کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند که چالش همه‌گیری کرونا، تهدید از سوی گروههای افراطی و تروریستی را در برخی مناطق پرمناقشه جهان افزایش داده است.
کد خبر: ۹۳۸۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵ 06 February 2021

کرونا و افزایش تهدید گروه‌های تروریستی در مناطق پرمناقشه

 

به گزارش تابناک سمنان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته کارشناسان سازمان ملل طی گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند که این تهدیدها در مناطق پرمناقشه طی نیمه دوم سال ۲۰۲۰میلادی همچنان رو به افزایش بود.

در این گزارش عنوان شد که همه‌گیری کرونا تهدید از سوی گروههایی همچون داعش و القاعده در مناطقی همچون افغانستان، سوریه و عراق را افزایش داده اما این تهدید نسبتا در مناطق بدون مناقشه به رغم برخی حملات در اروپا کم بوده است.

کارشناسان سازمان ملل بر این باورند که تهدید این گروههای افراطی به این دلیل در مناطق پرمناقشه طی نیمه دوم سال گذشته میلادی رو به افزایش بوده چون همه گیری کرونا موجب کاهش فعالیت و محدود شدن عوامل اجرای نظم و قانون این مناطق شد بدین ترتیب عوامل این گروههای افراطی توانستند به رغم محدودیت های کرونا آزادانه فعالیت کنند.

این کمیته همچنین عنوان کرد که اعضای سازمان ملل (بدون اشاره به نامشان) برآورد می کنند که همزمان با کاهش محدودیت ها در برخی مناطق، بر خی حملات از قبل طراحی شده ممکن است رخ دهد

این کارشناسان همچنین هشدار می دهند که پیامدهای سیاسی و اقتصادی همه‌گیری کرونا و همچنین تاثیر قابل انتظار آن بر اقدامات ضدتروریستی احتمالا تهدید درازمدت از سوی گروههای افراطی را در هر جایی افزایش می‌دهد.

این کمیته اعلام کرد که عراق و سوریه همچنان کانون فعالیت گروه داعش است و فعالیت القاعده در منطقه ادلب سوریه نیز نگرانی هایی ایجاد کرده است.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند افغانستان همچنان کشوری است که بدترین تاثیر را از تروریسم در جهان پذیرفت.

به رغم خوشبینی های اولیه پس از توافق نامه ۲۹ فوریه ۲۰۲۰(۱۰ اسفند ۱۳۹۸) میان آمریکا و طالبان و آغاز مذاکرات مستقیم میان دولت کابل و طالبان در سپتامبر گذشته، اوضاع در افغانستان همچنان چالش برانگیز است.

کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند که بیش از ۶۰۰ غیرنظامی افغان و ۲۵۰۰ عضو نیروهای امنیتی افغانستان در حملات از ۲۹ فوریه گذشته کشته شدند. فعالیت های تروریستی و ایدئولوژی افراطی همچنان یک منبع تهدید برای این منطقه و جهان محسوب می شود.

این کمیته سازمان ملل تصریح کرد که اعضای کنونی داعش بین یک هزار تا ۲۲۰۰ نفر کاهش یافته است.

این کارشناسان اعلام کردند که افغانستان همچنان هم برای داعش و هم برای القاعده مهم به شمار می رود و روند صلح برای کاهش تهدیدهای درازمدت از سوی این دو گروه امری کلیدی به شمار می رود.

القاعده در شبه جزیره عرب ذر اواخر سال ۲۰۲۰ متحمل شکست‌هایی شد و داعش در یمن نیز با تلفات چشمگیری در ماههای ژوئیه و اوت گذشته مواجه شد.

این کارشناسان سازمان ملل در ادامه هشدار می دهند که گروه های افراطی اخیرا به ویژه در آفریقا پیشرفت هایی داشته اند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار