کم کردن وزن فقط کم کردن کالری‌های دریافتی نیست، به همین بیشتر رژیم‌های غذایی بر کیفیت غذا و درشت مغذی‌ها تمرکز و تأکید می‌کنند. هر چند این رویکرد ممکن است به برخی از افراد کمک کند وزن کم کنند، اما واقعیت این است که هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ما نمی‌دانیم، خصوصاً وقتی پای عوامل محیطی و متغیرهای بیولوژیکی به میان می‌آید که چالش کاهش وزن را ساده‌تر یا سخت‌تر می‌کنند.
کد خبر: ۹۴۰۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 14 February 2021


یکی از این متغیرهایی که اخیراً مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته، تأثیر زمان خوردن وعده‌های غذایی روز است. طی پنج سال گذشته، مطالعات گوناگونی که همگی درباره‌ی کاهش وزن انجام شده‌اند اما از رویکردهای متفاوتی استفاده کرده‌اند، به یافته‌های مشابهی دست یافته‌اند: زمانی که شما وعده‌های غذایی روزتان را میل می‌کنید، تأثیر بزرگی بر موفقیت شما در کاهش وزنتان دارد.
در این باره دکتر کارولین ویلیامز اینگونه می‌گوید: زمان دقیقی وجود ندارد که برای همه‌ی افراد «بهترین» باشد، زیرا این زمان برای هر کسی متفاوت است اما یک سری توصیه‌های کلی برای زمان‌بندی وعده‌های غذایی روز وجود دارد. در ادامه به شما می‌گوییم طبق تحقیقات، بهترین زمان صرف وعده‌های غذایی روز کِی است.

بهترین زمان صرف شام
توافق کلی میان کارشناسان سلامت و تغذیه این است که بهترین زمان خوردن شام، سر شب و دست‌کم دو تا سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب است. بعد از خوردن شام باید آشپزخانه را تعطیل کنید تا جلوی اسنک خوری آخر شبتان را بگیرید و اجازه دهید بدنتان پیش از خواب مقداری کالری بسوزاند. ضمناً با این کار به بدنتان فرصت می‌دهید شامی را که خورده‌اید هضم کند و در نتیجه خوابی راحت‌تر و بهتر داشته باشید. وقتی با معده‌ی پُر به رختخواب می‌روید، احتمال اینکه نتوانید خواب باکیفیت و کافی داشته باشید بیشتر می‌شود و همین مسئله، تغییرات هورمونی در بدنتان ایجاد می‌کند که تلاش‌هایتان برای کاهش وزن را بی‌اثر خواهند کرد.
توصیه به زودتر شام خوردن دو دلیل دیگر هم دارد که البته هنوز کاملاً مشخص نیست. اول اینکه پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند ریتم شبانه‌روزی بدن ما کمک می‌کند بدن به طور مؤثرتری کالری بسوزاند، گلوکز خون را کنترل کند و گوارش را به سطح بهینه‌ای برساند. این یعنی خوردن زودهنگام شام، می‌تواند با تنظیم گوارش بر اساس ساعت شبانه‌روزی بدن، بر کاهش وزنتان اثر مثبت بگذارد. دوم اینکه زودتر شام خوردن، فاصله‌ی زمانی بین شام و رفتن به رختخواب را افزایش می‌دهد، یعنی مدت زمان بیشتری بدون خوردن غذا طی می‌شود و این مسئله باعث چربی سوزی و بهبود تنظیم هورمون‌هایی می‌شود که بر اشتها و قند خون اثر می‌گذارند.

بهترین زمان صرف ناهار
زمان صرف ناهار ظاهراً کمترین تأثیر را بر کاهش وزن دارد اما چیزی که در مورد ناهار قابل توجه است اینکه ناهار باید به همراه صبحانه وعده‌ی غذایی بزرگ‌تری از شامتان باشد. این توصیه مربوط به ساعت شبانه‌روزی بدن می‌شود که بدن را وادار می‌کند در ساعات اولیه‌ی روز، کارآمدی خود را از جهت هضم غذا، کالری سوزی و تنظیم هورمون‌ها افزایش دهد.
و اگر این نکته را مدنظر داشته باشید که غذا سوخت بدن است، خوردن ناهار برای دریافت کالری و مواد مغذی کافی که طی روز به آن نیاز داریم در ساعات اولیه بعدازظهر، هم از جهت عملی و هم از نظر بیولوژیکی منطقی به نظر می‌رسد.

بهترین زمان صرف صبحانه
به جای اینکه بپرسید بهترین زمان صرف صبحانه کی است، بهتر است همان سؤال معروف و قدیمی را بپرسید که اگر قصد کاهش وزن دارید، اصلاً باید صبحانه بخورید یا نه؟
هر چند هنوز جواب قطعی برای این سؤال وجود ندارد، اما دو نکته معلوم است:
اول اینکه همه‌ی ما هر شب ساعاتی که در خوابیم چیزی نمی‌خوریم و تقریباً همه‌ی ما از این چیزی نخوردن طی شب سود می‌بریم. افراد سالم باید دست‌کم 12 ساعت بین شام و اولین وعده غذایی روز بعد خود فاصله بگذارند چون این کار به نفع سلامتی‌شان است و البته به کاهش وزن کمک می‌کند؛ مثلاً شما می‌توانید شامتان را ساعت هفت شب بخورید و صبحانه را هفت صبح روز بعد.
دوم اینکه چه اولین وعده روزتان را هفت صبح بخورید و چه دیرتر، به هر صورت اولین وعده‌ی غذایی روزتان باید مغذی و سالم و کافی باشد.

کلام آخر: چه زمان‌هایی غذا بخوریم تا وزن کم کنیم؟
بالاخره در مورد بهترین زمان صرف وعده‌های غذایی برای رسیدن به هدف در کاهش وزن چه نتیجه‌گیری می‌توان کرد؟ از نظر کارشناسی و حرفه‌ای، هنوز چیزهای زیادی برای کشف و یادگیری وجود دارد. اما واضح است که زمان خوردن وعده‌های غذایی روز تأثیر قابل توجهی بر روند کاهش وزن ما و البته سلامتی‌مان دارد. بنابراین چند ایده برایتان داریم:
. حتما صبحانه بخورید و چیزی که در این مورد اهمیت دارد این است که وقتی بعد از چند ساعت چیزی نخوردن، غذایی می‌خورید، به بدنتان برای روزی که در پیش رو دارید سوخت رسانی می‌کنید و این سوخت باید از مواد غذایی مفید و مغذی باشد.
توافق کلی میان کارشناسان سلامت و تغذیه این است که بهترین زمان خوردن شام، سر شب و دست‌کم دو تا سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب است. بعد از خوردن شام باید آشپزخانه را تعطیل کنید تا جلوی اسنک خوری آخر شبتان را بگیرید و اجازه دهید بدنتان پیش از خواب مقداری کالری بسوزاند

. سعی کنید در نیمه‌ی اول روز غذا بخورید. هدفتان را روی این بگذارید که بیشتر کالری و مواد مغذی مورد نیاز خود را تا نیمه‌ی روز خورده باشید.
. شام را زود و سبُک درست کنید. حتی شاید تصمیم بگیرید شام را خیلی زود مثلاً بین 4 تا 5 عصر میل کنید. این خیلی خوب است اما اگر برایتان مقدور نیست، سعی کنید بین شام و رفتن‌تان به رختخواب حداقل سه ساعت یا بیشتر فاصله باشد.
. بین شام و اولین وعده‌ی غذایی روز بعدتان 12 ساعت فاصله بگذارید تا هم به سلامتی خود کمک کنید، هم به نفع کاهش وزنتان عمل کنید، هم چربی بسوزانید و سوخت و ساز خوبی داشته باشید و هم اشتهای خود را به خوبی کنترل نمایید. یک راه ساده برای رسیدن به این ایده آل این است که شام را زودتر بخورید و از اسنک خوری آخر شب صرف‌نظر نمایید.

توجه
افرادی که دچار بیماری یا عارضه‌ی مزمنی هستند، مثلاً دیابت دارند، باید در مورد زمان‌بندی وعده‌های غذایی خود با پزشک مشورت کنند، خصوصاً اگر در حال حاضر برنامه غذایی منظمی ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار