست‌های کلان باید رویکرد‌های دیگری را در پیش گیریم.
با توجه به وقفه‌ای که امسال در بارش‌های زمستانه اتفاق افتاده است، تالاب‌های استان فارس به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم و حیاتی این روز‌ها حال خوشی ندارد.
کمجان با ۸۰ درصد وسعت زون بندی شده آن در حال حاضر پرآب‌ترین تالاب استان است و بعد از آن، تالاب مهارلو که نسبت به بقیه‌ی تالاب‌های فارس وضعیت بهتری دارد با ۷۰ درصد آب رتبه دوم را در استان دارد.

تالاب هایی، چون طشک و بختگان حدود ۳۰ درصدآب گیری شده است و تالاب‌های ارژن، کافتر و پریشان که کاملاً خشک هستند.
تلاش برای سرپا مانده یازده تالاب فارس
به اعتقاد ظهرابی مدیرکل محیط زیست فارس، مجموعه اقداماتی که باعث خشک شدن تالاب‌های فارس شده است بیشتر به نحوه برداشت اشتباه و بیش از اندازه از ظرفیت منابع آب سطحی و زیرزمینی در حوزه‌های آبخیز باز می‌گردد و ایجاد بهره‌برداران جدید کشاورزی در پایین دست تالاب‌ها با خشک شدن آن‌ها بی ارتباط نیست.
احیای ۱۱ تالاب فارس چند سال است در دستور کار قرار گرفته است و در این مدت سعی شده با لایروبی، احیای مسیر‌های انتقال آب، تلاش برای کاهش مصرف آب اطراف تالاب‌ها و تامین حق آبه آن‌ها در این مسیر گام‌های موثری برداشته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار