سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه خیز ملایمی از بیماری کرونا در فارس آغاز شده است، بر لزوم ایجاد دقت و حساسیت بیشتر در رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد.
کد خبر: ۹۴۲۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴ 20 February 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر اورنگ ایلامی  بیان کرد: اگرچه بیشتر شهرستان‌های فارس در وضعیت خطر متوسط قرار دارند اما متاسفانه خوزستان که تردد ‌و مراودات زیادی با فارس در جنوب غرب کشور دارد به سمت وضعیت قرمز گرایش پیدا کرده که حاکمیت این وضعیت برای استان ما نیز خطرناک است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزود: این تردد به ویژه برای شهرستان‌های جنوبی می‌تواند موجب افزایش موج جدیدی از بیماری در فارس شود.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: نکته مهمی که روزهای اخیر جای نگرانی ایجاد کرده، تشخیص گونه‌های جدید جهش یافته در سطح کشور است که موارد مرگ و میری از این نوع ویروس اعلام شده و به نظر می‌رسد به صورت نهفته در سطح کشور آغاز شده که یک زنگ خطر است.

ایلامی عنوان کرد: با توجه اینکه این نوع ویروس هم درصد کشندگی و هم سرایت پذیری بیشتری دارد، لذا در هر دو وجه خطرناک است و برهمین اساس کمیته استانی کرونا تصمیم گرفته که سکانس ژنتیکی ویروس‌ها را بررسی کند تا بتوانیم موارد جهش یافته را شناسایی کنیم، البته این بررسی با روش‌های تکنولوژیک انجام می‌شود که امکانات زیادی می‌خواهد و هزینه بر است اما خوشبختانه این پتانسیل در دانشگاه علوم پزشکی فارس وجود دارد.

او اضافه کرد: از آنجا که در این مقطع فعلی با پدیده‌ای به نام سوش‌های جدید بیماری مواجه هستیم که می‌تواند یک موج انفجاری ایجاد کند، باید با دقت و حساسیت بیشتری مبادی ورودی و خروجی استان را کنترل کنیم که این اقدام در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: کنترل ورودی و خروجی‌ها در فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب که می‌تواند یک مجرا برای ورود سوش‌های جدید باشد نیز در دستور کار قرار گرفته است.

ایلامی با بیان اینکه اکنون بیش از ۶۰ درصد از شهرستان‌های فارس در وضعیت زرد و خطر متوسط قرار دارند، گفت: برخی مناطق استان به سمت نارنجی سوق پیدا کرده‌اند و این روند افزایشی است و احساس می‌شود از وضعیت خطر متوسط به سمت خطر شدید پیش برود.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: روش‌های تشخیصی جدید به مراکز سرپایی و ۱۶ ساعته اضافه شده و به تسریع در تشخیص بیماری کمک می‌کند.اگرچه این روش نسبت به روش استاندارد PCR از حساسیت کمتری برخوردار است اما در مناطق دور افتاده راهگشاست و تیم درمانی را برای تشخیص بهتر و موثر بیماری کمک می‌کند.

برچسب ها: کرونا ، خیز ملایم ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار