کد خبر: ۹۴۰۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹ 13 February 2021
امنیت اندروید

 

به گزارش تابناک سمنان این روزها اطلاعات مهم هر فرد، از عکس و فیلم‌های شخصی تا ایمیل‌های کاری درون گوشی‌های آن‌ها قرار دارد و همین امر سبب می‌شود تا به دنبال افزایش امنیت گوشی‌های خود باشیم. سیستم‌عامل اندروید با عرضه بر روی طیف وسیعی از گوشی‌های هوشمند، همواره مورد توجه هکران و سارقان اطلاعات بوده است. ما در این مقاله سعی داریم تا با ۵ راه ساده به افزایش امنیت گوشی و تبلت اندرویدی شما کمک کنیم.

 

در نظر داشته باشید که گوگل همواره از بزرگ‌ترین جمع‌کنندگان اطلاعات کاربران است و مدل کسب و کار این شرکت از طریق وادار کردن افراد به کلیک بر روی آگهی‌های اجباری و شخصی‌سازی شده است. پس اگر وسواس زیادی بر روی اطلاعات و داده‌های حساب کاربری خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا تصمیم بر انتقال به گوشی‌های اپل بگیرید یا از راه‌های موجود در این مقاله استفاده کنید.

اصول اولیه

استفاده از حسگر اثرانگشت، سیستم تشخیص چهره، رمز عبور و الگوها در گوشی‌های اندرویدی از اولین راه‌های محافظت از حریم خصوصی است که بسیاری از افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما در نظر داشته باشید که استفاده از صفحه قفل اولیه یک اقدام الزامی است اما هیچ‌گاه کافی نیست. شما باید بر روی تمامی حساب‌های آنلاین خود از جمله جیمیل و شبکه‌های اجتماعی نیز از سیستم احراز هویت و تایید دو مرحله‌ای استفاده کنید تا از هک شدن حساب کاربری خود جلوگیری کنید.

علاوه بر به‌روزرسانی‌های امنیتی اندروید که به صورت ماهانه توسط گوگل منتشر می‌شود، برنامه‌های گوشی خود را همیشه از فروشگاه پلی استور گوگل به‌روز کنید تا از بروز اشکالات احتمالی جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید با روشن کردن به‌روزرسانی خودکار برنامه‌ها در تنظیمات پلی استور، این کار را راحت‌تر انجام دهید.

android security

 

جدا از مباحث مذکور، لازم است اجازه دسترسی برنامه‌های گوشی خود را بررسی کنید و در صورت نیاز، به اصلاح آن‌ها بپردازید. برای انجام این کار تنها لازم است به تنظیمات برنامه‌ها و قسمت مجوزها مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که برخی برنامه‌ها به دسترسی به اطلاعات شخصی شما نیاز دارند. برای مثال برنامه‌های ویرایش عکس و پیام‌رسان‌ها نیازمند دسترسی به گالری گوشی شما هستند اما برنامه تقویم لزومی به داشتن این مجوز ندارد.

۱. قفل برنامه‌ها

علاوه بر استفاده از صفحه قفل و تایید دو مرحله‌ای حساب‌های آنلاین، بر روی برنامه‌های مهم خود مانند گالری نیز از رمز عبور استفاده کنید تا در صورت استفاده افراد متفرقه از گوشی شما، اطلاعات شخصی و مهم‌تان حفاظت‌شده باقی بمانند. بر خلاف iOS، در گوشی‌های اندرویدی می‌توانید برای هر برنامه به‌طور جداگانه رمز تعیین کنید. برای این کار نیاز به استفاده از برنامه‌های ثانویه دارید که می‌توانید برنامه‌های معروف پلی استور مانند Norton App Lock را نصب کنید.

۲. اعلان‌های مهم

اعلان برخی از برنامه‌ها حاوی اطلاعات مهمی مانند متن کامل ایمیل‌ها یا پیام‌های دریافتی گوشی شما هستند که بر روی صفحه قفل گوشی نشان داده می‌شوند و هر فردی به‌راحتی قادر به خواندن آن‌هاست. برای جلوگیری از این مورد، می‌توانید به گزینه اعلان‌ها در تنظیمات گوشی بروید و گزینه اعلان‌های حساس را خاموش کنید. این کار باعث می‌شود تا اعلان‌های مهم گوشی شما در صفحه قفل گوشی نشان داده نشوند یا تنها آیکون برنامه فرستنده اعلان قابل رویت باشد.

۳. نرم‌افزار جاسوسی

در سال ۲۰۲۰ رواج برنامه‌های نظارت و جاسوسی Stalkerware نگرانی کاربران را در پیش داشت. این برنامه‌ در پس‌زمینه دستگاه اجرا می‌شود و می‌تواند تمامی فعالیت‌های کاربر را ضبط و ردیابی کند و استفاده از آن مصداق سوء استفاده و تجاوز به حریم شخصی افراد است. این برنامه ممکن است درون گوشی شما کاملاً نامرئی باشد و حتی آن را داخل فهرست برنامه‌های نصب‌شده گوشی خود پیدا نکنید. وجود این برنامه بر روی گوشی شما علائمی چون گرمای بیش از حد گوشی و تخلیع سریع باتری دارد. شرکت‌های امنیت سایبری به سرعت کدهای این برنامه را ردیابی کردند و اکنون آنتی‌ویروس‌هایی مانند کسپراسکای (Kaspersky) سریعاً وجود این برنامه را تشخیص می‌دهند.

امنیت اندروید

 

۴. برنامه‌های پیش‌فرض

در تابستان ۲۰۲۰ و پس از جریمه ۳٫۸ میلیون پوندی گوگل توسط کمیسیون رقابت اروپا، این شرکت برای گوشی‌های جدید مبتنی بر اندروید قابلیتی را در نظر گرفت که می‌توان در ابتدای راه‌اندازی گوشی، موتور جستجوی پیش‌فرض آن را موتوری غیر از گوگل قرار دهید. همچنین در تنظیمات گوشی اندرویدی خود و در بخش برنامه‌ها و اعلان‌ها، می‌توانید برنامه‌هایی را که از همه بیشتر استفاده می‌کنید به‌طور پیش‌فرض برای فعالیت موردنظر خود قرار دهید. این مورد برای نرم‌افزارهایی مانند مرورگرها، دستیارهای دیجیتالی، تلفن و پیامک کاربرد بیشتری دارد و توجه داشته باشید که فعالیت‌های شما در پیش‌فرض برنامه‌های مطمئن قرار داشته باشد.

۵. رمزنگاری اطلاعات

در حالی که قفل‌های متعددی از اطلاعات شما محافظت می‌کنند، اما برای امنیت کامل فایل‌های شما نیاز است رمزنگاری شوند. رمزنگاری اطلاعات به این معنی است که کسی بدون در دست داشتن رمز قادر به استخراج فایل‌های شما از حافظه گوشی نیست. خوشبختانه گوگل از سال ۲۰۱۵ بر روی تمامی گوشی‌های اندروید این قابلیت را اجرا کرده است و می‌توانید از طریق تنظیمات گوشی و مراجعه به بخش امنیت اقدام به رمزنگاری کامل گوشی یا تبلت اندرویدی خود کنید. توجه داشته باشید که این کار کمی زمان می‌برد و نیازمند شارژ کامل باتری دستگاه است.

در نظر داشته باشید که موارد ذکرشده در این مقاله تنها به افزایش امنیت دستگاه اندرویدی شما کمک می‌کند و همیشه خطر سرقت اطلاعات شما توسط هکرها و افراد ناشناس وجود دارد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تکفارس

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار