محمد کفایتی گفت: در نتیجه این رکود، مردم به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمد مالیاتی شهرداری و دولت، با کاهش درآمد مواجه شده و قادر به پرداخت مالیات به شهرداری و دولت نخواهند بود و دولت نیز به سبب کاهش درآمدهای نفتی و غیرنفتی خود، حمایت‌هایش را از شهرداری کم و کمتر خواهدکرد.
کد خبر: ۹۳۷۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶ 03 February 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: چند روزی است که همزمان با بررسی لایحه بودجه پیشنهادی دولت در مجلس، شورای شهر شیراز نیز مشغول بررسی لایحه بودجه 6060 میلیارد تومانی پیشنهاد شده توسط شهردار شیراز است. در همین خصوص نظرات برخی موافقین و مخالفان این لایحه بودجه را جویا شدیم.

هرچند اصلاح هزینه‌کردها در لایحه بودجه سال آینده دولت و در لایحه بودجه شهرداری شیراز متناسب با درآمدها و به ویژه همسان با توان مردم به عنوان منبع اصلی تامین هزینه‌های جاری نکته مهمی بود که هم ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون تلفیق مجلس به آن اشاره کرد و هم در صحبت‌های تذروی، عضو اصولگرای شورای شهر شیراز مشهود بود اما مرور سایر دیدگاه‌های کارشناسان و مسئولان خالی از لطف نیست.

آینده‌فروشی و چوب حراج به دارایی‌های شهر

در جلسه اخیر صحن علنی شورای شهر، محمدتقی تذروی در نطق پیش از دستور خود ضمن اعتراض به رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شیراز و قانع نشدن از پاسخ‌های شهردار در مورد میزان شفافیت قرارداد شهرداری با شرکت سی پی (پارک حاشیه ای خودرو) اظهار داشت: در بودجه 1400 فضای ورزشی مناسب بانوان پیش بینی نشده است.

عضو اصولگرای شورای شهر شیراز در ادامه افزایش بودجه شهرداری شیراز به 6060 میلیارد تومان را موجب تورم و افزایش قیمت تمام شده مسکن دانست و گفت: نکته جالب توجه در این بودجه افزایش صددرصدی فروش املاک شهرداری است که درواقع آینده‌فروشی و چوب حراج زدن به دارایی‌های شهر است.

در همین خصوص یک محقق و پژوهشگر حوزه اقتصاد نیز با تذروی هم عقیده بوده و اعتقاد دارد شهرداری برای اینکه مجبور به تراکم‌فروشی و فروش اموال عمومی نشود منابع کافی و متنوع دیگری برای تامین بودجه خود دارد.

کم توجهی به محرومین و بیش از حد رویایی بودن بودجه


ابراهیم عزیزی، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس نیز در نشست خبری اخیر خود ابتدا دولت را مخاطب اعتراضش قرار داد و گفت: لایحه بودجه تقدیمی دولت به اندازه‌ای دارای ایرادات اساسی و کارشناسی است که مجبور شدیم در مجلس و کمیسیون تلفیق به بررسی و اصلاح آن بپردازیم.

عزیزی همچنین در مورد بودجه کشور بیان کرد: لایحه بودجه 1400 علاوه برکم‌توجهی به محرومین، زیاد از حد نفتی بوده و منابع درآمدی پیش‌بینی شده نیز غیر قابل حصول است و مجلس این موارد را اصلاح می‌کند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در ادامه گفت: راهکار دولت برای تامین این بودجه تکیه بر افزایش چند برابری صادرات نفت، فروش اوراق قرضه، تشویق مردم به بورس با هدف جبران کسری دولت و در نهایت دست‌درازی به صندوق توسعه ملی است که از دید ما موارد فوق یا دست‌یافتنی نیستند و یا برخلاف مصالح کشور هستند و به گفته وی در کمیسیون تلفیق موارد فوق در حال اصلاح است تا لایحه بودجه به واقعیات اقتصادی نزدیک‌تر شود.

 

وی در مورد بودجه شهرداری نیزگفت: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد بودیم که گاهی در اجرای پروژه‌های مختلف به اولویت‌های مردم شهر به خصوص مناطق حاشیه‌ای و محرومان توجهی نمی‌شود و تصمیم‌گیری‌ها نیز متناسب با نیاز و اولویت‌های مردم نیست.

در پایان نیز وی بدون اشاره مستقیم به مبلغ بودجه 1400 نسبت به آنچه که از دید وی اقدامات فانتزی و غیراساسی و غیرکارشناسی در اجرای پروژه‌های شهری است از شهرداری شیراز به صراحت انتقاد نمود.

شفافیت و تحویل به موقع و تنظیم بودجه متناسب با نیازهای مردم

رئیس شورای شهر شیراز نیز در خصوص بودجه سال 1400 همانند نطق سال قبل خود راه میانه را در پیش گرفت. سال گذشته عبدالرزاق موسوی به شهردار شیراز توصیه کرده بود در بررسی لایحه بودجه سال 1400 مشکلات و گرفتاری‌های مردم در نظر گرفته شود اما از وی خواسته بود که در تکمیل پروژه ها و ارائه‌ی خدمات مطلوب به شهروندان وقفه ای ایجاد نشود.

موسوی امسال نیز از مجلس دوره قبل و دولت فعلی به سبب تصویب کاهش کمک دولت به شهرداری‌ها گلایه کرد و در ادامه گفت: متاسفانه ما شاهدیم دولت گاهی اوقات نه تنها دراداره شهرها کمکی به شهرداری و شورای شهر نمی‌کند بلکه ناخواسته بخشی از وظایف دستگاه‌های اداری و دولتی را هم به شهرداری‌ها تحمیل می‌کند و سال به سال نیز اختیارات شورا توسط مجلس و دولت کاهش می‌یابد.

موسوی افزود: از یک سو دولت سهم خودش را در تامین منابع مالی شهر کاهش داده و به صفر رسانده و از دیگر سو خود در این زمینه همسو با مجلس فعلی، لایحه مالیات بر ارزش افزوده را به مجلس تقدیم می‌کند و مجلس نیز آن را به تصویب می‌رساند که بر اساس آن عملاً شورا و شهرداری‌ها برای تامین منابع مالی پایدار، خلع سلاح می‌شوند.

تنظیم بودجه بر اساس اعداد و ارقام واقعی

شهردار شیراز اما در پاسخ به انتقادها در نشست خبری اخیر خود در جمع رسانه‌ها گفت: افزایش بودجه با اینکه باعث افزایش درآمدها و فشار احتمالی به برخی از شهروندان می‌شود اما متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی شهر نبوده و بودجه بر اساس اعداد و ارقام واقعی تنظیم و ارائه شده است.

اسکندرپور با اشاره به نوسانات ارزی و بالا رفتن هزینه‌های اداره شهر به ویژه در یک‌سال اخیر خاطرنشان کرد: اگر قرار بود بودجه سال آینده همسان با بودجه سال 96 باشد باید تا پنج برابر یا حتی بیشتر افزایش می‌یافت اما به دلیل افزایش هزینه‌های اداره شهر و ضرورت اداره شهر، ناگزیر به افزایش حداقلی بودجه پیشنهادی هستیم.

تحمیل فشار به مردم به‌عنوان اصلی‌ترین منبع درآمد مالیاتی شهرداری

در ادامه بررسی بودجه کشور و سپس شهر شیراز به سراغ یک پژوهشگر و متخصص امور اقتصادی و مالیاتی رفتیم و وی در ابتدا با اشاره به تاثیرتحمیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا برکشورمان و همچنین نوسانات ارزی و شیوع و تشدید بیماری کرونا بر اقتصاد کشور گفت: موارد فوق سبب بسته شدن گاهگاهی مرزها، اختلال و محدودیت‌ بر تجارت و صادرات کشور، رکود در تجارت با دنیا به‌ویژه تجارت منطقه ای شد که نیمی از درآمد کشور از آن طریق تحقق می‌یافت و در نتیجه کشور با کاهش صادرات به ویژه صادرات نفت و کمبود شدید ارز و درامد مواجه شد.

محمد کفایتی افزود: تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری و ناجوانمردانه ترامپ در اواخر سال 98 درحال شکست خوردن بود که متاسفانه بیماری کرونا همه پیش‌بینی‌ها را به هم ریخت و باکاهش درآمد حاصل از صادرات به ویژه صادرات نفتی، شاهد کم‌شدن درآمدهای حاصل از گردشگری و شرکت‌های حمل‌و‌نقل و مسافربری، کاهش درآمد کسب و کارهای خرد و کلان و تحمیل شدن هزینه‌های گوناگون و هنگفت برای پیشگیری، مهار و درمان این بیماری هستیم و مشاهده می‌کنیم که شاخص‌های مثبت اقتصادی نیزکاهش و بیکاری و رکود افزایش یافته است.

این پژوهشگر اقتصادی در ادامه گفت: در نتیجه این رکود، مردم به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمد مالیاتی شهرداری و دولت، با کاهش درآمد مواجه شده و قادر به پرداخت مالیات به شهرداری و دولت نخواهند بود و دولت نیز به سبب کاهش درآمدهای نفتی و غیرنفتی خود، حمایت‌هایش را از شهرداری کم و کمتر خواهدکرد.

در ادامه مدیرعامل شرکت حسابداری ترازتصدیق خاطرنشان کرد: مشکل اینجاست که اخذ مالیات، متناسب با سود و درآمد افراد حقیقی وحقوقی است و زمانی که سود و درآمد کاهش پیدا می‌کند به تبع آن مالیات پرداختی هم کاهش می‌یابد و به طور قطع امسال به سبب افت شدید بازار در اثر موارد فوق به ویژه شیوع ویروس کرونا، در آمد مردم نیز کاهش یافته و قطعا این افت درامد، تاثیر خود را در میزان پرداخت مالیات نشان خواهد داد و با افت مالیات، شهرداری نیز در خدمات‌رسانی خود و اجرای پروژه‌ها با مشکل جدی مواجه می‌شود.

این پژوهشگر اقتصادی و مالیاتی در ادامه افزود : امسال در حالی، دولت لایحه بودجه کشور را به مجلس داد و شهرداری لایحه بودجه شهرداری را به شورای شهر تقدیم کرد که ابعاد مختلف بیماری کرونا و میزان تاثیرگذاری آن هنوز در حوزه‌های مختلف اقتصادی به طور قطع و دقیق مشخص نشده و مشخص نیست کرونا تا چه زمانی ادامه پیدا کند اما مدیران شهری باید دقت داشته باشند که به طور حتم اکثر مشاغل تا 90% آسیب دیده اند و طبق آمار افت شدید درآمدی داشته ایم.

وی در ادامه گفت: این رکود اقتصادی موجب تعطیلی یا نیمه‌تعطیلی بسیاری از مشاغل، اصناف، شرکت‌ها وکارخانه‌ها شده و به جز مشاغلی چون شرکت‌های مواد شوینده و بهداشتی و یا شرکت‌های تولید مواد ضدعفونی، ماسک و دستکش و شرکت‌های تولیدی، خدماتی درمانی و دارویی، اغلب مشاغل آسیب دیده اند و در آمد مالیاتی دولت و شهرداری که عمده آن حاصل درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی است نیز کاهش یافته است.

وی در پایان به گفته یکی از مسئولین سازمان امور مالیاتی کشور استناد کرد و گفت: حداقل مبلغ 40 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی کشور به دلیل بیماری کرونا افت داشته اما با این وجود یکی از منابع مهم تامین بودجه برای سال جاری، مالیات در نظر گرفته شده و باید دید دولتمردان و کارشناسان حوزه شهری برای جبران این کسری چه تدابیری می‌اندیشند تا از این بحران نیز به خوبی عبور کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار