رئیس کمیسیون اروپا، با ایراد سخنانی در جلسه مجازی دانشگاه «وارویک» انگلیس بیان داشت که برخی کشورها دست یابی به واکسن کرونا را رقابتی بین قدرت‌های جهانی می بینند؛ اما نگرش خصمانه قدیمی مانند تنش‌های بین آمریکا و روسیه کمکی به تلاش‌های جهانی برای مقابله با ویروس کرونا نمی‌کند.
کد خبر: ۹۳۸۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱ 07 February 2021
به گزارش تابناک فارس: اورسولا فورن درلاین با بیان اینکه ویروس کرونا به سرعت در حال گسترش است تصریح کرد که تنها رقابت امروز باید علیه مقابله با همه‌گیری باشد. رئیس کمیسیون اروپا بر همین اساس رقابت بین اروپایی‌ها، روس‌ها، چینی‌ها و آمریکایی‌ها برای عبور از بحران کرونا را مردود دانست و خاطر نشان کرد: قضیه بسیار جدی است. وی در سخنانش بر لزوم رویکرد متحد و یکپارچه برای عبور از این بحران تاکید کرد.

فون درلاین در حالی این اظهارات را بیان داشت که اتحادیه اروپا از یک سو با تاخیر دریافت واکسن کرونای شرکت فایزر بیونتک امریکا روبرو و از سوی دیگر شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنیکا که با محدودیت تولید روبروست اعلام کرده که فقط بخشی از تعهد خود به اروپا را می تواند تحویل دهد.

اتحادیه اروپا پیشتر اعلام کرد که آسترازنیکا باید به قرارداد خود با این اتحادیه عمل کرده و ۳۰۰ میلیون واکسنی را که در ماه اوت پیش خرید شده، تحویل دهد. آسترازنیکا هم پاسخ داد که برای تحویل سفارش اروپا باید از ۱۰۰ میلیون دوز فروخته شده به انگلیس کم کند که خلاف قراداد این شرکت با انگلیس است؛ ضمن آنکه دولت لندن هم تن به چنین فداکاری نداد.

اتحادیه اروپا سپس محدودیت‌های صادرات واکسن از حوزه شنگن را تشدید کرد که پس لرزه‌های آن به ایرلند رسید و منجر به مسدود شدن مرز بین دو ایرلند شد. دولت‌های انگلیس، ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند تصمیم اتحادیه اروپا را به شدت محکوم کرده و آن را گامی در جهت تضعیف توافقنامه برگزیت خواندند تا بروکسل ناگزیر به عقب نشینی شد.

اینک اتحادیه اروپا به واکسن روسی «اسپوتنیک وی» چشم دوخته تا کمبود خود را تامین کند. «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته در اوج تنش‌ها با دولت مسکو راهی روسیه شد تا به بهانه رایزنی درباره تحولات بین المللی زمینه خرید این واکسن را فراهم کند.

او روز جمعه گذشته در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بیان داشت که واکسن اسپوتیک وی دستاورد مفیدی برای همه بشریت است. وی ابراز امیدواری کرد که این محصول بتواند مجوز آژانس دارویی اروپا را کسب کند.

مجارستان پیشتر مجوز تزریق اضطراری این واکسن را در کشور صادر و نخستین کشور اتحادیه اروپاست که از این واکسن استفاده می‌کند. قرار است روسیه طی سه ماه آینده دو میلیون دوز واکسن را به مجارستان ارسال کند. با این مقدار دوز یک میلیون نفر می‌توانند واکسینه شوند.

بد عهدی شرکت های تولیدی انگلیسی و آمریکایی واکسن کرونا، آشفتگی و عدم هماهنگی کارگزاران اتحادیه اروپا در تایید و تامین واکسن ها، بیانگر کمرنگ شدن وعده هایی است که اروپایی ها برای ایمن سازی ۷۰ درصدی جوامع خود تا تابستان ۲۰۲۱ دادند.

پیشتر مدیرکل سازمان جهانی بهداشت نسبت به توزیع ناعادلانه واکسن کرونا در جهان هشدار داده و آن را یک فاجعه اخلاقی خوانده بود.

برچسب ها: واکسن ، کرونا ، اروپا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار