رئیس دفتر محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی فارس، هدف از راه اندازی این گونه بازارچه‌ها را حذف دلالان و حفظ سلامت و حقوق مصرف کنندگان عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار تن محصول گواهی شده و دارای کد در استان فارس تولید می‌شود.
کد خبر: ۹۳۷۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱ 03 February 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: رئیس دفتر محیط زیست و سلامت غذای جهاد کشاورزی فارس، از تدوین شیوه نامه واگذاری غرفه‌های بازارچه‌ میوه و تره بار خبرداد.

محمد مهد‌ی غیاثی با بیان این که به مرور فرآیند خالص سازی بازارچه‌ها برای عرضه محصولات گواهی شده انجام می‌شود، اظهار داشت: بر اساس مذاکرات انجام شده چنان چه سازمان جهاد کشاورزی بتواند محصولات گواهی شده را به اندازه کافی به این بازارچه‌ها تزریق کند، سایر غرفه‌ها نیز در اختیار توزیع محصولات گواهی شده و استاندارد قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه محصولات عرضه شده در این بازارچه‌ها دارای هولوگرام و برچسب ملی هستند، ابراز داشت: مصرف کنندگان این گونه محصولات می‌توانند از طریق اپلیکیشنی که برای این منظور طراحی شده، تولید کننده محصول، تاریخ تولید، مدیر کنترل کیفیت واحد تولید‌ی و اطلاعات مورد نیاز مرتبط با محصول را ردیابی و از صحت و سلامت آن اطمینان پیدا کنند.

غیاثی با تاکید بر این که مابقی محصولاتی که در این بازارچه‌ها عرضه می‌شود به صورت بسته بند‌ی و دارای برچسب مشخصات تولید کننده هستند، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که با توجه به حذف دلال‌ها و واسطه‌ها از گلوگاه توزیع، قیمت تمام شده محصول برای مصرف کننده کمتر از فروشگاه‌های سطح شهر خواهد بود.

وی با بیان این که در فاز نخست راه اندازی این بازارچه‌ها ۱۵ نوع محصول خام گواهی شده از جمله گوجه، خیار، سیب زمینی و کاهو در این غرفه‌ها عرضه می‌شوند، گفت: تلاش می‌کنیم در فاز دوم، عرضه محصولات پروتئینی و لبنیاتی نیز در دستور کار قرار گیرد.

رئیس دفتر محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی فارس، هدف از راه اندازی این گونه بازارچه‌ها را حذف دلالان و حفظ سلامت و حقوق مصرف کنندگان عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار تن محصول گواهی شده و دارای کد در استان فارس تولید می‌شود.

علاوه بر این تاکنون ۲۸ نوع محصول مسیر استاندارد سازی را در استان فارس طی کرده اند هرچند در بخش عرضه با مشکلاتی نیز مواجه هستند.

غیاثی با اشاره به این که در تولید محصولات گواهی شده از روش‌های غیر شیمیایی و منطبق با محیط زیست استفاده می‌شود، اظهار داشت: در این محصولات که با حضور مدیر کنترل کیفی تولید می‌شوند، خطرات ناشی از مصرف مواد شیمیایی بر مصرف کننده، تولید کننده و محیط زیست کاهش می‌یابد و فرآیند تولید محصول و صدور مجوز آن تحت نظارت دستگاه‌هایی مانند سازمان جهاد کشاورزی، اداره استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی اتفاق می‌افتد.

وی در خصوص چگونگی ثبت نام متقاضیان این غرفه‌ها نیز گفت: تولید کنندگان محصولات گواهی شده کشاورزی، شرکت‌های تعاونی روستایی، مراکز دارای زنجیره ارزش و افراد واجد شرایط می‌توانند برای ثبت نام و بارگذاری مدارک مورد نیاز به سامانه سِرگانیک و یا پنجره واحد خدمات الکترونیک مراجعه کنند.

غیاثی با تاکید بر این که فرآیند واگذاری‌ها غرفه‌ها به زود‌ی آغاز خواهد شد، خاطرنشان کرد: تا کنون ۲۲ بازارچه عرضه محصولات گواهی شده برای ۱۱ منطقه شهر شیراز پیش بینی شده است و متقاضیان دارای شرایط پس از تایید توسط گروه محیط زیست و غذای سازمان جهاد کشاورزی فارس به مراجع ذی صلاح معرفی می‌شوند.

رئیس دفتر محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در هر بازارچه بین ۳ تا ۹ غرفه وجود دارد که در مجموع ۲۲ بازارچه ۱۵۰ تا ۲۰۰ غرفه می‌توانیم داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار