علیرضا سیاهپور از جزئیات کمربندی شیراز سخن گفت، از مشکلات ریز و درشتی که کمربندی شیراز را به یکی از پرحادثه‌ترین نقاط کشور تبدیل کرده است.
کد خبر: ۹۴۱۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹ 17 February 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: بدون شک ماندگار شدن مشکلات کمربندی و ادامه‌دار شدنش در مرحله اول، تابع بیان صِرفِ مشکلات و نه اندیشیدن راهکاری درست و حسابی برای حل آنها بوده است.

مشکلاتی که با گذشت زمان و اجرای طرح تفضیلی شهری گسترده‌تر و حالا به یکی از اساسی‌ترین معضلات شهر شیراز بدل شده؛ چرا که اکنون حکم قاتلی را دارد که جان‌های بسیاری را قربانی کرده است.

در نگاه نخست پیدا کردن مقصر و متولی جهت سامان‌دهی این ۴۵ کیلومترِ خطرناک به چشم می‌آید، اما دقیق‌تر که بنگریم باز هم به فرهنگ رانندگی صحیح برمی‌خوریم؛ چه بسا جوانان بسیاری که با سرعت بیش از حد مجاز این جاده را به جاده مرگ خود تبدیل کرده‌اند‌.

بنابراین ضروری است علاوه بر پرداختن به مشکلات بسیارِ کمربندی که به تفصیل به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت از فرهنگ صحیح رانندگی که بسیاری نسبت به آن بی‌توجهیم نیز سخن گفت.

اعداد و ارقام نشان می‌دهند که بیشترین آمار تصادفات کمربندی مربوط به ۱۸ کیلومتری است که با شهرک‌های مسکونی تلاقی دارد.

قصه از همین‌جا شروع می‌شود که شهر گسترش یافته و کمربندی به علت نزدیکی با شهرک‌های اطراف آن به محل عبور و مرور مبدل شده، تقاطع‌ها و دوربرگردان افزایش یافته و پای شهرداری برای خدمات‌دهی به شهروندان به ماجرا کشیده می‌شود.

حالا دیگر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به تنهایی متولی کمربندی نیست، چرا که شهرداری نیز باید به مردم شهرک‌های اطراف کمربندی خدمات رسانی کند.

علیرضا سیاهپور از جزئیات کمربندی شیراز سخن گفت، از مشکلات ریز و درشتی که کمربندی شیراز را به یکی از پرحادثه‌ترین نقاط کشور تبدیل کرده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس، در این باره اظهار داشت: مشکلات کمربندی به امروز و دیروز برنمی‌گردد بلکه مربوط به سال‌های طولانی است که در مقاطع مختلف کارهایی صورت گرفته است، اما بیشتر گفتار درمانی صورت گرفته تا درمان مشکل به این معنا که در جلسات متعدد تنها مشکلات بیان شده و در عمل اتفاق خاصی صورت نگرفته است.

 

سیاهپور، با اشاره به اینکه بررسی و رفع مشکلات کمربندی طی دو سه سال اخیر جدی‌تر در دستور کار قرار گرفته است، گفت: هر جاده پس از ایمن‌سازی کامل تحویل اداره کل راهداری می‌شود و بعضا به دلیل تداخل‌های متعدد و همچنین محدودیت‌های اعتباری به‌ویژه در سال جاری مشکلاتی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه اگر این جاده را به‌ عنوان یک بزرگراه تلقی کنیم به لحاظ قانون راهداری اجازه هیچ‌گونه دسترسی در ان را نداریم چرا که باید پاسخگوی صفر تا صد ایمنی آن باشیم، اظهار داشت: امروز با توجه به ایجاد شهرک‌های اطراف، کمربندی تعریف خودش را از دست داده است و از ۴۵ کیلومتر، ۱۸ متر ان در دل شهر قرار گرفته و دسترسی ایجاد شده است.

او با تاکید بر اینکه برای ساماندهی هر چه بیشتر کمربندی نیاز به همکاری دستگاه‌های مختلفی است، گفت: هم تامین‌کنندگان اعتبار و هم شهرداری به‌عنوان بهره‌بردار در ساماندهی کمربندی نقش داشته و متولی هستند.

سیاهپور با تاکید بر ایجاد ۱۰۱ دسترسی غیرمجاز در کمربندی اظهار داشت: اگر راهداری متولی صد در صد کمربندی است پس همه این دسترسی‌ها که با مجوز یا بدون مجوز شهرداری ایجاد شده‌اند باید حذف شوند اما وقتی شهرداری می‌گوید نیاز است برای آسایش مردم و در راستای ارائه خدمات شهری به مردم این دسترسی‌ها وجود داشته باشد، متولی صد در صد راهداری نیست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس، از وجود دوربرگردان‌های غیرمجاز بدون مجوز راهداری و کم بودن فاصله تقاطع‌ها به‌عنوان عامل اصلی تصادف یاد کرد و افزود: از پل امام حسن تا انتهای مهدی‌آباد ۷۵ درصد ترافیک درون‌شهری است که ۸۰ درصد تصادفات کمربندی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: از طرفی اگر بخواهیم کلیه دسترسی‌ها را به‌عنوان عامل اصلی تصادف ببندیم، مشکلات جانبی شهروندان را چه کنیم؟! پس می‌طلبد مردم نیز در کنار ما به ایمنی کمربندی کمک‌کنند، برای مثال از پل فرزانگان تا شهیدان یغمور به طول دو کیلومتر چهار تا پنج دسترسی وجود دارد که غیرمنطقی است پس شهرداری باید بر اساس ضوابط راهداری خدمات بدهد؛ چراکه فاصله بین تقاطع تا دوربرگردان نباید زیر هزار متر باشد.

وی در ادامه با اشاره به انجام اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت این اداره کل در راستای سامان‌دهی کمربندی اظهار داشت: حذف نقاط پرتگاهی، خط‌کشی، لکه‌گیری، نصب تابلو، مدیریت سرعت با ایجاد شیارهای لرزاننده طولی و عرضی، سامان‌دهی تقاطع‌ها، ایجاد پل‌های رمپی، نصب نیوجرسی و نصب ۱۲ دوربین از جمله اقداماتی است که در کوتاه‌مدت توسط این اداره کل صورت گرفته است.

 

کندگذر راه‌حل کاهش تصادفات کمربندی شیراز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس در ادامه بر ایجاد کندگذر در جهت کاهش تصادفات اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بیشترین تصادفات از پل عدالت تا مهدی‌آباد رخ می‌دهد و به دلیل دسترسی‌های بسیار و ورود خودرو، موتور و عابر پیاده به هر شکلی ممکن است آن هم در بخشی که ارتفاع ندارد، وضعی بسیار آشفته ایجاد کرده که راه سامان‌دهی آن ایجاد کندگذر است.

وی با اشاره به اینکه وزارت راه‌و‌شهرسازی احداث تعدادی تقاطع غیر هم‌سطح را تعهد کرده است، گفت: با احداث این تقاطع‌ها می‌توان نسبت به بهبود اوضاع کمربندی امیدوار بود.

سیاهپور در ادامه افزود: تا زمانی که ترافیک درون‌شهری و برون‌شهری این محدوده از هم جدا نشود این دغدغه همچنان وجود دارد، در این راستا به دنبال این بودیم که مدیریت ترافیک را خودمان به عهده بگیریم که با این شرایط دسترسی‌ها کاهش یافته و سرعت کم می‌شود تا نهایتا آمار تصادفات کاهش یابد.

وی با بیان اینکه پل عابر پیاده در نقاط مختلف کمربندی وجود دارد، گفت: خوشبختانه پل عابر پیاده به تعداد کافی توسط شهرداری در کمربندی نصب شده اما اینکه مردم از پل استفاده نمی‌کنند واقعا از دسترس ما خارج است و باید مردم به این مهم توجه کنند.

 

سرقت لوازم روشنایی کمربندی مهم‌ترین عامل کم‌نوری

وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: متاسفانه به طور مرتب لوازم روشنایی کمربندی مورد سرقت قرار می‌گیرد و هزینه‌های بسیاری را به ما متحمل می‌کند.

او با اشاره به اینکه اگر کمربندی کاملا در اختیار راه راهداری باشد، دسترسی‌ها حذف می‌شود، اظهار داشت: اگر هم کمربندی در اختیار شهرداری باشد انها معتقدند ماشین سنگین نباید وارد کمربندی شود یا دسترسی‌ها برای راحتی شهروندان وجود داشته باشد که این هم امکان ندارد و باید مدیریت ترافیک صورت گیرد، ضمن اینکه امار تصادفات مربوط به خودروهای سنگین بسیار پایین است؛ بنابراین تا زمانی که یک راه موازی با کمربندی تعریف نشده باشد، نمی‌توان آن را به شهرداری تحویل داد.

این مسئول در ادامه از تعهد شهرداری جهت نصب هشت دوربین کنترل سرعت در محدوده شهری کمربندی یاد کرد و گفت: شهرداری بر اساس تعهدی که داده است باید در محوطه شهری هشت دوربین را نصب کند اما هنوز انجام نشده است.

وی احداث کمربندی شمال شرق شیراز، از زیباشهر تا پل‌فسا به طول ۳۵ کیلومتر را در آینده اتفاق خوبی عنوان کرد که تا حد زیادی ترافیک کمربندی فعلی را کاهش خواهد داد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس افزود: همچنین احداث آزادراه می‌تواند نقش موثری در کاهش بار ترافیکی کمربندی ایفا کند.

سیاهپور با اشاره به اینکه امار تخلفات کمربندی پنج دهم درصد است، افزود: همین آمار کم، حوادث بسیاری را رقم زده و عدم رعایت سرعت مجاز عملکرد همه را زیر سوال برده و چالشی بزرگ ایجاد کرده است، به طور مثال از زمانی که منع تردد ساعت ۲۱ اعمال شده است مسیر کمربندی بسیار شلوغ‌تر شده است.

وی در پاسخ به مشکلات آسفالت کمربندی نیز اظهار داشت: طی دو سال گذشته دوبار اسفالت انجام شده است در حال حاضر هم‌ مناقصه‌ای را برگزار کرده‌ایم تا لکه‌گیری را انجام دهیم اما با توجه به اینکه برای لکه‌گیری و روکش هر کیلومتر ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم است به گونه‌ای که برای لکه‌گیری سراسری ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و اعتبارات ما پاسخگوی این هزینه‌‌ها نیست، ضمن اینکه هر شش ماه یکبار هم خط کشی صورت می‌گیرد.

آنچه لازم به ذکر است، اینکه مهم‌ترین نکته در بحث کمربندی فرهنگ صحیح رانندگی است که در گام اول به رانندگان برمی‌گردد، دومین نکته لزوم همکاری دستگاه‌های مرتبط در راستای سامان‌دهی هر چه بهتر آن است و در نهایت بجای کشمکش بر سر اینکه چه کسی متولی باشد، عمل به وظایف در حیطه قانون است تا مشکلات به حداقل برسد.

برچسب ها: کمربندی ، شهرداری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار