شهر شیراز یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران است و علاوه بر جاذبه‌های طبیعی زیبایی که دارد، دارای آثار تاریخی بسیاری نیز است.
کد خبر: ۹۴۰۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸ 15 February 2021

 تابناک فارس به نقل از میزان: شهر شیراز، شهری بسیار خوش آب و هوا است که اوج زیبایی این شهر در ماه اردیبهشت است، این شهر دارای آرامگاه‌های بسیاری است که می‌توان به آرمگاه حافظف سعدی، کوروش اشاره کرد.

حافظیه

اکثریت ایرانیان شیفته اشعار لسان‌الغیب، حافظ شیرازی هستند. خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی معروف به لسان‌الغیب، ترجمان الاسرار، لسان‌العرفا شاعر بزرگ قرن هشتم ایران یکی از سخنوران نامی جهان است که غزل‌های او شهره عام و خاص است.

حافظ به دلیل اشعار عرفانی‌اش نزد ما ایرانی‌ها جایگاه خاصی دارد و همه ما به‌وقت دلتنگی یا در بسیاری از مناسبت‌های باستانی مثل شب یلدا به حافظ رجوع می‌کنیم.

حافظیه از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است که حتی در بعضی از سال‌ها بیشترین آمار بازدیدکنندگان را به خود اختصاص داده است تمامی مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در سفر به شیراز حتما از آرامگاه حافظ بازدید می‌کنند.

Image result for حافظیه

 

سعدیه

شیراز یکی از قدیمی‌ترین ومحبوب‌ترین مقصد‌های گردشگری است و در جایجای آن بوی شعر و ادب مشام گردشگران را نوازش می‌کند. البته شاید در نگاه اول نام شیراز حافظیه را در ذهن‌ها تداعی می‌کند، ولی نباید از سعدیه، آرامگاه استاد بی‌بدیل سخن، در این شهر زیبا غافل شد. نکته جالب توجه در مورد این آرامگاه این است که این مکان در زمان حیات محل زندگی سعدی بوده است.

Image result for آرامگاه سعدی

 

آرامگاه کوروش

آرمگاه کوروش در پاسارگاد قرار دارد و برای برای آنکه از شیراز به پاسارگاد برویم، مسیرمان به سمت اصفهان است و در راه به سعادت شهر می‌رسیم. سعادت شهر مرکز شهرستان پاسارگاد است و اسمش روی لوح‌های تخت‌جمشید نقش بسته.

کوروش اولین پادشاهخامنشی است که پس از ۳۰ سال حکومت در جنگ قبیله‌ای زخمی شد و پس از ۳ روز تحمل درد و رنج از دنیا رفت.

Image result for آرامگاه کوروش

 

آرمگاه شاه شجاع

در شهر شیراز، در شمال‌غربی حافظیه، در نزدیکی مجموعه هفت‌تنان، در کنار بلوار هفت تن، آرامگاه حکمرانی قرار دارد که در زمان حکومتش، خواص مردم نظیر حافظ شیرازی به مدح او پرداخته‌اند و عموم مردم از پایان دوره‌ی حکومتش حسرت خورده‌اند.

جلال‌الدین شاه شجاع ملقب به ابوالفوارس از سلاطین آل مظفر و مشهورترین فرد این خاندان است. پدرش، امیر مبارزالدین محمد مظفر، پایه‌گذار سلسله‌ی آل مظفر است و مادرش ترکان مخدوم‌شاه، دختر شاه جهان قراختایی از سلاطین قراختای کرمان است. قراختاییان از سلسله‌های ملوک‌الطوایفی ایران هستند که در حدود ۸۳ سال بر کرمان حکومت کردند.

Image result for آرامگاه شجاع

 

آرمگاه خواجوی کرمانی

کمال‌الدین ابوالعطاء؛ معروف به خواجوی کرمانی در سال ۶۸۹ هجری قمری، در استان کرمان به دنیا آمد. او از شاعران دوران مغول بوده و در سال ۷۵۲ هجری قمری در شهر شیراز از دنیا رفت. مقبره‌ی خواجوی کرمانی در ضلع ناحیه‌ی غربی تنگ الله اکبر شیراز، روبروی دروازه‌ی قرآن این شهر، ساخته شده است. همچنین چشمه‌ی مشهور رکناباد از نزدیک آرامگاه خواجو عبور می‌کند.

Image result for آرامگاه خواجوی کرمانی

 

تخت جمشید

خت جمشید نمادی از شکوه و عظمت در ایران باستان و یکی از جا‌های دیدنی شیراز است. شاید بتوان منطقه تخت جمشید و بنا‌های باقی مانده در آن را از مهم‌ترین اسناد تاریخ تمدن در جهان دانست. ازاین‌رو، دانشمندان و باستان‌شناسان برجسته‌ای از سراسر جهان برای بازدید از تخت جمشید به ایران سفر کرده‌اند.

تخت جمشید یادگار پادشاهان هخامنشی از ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد در ایران است. با توجه به عظمت امپراتوری هخامنشیان در ایران باستان که بخش قابل توجهی از شرق جهان را شامل می‌شد، می‌توان به شکوه مقر فرماندهی این پادشاهان در تخت جمشید پی برد.

آنچه باعث جلب توجه جهانیان به تخت جمشید می‌شود، تنها قدمت تاریخی این شهر باستانی نیست. باستان‌شناسان از مطالعه دقیق روی کتیبه‌ها و آثار به دست آمده از این منطقه، به پیشرفتگی تمدن در ایران باستان پی برده‌اند. قوانین اجتماعی دوران هخامنشیان نیز تعجب بسیاری از تاریخ‌دوستان را برانگیخته است

Image result for تخت جمشید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار