سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان گفت: عملیات بذرکاری و کشت گیاهان دارویی از نوع آنغوزه و بادام کوهی در بیش از ۹۰۰ هکتار از مراتع و همچنین ارتفاعات کوه آنتن کورده این شهرستان انجام شد.
کد خبر: ۹۴۰۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱ 13 February 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: مسعود لادنی، اظهار داشت: عملیات بذرکاری این نوع گیاهان دارویی با مشارکت جوامع محلی و به منظور تقویت پوشش گیاهی مراتع و عرصه های طبیعی منطقه است.

وی با اشاره به ضرورت احیا و کاشت بذر گیاهان کمیاب و در معرض انقراض عرصه‌های مرتعی و جنگلی در منطقه لارستان، گفت: یکی از رویکردها و سیاست های اساسی سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور،توسعه کشت گیاهان دارویی به ویژه طی یک دهه اخیر است.

وی با بیان اینکه توسعه و عملیات بذرکاری گیاهان دارویی در لارستان همچنان با جدیت و همکاری و مشارکت جوامع محلی، عشایر و دامداران در بخش‌هایی که با پوشش گیاهی کمتر روبرو است، دنبال می شود، گفت: بهبود، اصلاح و تقویت مراتع، جلوگیری از فرسایش خاک و هدر رفت آب و همچنین جلوگیری از افزایش رسوب در سطح زمین های کشاورزی منطقه از جمله اهداف اجرای این طرح هاست.

لادنی بیان کرد:‌ بدون مشارکت مردم، حراست از منابع ملی و طبیعی ناممکن است و بهره وری از طبیعت باید همراه با فعالیت های احیایی باشد و تبدیل مراتع به محل کشت گیاهان دارویی اکنون بهترین راهکار برای پیشگیری از تخریب است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان ادامه داد: برداشت بی رویه از گیاهان مرتعی ، چرای دام و جولان سودجویان در مراتع موجب شده نسل برخی از گونه های گیاهی همانند آنغوزه ، باریچه و بادام در خطر انقراض قرار گیرد که اکنون با تلاش مسوولان و همکاری مردم و جوامع محلی این گیاهان کمیاب در منطقه لارستان و مراتع این شهرستان در حال احیاست.

وی بیان کرد:‌ از مجموع بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی این شهرستان حدود ۹۰ درصد آنها منابع ملی است.

لادنی افزود: برخی عملیات به روش بومی و بدون هیچ نوع ماشین آلاتی انجام می‌شود و از میان روش‌های تجدید حیات مصنوعی پوشش گیاهی مراتع، عملیات مرتبط با احیا و اصلاح مراتع همچون بذرکاری و کپه‌کاری از جمله روش‌هایی است که با استفاده از نیروی انسانی انجام می‌شود .

این شهرستان به مرکزیت لار در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.



برچسب ها: کشت ، گیاه دارویی ، لار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار