امام هادی (ع) با تلاش و استقامت به ما آموزش دادند که فشار و سختی نمی‌تواند مانع پیشرفت و رشد انسان شود.
کد خبر: ۹۴۰۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵ 15 February 2021

به گزارش تابناک سمنان حجت‌الاسلام و المسلمین معین شرافتی کارشناس و پژوهشگر مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عظمت و جایگاه ماه رجب گفت: ماه رجب بهترین زمان برای آشنایی بیشتر با اسلام ناب محمدی است. ماهی که نقطه اتصال نبوت، امامت و ولایت محسوب می‌شود. روز‌های زیادی در این ماه اختصاص به ائمه اطهار دارد؛ به عنوان مثال عید مبعث که آغاز دوران نبوت خاتم المرسلین است.

وی افزود: روز سوم ماه رجب هم مصادف با شهادت امام هادی (ع) ذکر شده است؛ ایشان در عمر چهل و دو ساله خویش، سی و سه سال زعامت و امامت شیعیان را بر عهده داشته و با خلفای زیادی از بنی عباس هم عصر بودند. امام هادی (ع) در دوران امامت خویش با فشار‌ها و تهدید‌های بسیاری از جانب حکومت ظالمان روبرو شدند؛ تا جایی که ایشان را از مدینه تبعید و در سامرا (شهری کاملا نظامی) جای دادند، اما همه این سختی‌ها، اذیت‌ها و آزار‌های حکومت عباسی نتوانست این امام بزرگوار را از تلاش برای هدایت مردم و بیان حقایق باز دارد.

 

این کارشناس مذهبی در ادامه درباره دو ویژگی مهم از سبک زندگی امام هادی (ع) گفت: در سبک زندگی امام هادی (ع) دو نکته بسیار حائز اهمیت است. اولین آن‌ها مقاومت و روحیه استقامت اوست. فعالیت‌های ایشان در مدینه به گونه‌ای بود که بریحه امام جماعت مکه و مدینه از طرف حاکمیت آن دوران، به متوکل عباسی نامه نوشت و گفت: «اگر مکه و مدینه را می‌خواهی، علی بن محمد را از آنجا بیرون کن؛ زیرا او مردم را به سوی خود دعوت می‌کند و شمار زیادی را دور خود جمع کرده است.» در این فراز هم به خوبی مظلومیت امام هادی آشکار می‌شود و هم میزان فعالیت و تأثیرگذاری ایشان. به همین دلیل حاکمیت حتی اجازه نداد، نوه رسول خدا در کنار قبر جد بزرگوار خود و در مسجد الحرام به عنوان امام جماعت مشغول باشد و از افرادی استفاده می‌کرد که هم از بعد معنوی و هم نسبی، هیچ ربطی به پیامبر و اسلام ناب نداشتند.

سبک زندگی امام هادی (ع) در برابر مشکلات/تلاش و استقامت؛ دو ویژگی امام هادی (ع) در دوران امامت

حجت الاسلام شرافتی ادامه داد: از طرف دیگر امام نیز با وجود تمام مشکلات به فعالیت‌های خویش با قدرت و قوت پرداختند؛ تا جایی که حاکمیت هزینه تبعید امام را به جان خرید و وقتی دید امام قابل تحمل نیست و نمی‌تواند سد مقاومت ایشان را در هم بشکند و در مقابل امام ایستاد. امام هادی (ع) هم ظلم ستیزی و هم مقاومت را مبتنی بر قرآن کریم پیش می برد؛ پس به هیچ عنوان اهل مذاکره و سازش با ظالم نبود و در مسیر حق و درستی، تمام تلاش خویش را به کار می‌گرفت.

سبک زندگی امام هادی (ع) در برابر مشکلات/تلاش و استقامت؛ دو ویژگی امام هادی (ع) در دوران امامت

وی توضیح داد: آن چیزی که قرآن کریم از همه مسلمانان می‌خواهد، همین استقامت و مقاومت است. خداوند استقامت در راه حقیقت را از قبول و شروع آن با اهمیت‌تر ذکر کرده و فرموده است: إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتی‏ کُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ «به یقین کسانی که گفتند پروردگار ما خداوند یگانه است، سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما آن بهشتی که به شما وعده داده شده است»

سبک زندگی امام هادی (ع) در برابر مشکلات/تلاش و استقامت؛ دو ویژگی امام هادی (ع) در دوران امامت

این پژوهشگر مذهبی گفت: نکته دوم در زندگی امام هادی (ع) مجاهدت و تلاش ایشان با تمام قواست. متأسفانه ما با سختی‌ و تلخی و مرارت‌ها روبرو می‌شویم و زود دست از کار می‌کشیم و نا امید می‌شویم. زود گمان می‌کنیم تمام تلاش خود را کرده ایم و دیگر کاری از دست ما ساخته نیست. کم کاری خود را به شرایط موجود پیوند می‌زنیم و دیگران را مقصر جلوه می‌دهیم. در حالی که زندگی امام هادی (ع) به زیبایی نشان می‌دهد که مؤمن حقیقی تا چه حد باید کوشا باشد.

سبک زندگی امام هادی (ع) در برابر مشکلات/تلاش و استقامت؛ دو ویژگی امام هادی (ع) در دوران امامت

وی افزود: سامرا شهری کاملاً نظامی بود. حکومت عباسی در اصل آنجا را برای سکونت سربازان و افسران نظامی تأسیس کرده بود. افرادی که از ترکستان، سمرقند، مغولستان و آسیای شرقی به خدمت گرفته شده بودند و در آنجا به همراه خانواده زندگی می‌کردند. این‌ها تنها به نظامی گری به عنوان یک شغل نگاه می‌کردند و با کمترین اطلاعات دینی روزگار می‌گذراندند. آن‌ها از آنجا که تنها با نسخه دلخواه حکومت از اسلام روبرو شده بودند، هیچ معرفتی نسبت به اسلام ناب و مقام ولایت نداشتند. با این حال مشاهده می‌کنیم امام بیست سال در چنین فضایی تبعید بودند.

سبک زندگی امام هادی (ع) در برابر مشکلات/تلاش و استقامت؛ دو ویژگی امام هادی (ع) در دوران امامت

حجت‌الاسلام شرافتی ادامه داد: باید بدانیم دشمن هیچگاه در مقابله با ما کوتاه نخواهد آمد و تنها چیزی که امکان دارد، تغییر تاکتیک است نه چیز دیگر؛ پس باید با تلاش حداکثری و نهایت توان ممکن به مقابله با آن‌ها بپردازیم و از هر تهدیدی به عنوان فرصت استفاده کنیم.

این کارشناس مذهبی به راهکار امام هادی (ع) در مقابله با عباسیان پرداخت و گفت: امام چه در بیان حقایق، چه در مناظرات و گفت و گو با اهل باطل، چه در مبارزه با عقاید انحرافی و چه در مقام مخالفت با دستگاه حاکم و مبارزات سیاسی همیشه تمام تلاش خویش را به کار بردند و اهل استقامت کامل بودند؛ چرا که دنیا را به عنوان بازاری نگاه می‌کردند که در تمام لحظات و نفس کشیدن‌ها افراد در حال تجارت در آن هستند. حضرت هادی در حدیثی نورانی و تشبیهی جامع و کامل فرمودند: إنّما الدُّنیا سوقٌ رَبِحَ فیها قَومٌ و خَسِرَ آخَرُونَ؛ دنیا مانند بازاری است که عده‌ای در آن سود می‌برند و عده‌ای دیگر به خسران می‌افتند.

سبک زندگی امام هادی (ع) در برابر مشکلات/تلاش و استقامت؛ دو ویژگی امام هادی (ع) در دوران امامت

حجت الاسلام شرافتی در پایان گفت : وقتی کسی چنین دیدگاه و جهان بینی داشته باشد، به هیچ عنوان دچار کم کاری نمی‌شود و دست از استقامت بر نمی‌دارد. او حتی از شهادت و ترور هم نمی‌ترسد؛ چون دنبال تجارتی بدون ضرر و زیان است. امید اینکه مانند ائمه اطهار علیهم السلام چنین نگاهی به دنیا داشته باشیم و برای کسب معارف، غواصی در دریای معرفت، پیروی از امامت و دفاع از ولایت و مقابله با دشمنان خدا و دشمنان دین الهی از هیچ تلاشی دریغ نکنیم و در این مسیر اهل استقامت باشیم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار