کیوان نیازی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس 12 درصد از جمعیت استان فارس یعنی حدود 600 هزار حاشیه‌نشین در سطح استان فارس وجود دارد و در شیراز نیز 200 تا 300 هزار نفر حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۹۴۲۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲ 20 February 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم:  اعتیاد، طلاق، ازدواج ناموفق، حاشیه‌نشینی و کودکان کار از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که فراوان‌تر از دیگر آسیب‌ها است و اغلب شهرها به ویژه کلانشهرها با این آسیب‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

حاشیه‌نشینی از معضلات همیشگی و لاینفک کلانشهرها است. این معضل خود به تنهایی علل و عواملی دارد که نه تنها مشکلاتی را ایجاد می‌کند بلکه به وجود آورنده پاره‌ای دیگر از آسیب‌ها نیز هست به عبارتی حاشیه‌نشینی هم معلول و هم علت برخی از آسیب‌ها و مشکلات است.

شهر شیراز و استان فارس نیز مستثنی از این قاعده نیست و براساس گفته استاندار فارس نزدیک به 3 هزار هکتار بافت فرسوده دارد که همین امر هم خود یکی از حاشیه‌ها محسوب می‌شود و نشان می‌دهند که حاشیه‌نشینی لزوماً در حاشیه شهر نیست بلکه ممکن است در نزدیک مرکز شهر نیز باشد.

به گفته کیوان نیازی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس 12 درصد از جمعیت استان فارس یعنی حدود 600 هزار حاشیه‌نشین در سطح استان فارس وجود دارد و در شیراز نیز 200 تا 300 هزار نفر حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند.

خبرگزاری تسنیم به تفصیل در مصاحبه‌ای به این معضل و جزئیات آن در استان فارس پرداخت. همین موضوع سبب به وجود آمدن دیگر آسیب‌ها نیز شده است. اعتیاد و کودکان کار از دیگر معضلات اجتماعی است که در کنار حاشیه‌نشینی مشکلات بسیاری را برای استان فارس به وجود آورده است.

اعتیاد نیز از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در استان فارس است که نه تنها سبب زشتی چهره شهر می‌شود بلکه براساس برآوردهای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس حدود 220 هزار معتاد شناسایی شدند که بیش از 2 هزار و 800 نفر از آنان معتاد متجاهر هستند.

سلیمان کرمی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس معتقد است که در بحث مقابله با اعتیاد به عنوان مادر تمام فسادها اقداماتی انجام شده اما تاکنون خروجی کار موفقیت‌آمیز نبوده است.

کیوان نیازی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس  اعلام کرد: معضلاتی که در حاشیه‌ شهرها وجود دارد از جمله اعتیاد، قابل حذف یا کتمان نیست چراکه اگر بخواهیم به صورت کلی منکر این آسیب اجتماعی شویم قابل حل نخواهد بود.

به گفته وی علاوه بر آن هیچ وقت نمی‌توانیم بگوییم که قادریم اعتیاد را به صورت کامل حذف کنیم ولی می‌توان آن را ساماندهی کرد. نیازی می‌گوید: تا 2 ماه پیش سر هر چهار راه کودکان کار بسیاری وجود داشت و معتاد متجاهر نیز در همه شهر پراکنده بود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس بیان کرد: طی ماه‌های اخیر با اقداماتی که از سوی دستگاه‌های مرتبط انجام شده 2 هزار معتاد در کمپ‌های ماده 15 و 16 جمع‌آوری کردیم و برای نخستین بار نیز کمپی را به زنان معتاد اختصاص دادیم.

 

کودکان کار نیز از دیگر معضلات موجود در کلانشهرها هستند که در شهر شیراز نیز بر سر هر چهارراه و خیابانی به چشم می‌خورد. به گفته نیازی اقداماتی نیز برای جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار انجام شده است.

به گفته معصومه فروتن، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان فارس 806 نفر کودک کار در استان شناسایی شده که بالغ بر 80 درصد از این افراد غیر ایرانی هستند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس درباره ساماندهی این کودکان نیز می‌گوید: در ماه‌های اخیر از 80 کودک کاری که در شهر شیراز جمع‌آوری شده، بیش از 90 درصد اتباع خارجی هستند.

به گفته نیازی کودکان کار سه گروه هستند، یک گروه ایرانی هستند که با خانواده‌هایشان صحبت می‌شود، برای این افراد کلاس‌های آموزشی و مهارتی قرار داده می‌شود تا هم برای کودک مشکل‌ساز نباشد هم اینکه گداپروری نباشد علاوه بر آن، این کودکان یک مهارتی را نیز بیاموزند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس بیان کرد: گروه دوم و سوم اتباع خارجی هستند که یا مجوز دارند که در این صورت از خانواده‌های این افراد تعهد می‌گیریم که این موضوع دوباره تکرار نشود چون ما تعهدی در قبال شغل کودک 6-7 ساله اتباع خارجی نداریم.

به گفته وی دسته دیگر کودکان کار اتباع خارجی بدون مجوز هستند که برای این افراد نیز علاوه بر گرفتن تعهد، بحث طرد و بازگرداندن آنها نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار