پارسال در چنین روزهایی شاهد ورود مهمان ترسناک و ناخوانده کرونا به ایران بودیم و جمعی از هموطنان نیز به این بیماری کشنده مبتلا شدند. .
کد خبر: ۹۴۲۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱ 21 February 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: در این یک سال و با همه سختی ها و ناملایمات تجربه های زیادی پیدا کرده و روزهای سخت و سنگینی را پشت سر گذاشتیم و شاهد تلخی و شیرینی های زیادی بودیم .

شاید نگاهی گذرا به برخی از زیبایی ها و همدلی و همراهی ها و تلاش بی وقفه و ایثارگرانه همه آحاد مردم به ویژه دست اندرکاران نظام سلامت و تلاشگران بی ادعای بهداشت و درمان و گذشت و فداکاری بیشتر سازمان ها و نهادها و همراهی بی نظیر اصناف و بازاریان و ... چراغ روشن و سند پرافتخاری برای آیندگان در گذر از فراز و فرودها و مشکلات و تنگناهای سخت فراروی خود باشد.

اگرچه در این مدت عزیزان زیادی را از دست دادیم و متحمل هزینه های فراوان مادی و معنوی در مراقبت و درمان بیماران و تعطیلی و کاهش بیشتر فعالیت های تولیدی، اقتصادی،مذهبی، اجتماعی و ...شدیم اما در آن روی سکه این بلای خانمان سوز شاهد خلق صحنه های زیبا و همراهی مثال زدنی هموطنان عزیز و همراهان همیشگی خود بودیم.

با هدایت های روشنگرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و همراهی خوب روسای قوای سه گانه و سایر مدیران و برای جبران بخشی از خسارت ها و کاهش الام دردمندان، سیل کمک های مومنانه و مشارکت ارزشمند همه مردم در یاری به هم نوعان و رفع نیازهای ایجاد شده در سراسر کشور جاری شده و باعث تسکین بسیاری از مشکلات و عوارض به وجود آمده در اثر این همه گیری جهانی و بیماری ترسناک در جامعه شد.

قبل از ورود این ویروس منحوس به کشورمان دانشگاه های علوم پزشکی و مدیران ارشد آن در استان، با تشکیل جلسات و انجام هشدارهای مورد نیاز وتعریف سناریوها و برنامه های مدون در اثر ورود احتمالی ویروس، خود را آماده نموده تا در اثر مواجهه با این بیماری چیزی را از دست نداده باشند،

تشکیل جلسات منظم روزانه حتی در روزهای تعطیل و ایام نوروز و تصمیم گیری های به موقع و کارساز و پیشرو بودن استان فارس در این زمینه، باعث شد تا سایر استان ها و مسوولین کشوری نیز با الگو گیری از این روش موثر و اتخاذ روش های پیشگیری و مقابله با بیماری از ایجاد عوارض و مشکلات بیشتر در این زمینه پیشگیری کنند.

همراهی بسیار خوب نهادهای مذهبی استان فارس با تصمیمات تشکیلات سلامت ،و اجرای برنامه ها و محدودیت های چاره ساز در استان قبل از سراسر کشور باعث شد تا با گذشت حدود یک سال از شروع این بیماری دارای کارنامه قابل قبول و نتایج بهتر و افتخارآمیزتری در مقایسه با سایر مناطق کشور باشیم.

در دورانی که با افزایش تعداد بیماران و ترس و وحشت ناشی از ابتلای هولناک این بیماری روزانه تعداد زیادی از بیماران و قربانیان را از دست داده و خانواده های داغدار این عزیزان نه تنها امکان هرگونه مراسم و بزرگداشتی را نداشتند بلکه به علت خطر شیوع بیشتر بیماری ،هیچکس جرات و توان انجام تشریفات و غسل و تدفین درگذشتگان را نیز نداشت، در این میان گروهی از زنان و مردان و جوانان از خود گذشته، داوطلبانه و بدون هیچ گونه چشمداشت دل به دریا زده و کار غسل و تدفین آنان را به انجام رساندند تا با این کار ارزشمند خود تسکینی بر دل داغدیده بازماندگان آنان باشند.

سربازان و ایثارگران خط مقدم مقابله با این بیماری، خود نیز از ابتلای به آن مصون نبوده و در این مدت شاهد شهادت و بیماری و ناتوانی تعداد زیادی از این تلاشگران بی ادعا در کنار سایر گروههای مردم بوده ایم .

فعال شدن ظرفیت های مختلف تولیدی و تغییر کاربری برخی از واحدها و تامین نیازهای ضروری بیمارستان ها و مراکز درمانی و وسایل بهداشتی مورد نیاز از مردم از جلوه های زیبا و افتخارآفرین دیگر این دوران بود که امیدواریم با استمرار و تقویت این موارد شاهد قطع زنجیره انتقال و محو کامل بیماری در کشور ایران و پهنه گیتی باشیم .

به قلم دکتر اکبر اجرایی بازرس ویژه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نماینده این دانشگاه در ستاد استانی مقابله با کرونا استان فارس

برچسب ها: کرونا ، فارس ، تجربه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار